Per-Johan Ödman
Utforska författaren
Per-Johan Ödman är författaren bakom Kontrasternas spel En svensk mentalitets- och pedagogikhistoria samt Tolkning, förståelse, vetande Hermeneutik i teori och praktik*, som blivit något av en klassiker i ämnet. Han har också tillsammans med historikern Mats Hayen givit ut boken Främlingar i vardagen Liv och pedagogik vid Stora Barnhuset i Stockholm på 1700-talet, som beskriver institutionen och barnhusbarnens liv både som intagna och efter barnhusvistelsen. Tillsammans med professor Staffan Selander har han också nyligen givit ut antologin Text och existens Hermeneutik möter samhällsvetenskap. Han har också medverkat i diverse antologier och tidskrifter.
Per-Johan Ödman är professor emeritus vid Lärarhögskolan i Stockholm. Som medlem i IMFO-gruppen, gruppen för invandrar- och minoritetsforskning, och som elev till den kände vittnespsykologen Arne Trankell stiftade han på 1970-talet bekantskap med ett hermeneutiskt arbetssätt, något som så småningom resulterade i boken om hermeneutik. Under 80-talet började han intressera sig för pedagogikhistoria, och det är en forskningslinje han sedan dess jämsides med det hermeneutiska kunskapsintresset hållit fast vid.
Per-Johan Ödman är ledamot i styrelsen för Stiftelsen Allmänna Barnhuset. Det kan nämnas att han ägnat sig åt komposition och att hans oratorium Huvudskalleplats framfördes på 80-talet.
Text och existens Hermeneutik möter samhällsvetenskap. Daidalos 2005.Främlingar i vardagen Liv och pedagogik vid Stora Barnhuset i Stockholm på 1700-talet. Stockholmia Förlag 2004.Kontrasternas spel En svensk mentalitets- och pedagogikhistoria. Norstedts 1995, som pocket på Prisma 1998.Tolkning, förståelse, vetande Hermeneutik i teori och praktik. AWE/Gebers 1979.* Titeln finns som print-on-demand och trycks till vid beställning.
Per-Johan Ödman är professor emeritus vid Lärarhögskolan i Stockholm. Som medlem i IMFO-gruppen, gruppen för invandrar- och minoritetsforskning, och som elev till den kände vittnespsykologen Arne Trankell stiftade han på 1970-talet bekantskap med ett hermeneutiskt arbetssätt, något som så småningom resulterade i boken om hermeneutik. Under 80-talet började han intressera sig för pedagogikhistoria, och det är en forskningslinje han sedan dess jämsides med det hermeneutiska kunskapsintresset hållit fast vid.
Per-Johan Ödman är ledamot i styrelsen för Stiftelsen Allmänna Barnhuset. Det kan nämnas att han ägnat sig åt komposition och att hans oratorium Huvudskalleplats framfördes på 80-talet.
Text och existens Hermeneutik möter samhällsvetenskap. Daidalos 2005.Främlingar i vardagen Liv och pedagogik vid Stora Barnhuset i Stockholm på 1700-talet. Stockholmia Förlag 2004.Kontrasternas spel En svensk mentalitets- och pedagogikhistoria. Norstedts 1995, som pocket på Prisma 1998.Tolkning, förståelse, vetande Hermeneutik i teori och praktik. AWE/Gebers 1979.* Titeln finns som print-on-demand och trycks till vid beställning.
Utgivning