Beskrivning
Detaljer
Kategori
Romaner
Författare
Publiceringsdatum
2017-03-23
Formgivare omslag
Sara R. Acedo
Recensioner
”Alltihop är väldigt ärligt och gripande.”
”Det är just beskrivningen av förfallet i dess många sjaskiga detaljer som är den stora styrkan i Ulla-Maria Anderssons tredje berättelse om Katta: ” Du sjöng mig hem”.”
Dalarnas Tidningar
Böcker av författaren
Om boken
Författaren Ulla-Maria Andersson är mitt i skrivandet av sin nya historiska romanserie när hon blir akut dålig. Först verkar det som om hon ska kunna återhämta sig snabbt, men de undersökningar hon genomgår visar till slut att hon har cancer.
Gradvis förstår hon att tiden är på väg att ta slut. De planerade böckerna kommer inte att bli av. Resorna för att undersöka arkiven och släktens historia får ställas in. Istället behöver hon ta vara på tiden med dottern Sofie och med barnbarnen. Den ambitiösa romanserien blir en kortare historia, en bok om att dö och om att ha levat. I Medan tid fanns skriver Ulla-Maria Andersson starkt och vackert om sitt sista år i livet. Det är en bok om allt det som inte blev, men också om det som blev. Om att välja inte bara hur man lever, utan också hur man dör. Med ett efterord av författarens dotter Sofie Andersson.
Gradvis förstår hon att tiden är på väg att ta slut. De planerade böckerna kommer inte att bli av. Resorna för att undersöka arkiven och släktens historia får ställas in. Istället behöver hon ta vara på tiden med dottern Sofie och med barnbarnen. Den ambitiösa romanserien blir en kortare historia, en bok om att dö och om att ha levat. I Medan tid fanns skriver Ulla-Maria Andersson starkt och vackert om sitt sista år i livet. Det är en bok om allt det som inte blev, men också om det som blev. Om att välja inte bara hur man lever, utan också hur man dör. Med ett efterord av författarens dotter Sofie Andersson.
Läs mer
Ulla-Maria Andersson
Medan tid fanns
Om boken
Det är 1860-tal och Lovisa är beredd att göra vad som helst för att lämna Öland. Hon vet att det finns städer långt borta utan steniga åkrar, kontrollerande bypräster och hårdföra karlar. Städer där ingen vet hur fattig ens mor är och aldrig har sett ens bror ligga i rännstenen med en flaska.
Till slut hittar Lovisa ett sätt att ordna pengar och tar sig till Gävle, en stad som just raserats av en enorm brand. Det borde vara rätt plats att bygga upp ett nytt liv på. Men arbetet är hårt och varken prästerna eller männen lämnar henne ifred där heller. Ändå tänds ett hopp - på ett oväntat sätt möter hon kärleken, och den får henne att blomma ut. Men ska Lovisa få behålla den?
Skamluvan handlar om Lovisas dramatiska livsöde. Om att ärva fattigdom, utsatthet och skam - men också styrka och en längtan bort från misären. Romanen är baserad på Ulla-Maria Anderssons utforskande av den egna släkthistorien.
Till slut hittar Lovisa ett sätt att ordna pengar och tar sig till Gävle, en stad som just raserats av en enorm brand. Det borde vara rätt plats att bygga upp ett nytt liv på. Men arbetet är hårt och varken prästerna eller männen lämnar henne ifred där heller. Ändå tänds ett hopp - på ett oväntat sätt möter hon kärleken, och den får henne att blomma ut. Men ska Lovisa få behålla den?
Skamluvan handlar om Lovisas dramatiska livsöde. Om att ärva fattigdom, utsatthet och skam - men också styrka och en längtan bort från misären. Romanen är baserad på Ulla-Maria Anderssons utforskande av den egna släkthistorien.
Läs mer
Ulla-Maria Andersson
Skamluvan
Om boken
Katta sjunker allt djupare i sitt missbruk. Till sist är hon beredd att offra allt för en sil eller en fylla. Till och med dottern Maria. Den röra som hon lever i är inte bra för ett barn, det inser hon själv, och Maria placeras i fosterhem. Kattas misär djupnar ytterligare då förhållandet med Larry återupptas. Han har skilt sig och passionen mellan dem är förförisk, men deras gemensamma drogberoende gör relationen destruktiv. Och våldsam.
Katta väljer gång på gång drogerna och Larry framför Maria. Men till sist kommer vändpunkten då hon lyckas bryta de destruktiva mönstren och ta kommandot över sitt liv. Och med det följer modet att bestämma sig för att ta ansvar för att vara mamma till Maria.
