Ingmar Bergman
Utforska författaren
Ingmar Bergman (1918-2007) är otvivelaktigt mest känd som filmregissör, men författaren Bergman blir alltmer uppmärksammad internationellt. Det rör sig om ett stort författarskap i alla hänseenden, med ett femtiotal filmmanuskript, dussintals böcker och hundratals artiklar och essäer därtill en oerhört omfattande mängd privata skrifter i form av anteckningar, arbetsböcker och brev. Hans litterära kvaliteter har visserligen alltid framhållits, men det är först under de senaste åren som författaren Bergman har fått sitt verkliga genombrott, inte minst som en av världens mest spelade dramatiker. Under 2018 presenterar Norstedts i samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman sex praktfulla volymer av en stor del opublicerat material, trettiofyra filmberättelser samt en biografi som särskilt betonar just författaren Ingmar Bergman.
Utgivning
Om boken
Romantrilogin presenteras nu med utförliga kommentarer av Jan Holmberg och ett nyskrivet förord av författaren Daniel Mendelsohn.
I samband med Ingmar Bergmans 100-årsjubileum 2018 ger Norstedts förlag i samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman ut Ingmar Bergmans Skrifter. Det innebär bland annat att Det sjunde inseglet och Smultronstället, tidigare publicerade på ett trettiotal språk, för första gången ges ut på svenska. Dessutom kommer ett antal tidigare okända texter att få sina första läsare. Förutom sex band i bibliofilformat, i vilka nyskrivna förord och utförliga kommentarer ingår, så publiceras även trettiofyra Filmberättelser med efterord av Jan Holmberg och i vissa fall förord av författaren själv.
Läs mer
Ingmar Bergman
Romantrilogin
Om boken
Till denna volym har opublicerade och tidigare otillgängliga texter samlats. Här återfinns bland annat debutpjäsen från 1942 (enligt författaren själv ett skamlöst plagiat på Strindberg) och verk av den mogne författaren som han av olika skäl valde att inte publicera eller att göra film av. Några av guldkornen är den tänkta Hollywoodfilmen Sextiofyra minuter med Rebecka från 1969 och den planerade tv-pjäsen om Jesu död och uppståndelse från 1975.
Ofilmat, ospelat, outgivet presenteras nu med ett personligt hållet förord av Abdellah Taïa. Redaktör och ansvarig för urvalet är Bergmanexperten Maaret Koskinen, som även skrivit utförliga kommentarer.
I samband med Ingmar Bergmans 100-årsjubileum 2018 ger Norstedts förlag i samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman ut Ingmar Bergmans Skrifter. Det innebär bland annat att Det sjunde inseglet och Smultronstället, tidigare publicerade på ett trettiotal språk, för första gången ges ut på svenska. Dessutom kommer ett antal tidigare okända texter att få sina första läsare. Förutom sex band i bibliofilformat, i vilka nyskrivna förord och utförliga kommentarer ingår, så publiceras även trettiofyra Filmberättelser med efterord av Jan Holmberg och i vissa fall förord av författaren själv.
Läs mer
Ingmar Bergman
Ofilmat, ospelat, outgivet
Om boken
Arbetsboken 1975-2001, som tar vid direkt efter den redan publicerade arbetsboken som sträckte sig mellan 1955 och 1974, ger en fortsatt unik inblick i Bergmans kreativa process fram till 2000-talet, då anteckningarna allt mer börjar tunnas ut. Sammantaget blir de två nu publicerade arbetsböckerna en påminnelse om ett av landets största konstnärsskap men också en unik beskrivning av hur hans berättelser väcktes till liv.
Volymens förord är skrivet av författaren Karl Ove Knausgård och presenteras tillsammans med utförliga kommentarer av Jan Holmberg som sätter in varje avsnitt i sitt kronologiska sammanhang.
I samband med Ingmar Bergmans 100-årsjubileum 2018 ger Norstedts förlag i samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman ut Ingmar Bergmans Skrifter. Det innebär bland annat att Det sjunde inseglet och Smultronstället, tidigare publicerade på ett trettiotal språk, för första gången ges ut på svenska. Dessutom kommer ett antal tidigare okända texter att få sina första läsare. Förutom sex band i bibliofilformat, i vilka nyskrivna förord och utförliga kommentarer ingår, så publiceras även trettiofyra Filmberättelser med efterord av Jan Holmberg och i vissa fall förord av författaren själv.
