Tone Schunnesson

Foto: Märta Thisner

Utforska författaren

Tone Schunnesson, född 1988, debuterade med den kritikerhyllade Tripprapporter (2016), följd av romanen Dagarna, dagarna, dagarna (2020) som även den hyllades av kritikerna och blev en stor försäljningsframgång. Hon skriver regelbundet i Aftonbladet och är bosatt i Stockholm.

Utgivning

Om boken

”När Hannes Westberg 2001 sköts av polis under EU-toppmötet i Göteborg var jag tretton år gammal. Två år senare hade George W Bush startat Irakkriget. Det är två historiska händelser som formade mitt sätt att betrakta världen.
Men trots ett tidigt och stort politiskt engagemang så tappade jag den starka övertygelsen om att en annan värld faktiskt är möjlig någonstans längs vägen. Inte för att en förändring inte kändes angeläget, utan för att världen var mer flytande och krångligare än vad de flesta politiker tycktes vilja kännas vid.Inför valet 2022 bestämde jag mig för att i samarbete med Aftonbladet ge mig ut i Sverige för att ta upp kampen mot känslan av meningslöshet.Det var dags för mig att söka svar på frågor som blivit hängande alltför länge. Varför har Sverigedemokraterna en så lyckad YouTube-kanal? Vem är rikast i Sverige? Har Miljöpartiets språkrör dödsångest? Hur uppriktig är oron över gängkriminalitet? Vilken karaokelåt sjunger Tomas Bodström på fest?Världen är konstig, men också sorglig, ball och uppfordrande. Men den kräver att man bryr sig om den. På riktigt.”Tone Schunnesson

Läs mer

Tone Schunnesson

Tone Tur o Retur

Om boken

Bibbs ska precis fylla trettionio år. Samtidigt finns det andra som fyller tjugosex eller nitton. Trots att Bibbs saknar talang har hon varit känd ett tag, men det enkla livet håller på att glida henne ur händerna. Och hela tiden kommer det oväntade utgifter. Som hyran. Den fasta punkten har varit Baby, och Bibbs kan inte att förlåta sig själv för att hon missade att han ville göra slut. När han lämnar Bibbs ställs hon dessutom inför ett ultimatum: om hon vill ha kvar lägenheten måste hon betala 100 000 kronor, inom en vecka. Det är pengar hon inte har. För tio år sedan hade hon kunnat skaffa fram dem lätt. Nu tvingas Bibbs fatta extrema beslut där lögnerna till sist blir det enda med uns av sanning.

Tone Schunnessons nya roman efter den uppmärksammade Tripprapporter (2016) är en studie i framgång och undergång, beroende och svek, medialitet och osynlighet.

Läs mer

Dagarna, dagarna, dagarna

Tone Schunnesson, Lincoln Fuentes

Dagarna, dagarna, dagarna

Om boken

"Jag är hel. Jag är en perfekt maskin, Gud har rört vid mig och sett mig i min olycka och sagt åt mig att leva som jag gör för att jag är hans perfekta dotter. Jag rör mig genom livet med min ensamhet och min övergivenhet och jag är stolt och stor, oövervinnlig, inget i livet kan bli fel för jag är perfekt. Jag är så vacker, jag är så vacker. Jag är ensam. Jag är ful, jag är så vidrig."

Hon lever hela tiden på gränsen, utnyttjar andra och låter sig utnyttjas. Ständigt på jakt efter att komma undan folk hon är skyldig pengar försöker hon värja sig mot minnenas sentimentalitet genom att inte sluta dricka. Men ibland nyktrar hon till och tänker att det ändå finns någon som kan rädda henne. Kanske någon av dem hon trots allt älskar eller har älskat? Går det att bli räddad om man själv inte vet om man vill det?

Tone Schunnessons debutroman Tripprapporter är en kompromisslös och poetisk resa in i en ung kvinnas mentala tillstånd.

Läs mer

Tripprapporter

Tone Schunnesson

Tripprapporter

Recensioner

“Tone Schunnesson hittar en så fin balans mellan journalistik och kulturkritik”

”Jag är på något sätt tagen när jag har läst klart, trots att jag har läst flera av texterna förut. Det finns en stor sorg i den här samlingen. Inte minst när Schunnesson åker till sin gamla hemstad Malmö och skildrar mord på lärare och på barn; minns en egen för tidigt död vän. Gängvåldets fasa märks, samtidigt som hon också pekar på en stor skam: hur den breda berättelsen, i medier och i debatt, försöker göra om dödade barn till något annat. Genom att koppla samman dem med kriminalitet, kan döda 15-åringar förvandlas till människor mindre värda att sörja.”

”Dagarna, dagarna, dagarna är en Jack för 20-talet. En Stockholmsroman i höghastighetsformat.”

”Schunnesson fångat med både gehör och en magnifikt snabbflytande prosa, och det finns stycken i boken jag skulle vilja klippa ut med guldsax och rama in.”

”Dagarna, dagarna, dagarna är en roman i hjärtat av samtidens sås, där fake news, självframställning och exploaterad integritet är vardag. Det är förstås oändligt lätt att ironisera över. Men Schunnesson kliver rakt in i smeten och skildrar den med en ömsinthet som är enastående. Inte för en sekund sviker texten den bedagade Elisabeth, känd som ”Bibbs”. I stället håller den kvar blicken när omvärlden vrider bort huvudet.” ”(Tone Schunnesson) blommar upp som en sommarhit och faller som en fimp mot marken. Det är värt all respekt.”

Tone Schunnesson gäst i Babel

Ca 38:30 in i programmet.

”Det är något orättvist i att vara en kvinna som går sönder. Den sortens män vill alla kvinnor ta hand om. Men den sortens kvinnor vill ingen veta av.”

20 frågor till romanaktuella Tone Schunnesson

“Skriv att det är en marxistisk roman” – Tone Schunnesson om debutromanen Tripprapporter

Nyheter

Foto: Märta Thisner

7 november 2022

Tone Schunnesson: Jag dömer dig inte, men tror du kan bättre

IntervjuerNyheter