Mariana Enriquez
Foto: Nora Lezano
Utforska författaren
Mariana Enriquez är född 1973 i Buenos Aires och utbildad journalist. Hon medverkar regelbundet i kulturbilagan Radar som ges ut av dagstidningen Pagina 12. Enriquez har utkommit med tre romaner och två novellsamlingar tidigare. Flera av hennes noveller har översatts till engelska och har publicerats i tidskrifter som McSweeney's och Granta. Enriquez är gift och bosatt med sin australiske man i Buenos Aires.
Utgivning
Om boken
En pappa och hans son färdas genom Argentina i bil, från Buenos Aires till vattenfallen i Iguazú, alldeles vid gränsen till Brasilien. Det är mitt under 1970-talets militärdiktatur, beväpnade soldater kontrollerar vägarna och stämningen i luften är spänd. Sonen heter Gaspar, och hans pappa, Juan Peterson, hoppas kunna skydda sin son från det öde som väntar honom.
Juan och Gaspar är på väg till pojkens morföräldrar, mäktiga jordägare i norra Argentina och medlemmar i det hemliga sällskapet Orden. Orden åkallar Mörkret genom fruktansvärda ritualer i sitt sökande efter det eviga livet, och den svårt hjärtsjuke Juan används som medium under ritualerna trots att varje seans bryter ner honom, fysiskt såväl som psykiskt. Gaspars mamma har nyligen dött under mycket oklara omständigheter i en olycka, som kanske inte var en olycka utan ett ritualmord.
Övernaturlig skräck blandas med verklighetsnära händelser i denna omtumlande och fascinerande roman, som samtidigt skildrar en väldigt annorlunda far-sonrelation och därmed säkrar Mariana Enriquez en plats som en av 2000-talets främsta latinamerikanska författare.
Juan och Gaspar är på väg till pojkens morföräldrar, mäktiga jordägare i norra Argentina och medlemmar i det hemliga sällskapet Orden. Orden åkallar Mörkret genom fruktansvärda ritualer i sitt sökande efter det eviga livet, och den svårt hjärtsjuke Juan används som medium under ritualerna trots att varje seans bryter ner honom, fysiskt såväl som psykiskt. Gaspars mamma har nyligen dött under mycket oklara omständigheter i en olycka, som kanske inte var en olycka utan ett ritualmord.
Övernaturlig skräck blandas med verklighetsnära händelser i denna omtumlande och fascinerande roman, som samtidigt skildrar en väldigt annorlunda far-sonrelation och därmed säkrar Mariana Enriquez en plats som en av 2000-talets främsta latinamerikanska författare.
Läs mer
Mariana Enriquez
Vår del av natten
Om boken
12 noveller av Argentinas nya litterära stjärnskott, som jämförts både med Roberto Bolaño och Julio Cortázar. Samhällskritik och starka kvinnoporträtt varvas med skräck och övernaturliga fenomen när Mariana Enriquez tar tempen på det mentala tillståndet i 2000-talets Argentina.
I novellen "Den smutsiga pojken" observerar en argentinsk medelklasskvinna en smutsig liten pojke som lever på gatan framför hennes hus och som ibland knackar på för att få lite mat. När man hittar en svårt lemlästad pojke med avhugget huvud i kvarteret är kvinnan övertygad om det rör sig om den smutsige. Kvinnan ger sig in i mordutredningen bara för att finna att pojken kanske aldrig funnits.
I "Värdshuset" gör ett par flickor inbrott på ett landsortshotell för att hämnas på ägarinnan när den enas far fått sparken därifrån. Men de överraskas av polissirener, helikopterljud och militärer som står med dragna vapen utanför fönstret, synvilla eller verklighet? Huset visar sig ha varit ett tortyrcenter under juntatiden.
I "Spindelnätet" reser ett medelklasspar från Buenos Aires till gränsen mot Paraguay för att handla billigt smuggelgods i gränshandeln. När de drabbas av motorstopp på tillbakavägen flippar mannen ut och lamslås av skräck. Kvinnan börjar fantisera om hur hon ska kunna göra sig av med honom.
I novellen "Den smutsiga pojken" observerar en argentinsk medelklasskvinna en smutsig liten pojke som lever på gatan framför hennes hus och som ibland knackar på för att få lite mat. När man hittar en svårt lemlästad pojke med avhugget huvud i kvarteret är kvinnan övertygad om det rör sig om den smutsige. Kvinnan ger sig in i mordutredningen bara för att finna att pojken kanske aldrig funnits.
I "Värdshuset" gör ett par flickor inbrott på ett landsortshotell för att hämnas på ägarinnan när den enas far fått sparken därifrån. Men de överraskas av polissirener, helikopterljud och militärer som står med dragna vapen utanför fönstret, synvilla eller verklighet? Huset visar sig ha varit ett tortyrcenter under juntatiden.
I "Spindelnätet" reser ett medelklasspar från Buenos Aires till gränsen mot Paraguay för att handla billigt smuggelgods i gränshandeln. När de drabbas av motorstopp på tillbakavägen flippar mannen ut och lamslås av skräck. Kvinnan börjar fantisera om hur hon ska kunna göra sig av med honom.
Läs mer
Mariana Enriquez
Det vi förlorade i elden