"Inte en dag för tidigt att läsa Bergman med egna, ocensurerade ord." Dagens Nyheter
"Geniet självt är inte huvudsaken - inte i arbetsboken, och inte i min läsupplevelse. Det tuggbenet kan vi släppa nu, och i stället suga märgen ur de mångformiga benpipor av olidligt och vackert omständligt arbete som stiger ur den här boken. För de är faktiskt omistliga." Expressen
Läs mer
Ingmar Bergman
Arbetsboken 1975-2001
Om boken
Vissa av texterna är flitigt citerade, inte minst de som behandlar Bergmans förhållande till filmmediet och det egna konstnärskapet, andra är i det närmaste helt okända. Gemensamt för dem är emellertid det höga litterära värdet det är påfallande hur väl det korta formatet och den fria formen passar författarens lynne och stil. Inte heller drar han sig för att ge sig in i infekterade debatter. Här ingår också flera nedslag i andra författarskap, inte minst August Strindbergs och Henrik Ibsens.
Artiklar, essäer, föredrag - som innefattar de flesta av Bergmans icke-skönlitterära texter, flera av dem aldrig tidigare publicerade i ett svenskt sammanhang - är redigerad av Christo Burman och presenteras med utförliga kommentarer samt ett nyskrivet förord av den franska författaren Nina Bouraoui.
2018 skulle Ingmar Bergman ha fyllt 100 år. Under året presenterar Norstedts i samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman sex praktfulla volymer av en stor del opublicerat material och en monografi om just författaren Ingmar Bergman. Dessutom publicerar vi hans samtliga filmmanus, bland annat ges texter som Det sjunde inseglet och Smultronstället ut för första gången på svenska.
Läs mer
Ingmar Bergman
Artiklar, essäer, föredrag
Om boken
Ändå lekte han på 60-talet med tanken att låta publicera dem, med motivet att det "i dessa böcker finns ett och annat, som verkligen kan vara av intresse". Faktum är att Arbetsboken 1955-1974 inte bara ger en helt ny inblick i människan och konstnären Ingmar Bergman, här visar han också prov på en alldeles särskild form av autofiktivt skrivande som hela tiden kretsar kring den egna kreativa processen.
Arbetsboken 1955-1974 är redigerad av Jan Holmberg och presenteras med utförliga kommentarer samt ett nyskrivet förord av den danska författaren Dorthe Nors.
2018 skulle Ingmar Bergman ha fyllt 100 år. Under året presenterar Norstedts i samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman sex praktfulla volymer av en stor del opublicerat material och en monografi om just författaren Ingmar Bergman. Dessutom publicerar vi hans samtliga filmmanus, bland annat ges texter som Det sjunde inseglet och Smultronstället ut för första gången på svenska.
Läs mer
Ingmar Bergman
Arbetsboken 1955-1974
Om boken
Den goda viljan, som regisserades av Bille August, berättar om föräldrarnas första förälskelse och kamp för att få sitt unga äktenskap att fungera.
Enskilda samtal beskriver ett senare skede i deras äktenskap, där modern Anna bekänner hur hon förälskat sig i en annan i samtal med sin konfirmationspräst. Liv Ullmann regisserade för SVT.
Tillsammans med den koncentrerade prosaberättelsen Söndagsbarn, som är ett barndomsminne från sommarparadiset Våroms i Dalarna av en cykeltur i både ljus och mörker tillsammans med fadern, utgör de en självbiografisk trilogi. Även Söndagsbarn blev film, i regi av sonen Daniel Bergman.
Fanny och Alexander, med sin färgsprakande skildring av en borgerlig familj i seklets början, blev en av Bergmans största framgångar.
Bilder är en pendang till memoarboken Laterna magica, där Ingmar Bergman med både skärpa och humor går igenom sina filmer och deras tillkomsthistorier. Denna bok är resultatet av en rad samtal mellan Bergman och hans förläggare och vän Lasse Bergström. Detta är en uppdaterad utgåva.
Läs mer
Ingmar Bergman
Bilder
Om boken
Läs mer
Ingmar Bergman
Söndagsbarn
Om boken
Den goda viljan, som regisserades av Bille August, berättar om föräldrarnas första förälskelse och kamp för att få sitt unga äktenskap att fungera.
Enskilda samtal beskriver ett senare skede i deras äktenskap, där modern Anna bekänner hur hon förälskat sig i en annan i samtal med sin konfirmationspräst. Liv Ullmann regisserade för SVT.
