Pär Hansson
Utforska författaren
Utgivning
Om boken
"En kontrastrik roman med de knotiga rötterna ovan jord." DN"Det är fint att få vara i Spindelbjörkens tillstånd." SvDEn man reser tillbaka till sin hemort i Västerbotten, till fadern och brodern som bor kvar. Med sig har han sin fru och sina barn, som fått en annan uppväxt. I huset vid älven börjar minnena återvända till honom. Den han en gång var blir tydlig för honom. Joel. Pojken.Joel pratar med fåren, svävar högt ovan jorden och villakvarteren och kan överblicka människans fåfänga lekar. Han är ett utsatt barn, men stark i sin fantasi. Dras mellan Pingstkyrkan och skogen, den kristna kompisen Isak och den stökiga Kim. Kim gör livet stort och levande, men kräver också underordning. Joels gränser flyttas gradvis tills han inte längre känner igen sin egen vilja.I det förändrade landskapet drömmer den vuxne mannen om en timrad stuga. Vem har råd att känna skam och varifrån kommer ilskan? Och kärleken?
Läs mer
Pär Hansson
Spindelbjörken
Om boken
Kajak avslutar Bärplockartrilogin med Motorsågsminne (2009) och Vi plockar bär i civilisationen (2012).
Läs mer
Pär Hansson
Kajak
Om boken
Stark vind genomblåser en lada. Någon springer på en spång över våtmarken och möter sin pojke. En son sitter vid sin mammas dödsbädd. Någon arbetar och tänker på sina barn och sin ålder. En medborgare reflekterar över den offentliga maktens retorik.
Vad händer om människan väljer att helt fjärma sig från naturen? Skulle den vuxna människans handlingar se annorlunda ut om individen accepterade sin egen dödlighet?
Dikter som länkar det individuella till samhället och till världen.
"Hon reser sig som en spik i sängen med sin friska röst: God natt!
Det är så annorlunda. Allt är annorlunda.
Jag känner mig stark pojkar.
Du som fött mig, klätt mig, får inte dö."
Läs mer
Pär Hansson
Vi plockar bär i civilisationen
Om boken
Drömda blir Pär Hanssons fjärde diktsamling. Han debuterade för drygt tio år sedan med diktsamlingen Ruckel som fick ett mycket positivt mottagande. I sin nya samling har han i högre grad än tidigare inordnat dikterna i en strängare form. Det gör de både tätare och luftigare på en och samma gång. Perspektivet är också skiftat. Pojken har blivit man, far och stadsbo. Det vardagliga har trängt sig på i högre grad även om den mytologiska kraften och attacken - som man förknippar med Pär Hanssons poesi - fortfarande är lika närvarande. Men dikten som form har fått större plats liksom det dagliga livet, nuet, är ett framträdande perspektiv.
"Vilken märklig dröm jag hade
Jag kom ner på gatan i pyjamas människor jag mötte
bar sina vanliga kläder jag levde ägde allt jag såg
varorna och smutsen och asfalten jag gick"
Läs mer
Pär Hansson
Motorsågsminne
Om boken
Pär Hansson rör sig i gränsen mellan stad och skog och vildmark, här finns ett jag som hela tiden befinner sig i denna gräns. Mellan männsika och djur, individ och flock, och alltid djupt in i myllan, skogen, jorden.
Platserna är Vännäs i Västerbotten och Hisingen i Göteborg. Det är dåtid och nutid. Minnen och närvaro.
Barndomsplatsen har en stark dragkraft: "jag har kommit tillbaka, inte för att prata / inte för att umgås / utan för att inom mig fanns ett tvång / att se det här igen"
Efter den förra boken Familjekista, som drog mot prosa, är den här boken tillbaka i Hanssons väl utarbetade lyriska spår. En dikt som alltid är romantisk och rå.
Om en tidig kärlek kan han skriva så här: "Black Sabbath bakom regnskjulet / från ett öppet fönster i maj / Ozzys falsettsång på Älvdala fritidsgård / Det var maskerad och alla / var utklädda, du var utklädd till hora / och ditt ansikte av silver / och ditt ansikte av björklöv".
Läs mer
Pär Hansson
Lavinflaggor
Om boken
Läs mer
Pär Hansson
Familjekista
Om boken
Läs mer
Pär Hansson
Ruckel
Recensioner
”En av årets bästa romaner”
”Jag påminns om något fundamentalt: Berättelse, miljö, upplägg, må vara välbekant. Men ett tema kan vara hur uttjatat som helst och ändå kännas alldeles nytt i en begåvad författares händer. Kanske är vi kritiker så upphängda på ”originalitet” att vi glömmer att se var den verkliga originaliteten ligger. Pär Hanssons barndomsskildring är helt enkelt en av de bästa svenska romaner jag hittills läst i år. Kanske krävs det en poet för att ladda språket med så mycket innehåll. Jag hoppas att hans utflykt till prosan inte blir en engångsföreteelse.”
”understryker riktigt väl främlingskapet man kan känna som återvändare”
”Det doftar björk, kråkbär och fiskfjäll om den här romanen, men också grillköksos, gillestuga och skolgårdsångest … en kontrastrik roman med de knotiga rötterna ovan jord.”