Men hur ska hon kunna berätta? Och hur ska Maria kunna förlåta? Och framför allt hur ska man som mamma kunna förlåta sig själv? Du sjöng mig hem ger hopp, den visar att det går att göra upp med sitt förflutna och komma fram till ett värdigt liv.
Katta väljer gång på gång drogerna och Larry framför Maria. Men till sist kommer vändpunkten då hon lyckas bryta de destruktiva mönstren och ta kommandot över sitt liv. Och med det följer modet att bestämma sig för att ta ansvar för att vara mamma till Maria.
Men hur ska hon kunna berätta? Och hur ska Maria kunna förlåta? Och framför allt hur ska man som mamma kunna förlåta sig själv? Du sjöng mig hem ger hopp, den visar att det går att göra upp med sitt förflutna och komma fram till ett värdigt liv.
Läs mer
Ulla-Maria Andersson
Du sjöng mig hem
Om boken
För att finansiera sitt stegrande amfetaminmissbruk drar sig Katta fram på stölder, hon lever i en kvart med tillfälliga manliga besökare och brottas med traumatiska minnen från sin såriga barndom. Nyss fyllda arton år hamnar hon på Hinseberg för att sitta av sitt allra första fängelsestraff.
Det blir flera fängelsevistelser och rymningsförsök, och Katta gör sitt bästa för att se på livet innanför murarna med självdistans och humor. Väl ute igen ter sig tillvaron ofta tung och orättvis. När och hur ska hon inse att hon måste lämna de destruktiva miljöer hon hamnat i?
Kära Hinseberg rör sig mellan humor och svärta. Inblickarna i livet på kvinnoanstalten på 70-talet är unika och med driv i språket skapar författaren en stark närvarokänsla i uppföljaren till debuten Du skulle sagt som det var.
Det blir flera fängelsevistelser och rymningsförsök, och Katta gör sitt bästa för att se på livet innanför murarna med självdistans och humor. Väl ute igen ter sig tillvaron ofta tung och orättvis. När och hur ska hon inse att hon måste lämna de destruktiva miljöer hon hamnat i?
Kära Hinseberg rör sig mellan humor och svärta. Inblickarna i livet på kvinnoanstalten på 70-talet är unika och med driv i språket skapar författaren en stark närvarokänsla i uppföljaren till debuten Du skulle sagt som det var.
Läs mer
Ulla-Maria Andersson
Kära Hinseberg
Om boken
En dag står en liten flicka i en vuxen kvinnas hall. De börjar samtala, och fram växer berättelsen om en barndom kantad av övergrepp och svek.
Flickan berättar om mamma som står vid diskbänken med städrocken oknäppt och mumlar för sig själv. Hur de rödmålade läpparna rör sig i det bleka ansiktet och hur rädd flickan är för mammas vassa blick. Att pappa inte finns där när hon behöver honom och att storebror Benke bara gör allt värre.
Men flickan berättar också om två män. Den ena gör henne illa, den andre finner hon tröst hos när ingen annan står till buds.
Du skulle sagt som det var är en roman om en barndom med utsatthet och sexuella övergrepp. Men också om läkeprocessen, och om hur man som vuxen kan läka de sår man burit på en hel livstid.
På ett lågmält och sparsmakat språk, med tydlig känsla för detaljer, berättar Ulla-Maria Andersson i sin debutroman om en uppväxt fylld av smärta och mörker. Det är en bok som inte lämnar någon oberörd.
Flickan berättar om mamma som står vid diskbänken med städrocken oknäppt och mumlar för sig själv. Hur de rödmålade läpparna rör sig i det bleka ansiktet och hur rädd flickan är för mammas vassa blick. Att pappa inte finns där när hon behöver honom och att storebror Benke bara gör allt värre.
Men flickan berättar också om två män. Den ena gör henne illa, den andre finner hon tröst hos när ingen annan står till buds.
Du skulle sagt som det var är en roman om en barndom med utsatthet och sexuella övergrepp. Men också om läkeprocessen, och om hur man som vuxen kan läka de sår man burit på en hel livstid.
På ett lågmält och sparsmakat språk, med tydlig känsla för detaljer, berättar Ulla-Maria Andersson i sin debutroman om en uppväxt fylld av smärta och mörker. Det är en bok som inte lämnar någon oberörd.
Läs mer
Ulla-Maria Andersson
Du skulle sagt som det var
Nyheter