Tillsammans med den koncentrerade prosaberättelsen Söndagsbarn, som är ett barndomsminne från sommarparadiset Våroms i Dalarna av en cykeltur i både ljus och mörker tillsammans med fadern, utgör de en självbiografisk trilogi. Även Söndagsbarn blev film, i regi av sonen Daniel Bergman.
Fanny och Alexander, med sin färgsprakande skildring av en borgerlig familj i seklets början, blev en av Bergmans största framgångar.
Bilder är en pendang till memoarboken Laterna magica, där Ingmar Bergman med både skärpa och humor går igenom sina filmer och deras tillkomsthistorier. Denna bok är resultatet av en rad samtal mellan Bergman och hans förläggare och vän Lasse Bergström. Detta är en uppdaterad utgåva.
Läs mer
Ingmar Bergman
Fanny och Alexander
Om boken
Läs mer
Ingmar Bergman, Maria von Rosen
Tre dagböcker
Om boken
Läs mer
Ingmar Bergman
Saraband
Om boken
Läs mer
Ingmar Bergman
Föreställningar
Om boken
Läs mer
Ingmar Bergman
Femte akten
Om boken
"Ni känner er försmådd. Men det finns ingen instans dit man kan instämma sina föräldrar."
Sista paret ut (1956), nr 10 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Sista paret ut
Om boken
"Kvinnor som kvinnor. Alla har vi ju samma lekamliga utrustning, mer eller mindre perfekt. För jag antar att det inte var fråga om ett rent själsligt umgänge?"
Kvinnors väntan (1952), nr 5 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Kvinnors väntan
Om boken
"Det kan ju hända att man beter sig galet och löjligt åt ibland, huvudsaken är väl ändå att man vill bli en riktig människa och konstnär."
Till glädje (1950), nr 3 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Till glädje
Om boken
"Se hur livet kupar sig som en grym men vällustig båge ifrån födelse till död. Ett stort skrattande mästerverk. Skön och vederstygglig, utan förbarmande eller mening."
Fängelse (1949), nr 2 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Fängelse
Om boken
"Nu hjälper minsann inga tårar, tårar, tårar. Då blir det uppståndelse och långbad och veronal och kanske en feberchock. Jag måste vara modig."
Larmar och gör sig till (1997), nr 32 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Larmar och gör sig till
Om boken
"I min ålder händer det att man lutar sig framåt och plötsligt befinner sig huvudet långt in i en annan verklighet. De döda är inte döda. De levande ter sig som spöken."
Efter repetitionen (1984), nr 31 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Efter repetitionen
Om boken
"Det jag nu har berättat är kanske inte sanningen. Vissa kloka människor menar att blindheten är total. Vi rör oss i föreskrivna mönster, betingade och våldtagna från födseln."
Ur marionetternas liv (1980), nr 29 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Ur marionetternas liv
Om boken
"Jag har alltid haft svårt med människor som är omedvetna om sina motiv."
Höstsonaten (1978), nr 28 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Höstsonaten
Om boken
"Det svåraste är att mänskor inte har nån framtid. Det är inte bara du och jag som inte har så värst mycket framtid. Alla mänskor har tappat bort sin framtid."
Ormens ägg (1977), nr 27 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Ormens ägg
Om boken
"Jag känner dig inte. Jag tycker förresten om dig. Jag tyckte om dig från första stund, när jag fick hand om dig på sjukhuset efter ditt självmordsförsök."
Beröringen (1971), nr 23 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Beröringen
Om boken
"Det finns inte skymten av något oroväckande i mitt dagliga liv. Mina närmaste är snälla, hyggliga människor. Fullkomligt normala allihop."
Reservatet (1970), nr 22 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Reservatet
Om boken
"Älska, jag vet inte. Jag är beroende av dem. Men jag är inte alldeles säker på att de är beroende av mig. Och därför försöker jag göra mig oumbärlig."
Riten (1969), nr 21 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Riten
Om boken
"Jag har upplevt mänsklig närhet några få gånger. Alltid i förbindelse med smärta. Är det likadant för er?"
Skammen (1968), nr 19 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Skammen
Om boken
"De gamla kallade den vargtimmen . Det är timmen när de flesta människor dör, de flesta barnen föds. Det är nu som mardrömmarna kommer fram."
Vargtimmen (1968), nr 18 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Vargtimmen
Om boken
"Jag är död, Anna. Nej, nej, jag är inte död. Nej, det är fel. Melodramatisk. Jag är inte alls död. Men jag lever utan självaktning."
En passion (1969), nr 20 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
En passion
Om boken
"Jag för min del gråter inte över spilld mjölk. Ungarna växer upp, relationer bryts. Kärlek tar slut, liksom ömhet, vänskap och samhörighet. Det är ingenting märkvärdigt med det, det bara är så."
Scener ur ett äktenskap (1974), nr 25 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Scener ur ett äktenskap
Om boken
"Jag är jag och du är du. Fast det är väl inte alldeles säkert. Egentligen."
Trolösa (2000), nr 33 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg
Läs mer
Ingmar Bergman
Trolösa
Om boken
"Jag är väl som de flesta andra mänskor. Vi som anser att det där med döden är något som andra råkar ut för men aldrig vi själva."
Ansikte mot ansikte (1976), nr 26 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Ansikte mot ansikte
Om boken
"Ingen människa skulle göra det du begär. Jag lever, och jag vill inte befatta mig med din död. Kanske om jag älskade dig, men jag älskar dig inte."
Viskningar och rop (1973), nr 24 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Viskningar och rop
Om boken
"Kan man vara en och samma människa, precis på samma gång? Jag menar vara två människor."
Persona (1966), nr 17 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Persona
Om boken
"Jag trodde alltid att du hade rätt. Jag försökte vara som du. Jag beundrade dig. Jag begrep ju inte att du tyckte illa om mig."
Tystnaden (1963), nr 16 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Tystnaden
Om boken
"Jag kan knappt se dig utan glasögonen. Du är alldeles suddig, ansiktet är som en vit fläck. Du är inte riktigt verklig."
Nattvardsgästerna (1963), nr 15 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Nattvardsgästerna
Om boken
"Du är tom och skicklig. Nu försöker du fylla din tomhet med Karins utslocknad. Det enda jag inte förstår är hur du tänker blanda in gud i det sammanhanget."
Såsom i en spegel (1961), nr 14 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Såsom i en spegel
Om boken
"Jag dog inte. Men jag har redan börjat gå igen. Egentligen gör jag mig bättre som gast än som människa. Jag har blivit övertygande. Det var jag aldrig som skådespelare."
Ansiktet (1958), nr 13 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Ansiktet
Om boken
"Jag vet inte hur det inträffade, men dagens klara verklighet gled över i minnets ännu klarare bilder som steg till mig med styrkan av ett verkligt skeende."
Smultronstället (1957), nr 12 av 34 i serien Ingmar Bergmans Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Smultronstället
Om boken
"Kärlek är den svartaste av alla pester och om man dog av den vore det väl någon glädje med kärleken, men den går nästan alltid över."
Det sjunde inseglet (1957), nr 11 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Det sjunde inseglet
Om boken
"Hur kan en kvinna någonsin älska en man, kan du svara mig på det?"
Sommarnattens leende (1955), nr 9 av 34 i serien Ingmar Bergmans Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Sommarnattens leende
Om boken
"Jag har alltid undrat över den stora makt som en kvinnoläkare har över våra hjärtan och förtroenden. Blir det inte lite svårt att värja sig ibland?"
En lektion i kärlek (1954), nr 7 i serien Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
En lektion i kärlek
Om boken
"Vi gör konst, ni gör konster. Den enklaste och mest obegåvade av oss kan spotta på den bästa av er. Vet ni varför? Därför att ni satsar era liv, vi vår fåfänga."
Gycklarnas afton (1953), nr 6 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Gycklarnas afton
Om boken
Du dansar, punkt. Det är din formel, håll dig till den, annars går det illa. Titta dig i spegeln ska du se vad löjlig du ser ut, det gör jag med förresten.
Sommarlek (1951), nr 4 av 34 i serien Ingmar Bergmans Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Sommarlek
Om boken
Om du vore ensam och enastående vore det inte så eländigt, men jag kan tala om för dig att du finns i alla skolor, och inte bara i skolorna utan överallt. Människoplågare, det är vad du är!
Hets (1944), nr 1 av 34 i serien Ingmar Bergmans Filmberättelser, presenteras med förord av författaren och efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Hets
Om boken
"Vi ska inte träffas mer. Det blir så ohyggligt komplicerat. Man klarar det inte. Det gäller ju ändå alltid att ha ansiktet i behåll."
Kvinnodröm (1955), nr 8 i serien Filmberättelser, presenteras med ett efterord av Jan Holmberg.
Läs mer
Ingmar Bergman
Kvinnodröm
Recensioner