Ulf Karl Olov Nilsson
Utforska författaren
Utgivning
Om boken
Jag är ingen mördare är skriven med lika delar förtvivlan som gott humör. Det handlar om våld, åldrande och dödsdrift. Det handlar om mamma, halvfabrikat och oförmodade perspektivförskjutningar. "Tänk om alla jag känner dog och ingen längre visste vem jag var.Tänk om jag blir förlamad och stum och blind och döv samtidigt.Tänk om jag hade en siamesisk tvilling och den andre var en psykopatisk massmördare.Tänk om jag var tvungen att stiga på en liten ranglig, överfull båt utan flytväst och åka rakt över havet.Tänk om jag skulle försvinna ned i ett hål och hålet försvann.Tänk om jag blir exakt en dag äldre för varje dag som går."
Läs mer
Ulf Karl Olov Nilsson
Jag är ingen mördare
Om boken
Vem var den anonyma författaren? Han tycks ha drivit ett tryckeri vid Lilla Torget i Göteborg och i sin bok presenterar han både visionära och häpnadsväckande framsynta politiska idéer - exempelvis förutser han kommande välfärdsreformer, EU, Krügerkraschen och övergivandet av guldmyntfoten. Med tiden utvecklar Man of Street alltmer paranoida föreställningar. Han kallar sig "intellekt världsmästare" och upplever hur hans idéer stjäls av regeringar världen över och anser sig förföljd av såväl bolsjevikerna som tidningsmannen Torgny Segerstedts hemliga agenter.
Boken kan läsas från två håll. Från det ena möter vi Man of Streets egen Liv och idéer, med ett detektiviskt förord av Gunnar D Hansson. Och från det andra en djuplodande essä, En intellekt världsmästare, av psykoanalytikern och poeten Ulf Karl Olov Nilsson, som utforskar det själsliga lidande vi kallar paranoia och placerar fallet Man of Street mitt i vår egen konspiratoriska samtid.
Läs mer
Ulf Karl Olov Nilsson
En intellekt världsmästare
Om boken
Ja, rösten är en av dessa frågor som blir mer komplicerade ju mer vi tänker på dem. Rösten är både natur och kultur, både personlig och socialt inlärd, både ljudobjekt och meningsbärare. UKON:s poetiska essä är fylld av exempel från havererade poesiuppläsningar, en tjugoårig psykologpraktik, barndomsminnen och Emily Dickinsonska läsefrukter och tar oss via hicka, körsång och födsloskrik till såväl felsägningar, rösthallucinationer som sirener - och en döv fars sista ljudinspelning på ett trasslande kassettband.
"Den kunskap med vilken Ukon rör sig över komplexa fält gör Glömskans bibliotek till ett ljuvligt svävande exempel på den svåra essägenren." Karin Johannisson
Läs mer
Ulf Karl Olov Nilsson
Röstautograferna
Om boken
Glömskans bibliotek - en essä om demens, vansinne och litteratur är populärvetenskapligt uppbyggd, initierad, personligt hållen och rör sig kring bland annat följande frågor: Vad innebär det att glömma och dö i någon annans namn? Blir man en ny minnessvagare, tröttare och mer förvirrad version av sig själv när man drabbas av demens, eller blir man en annan? Hur kan man år 2015 förhålla sig till den tidiga psykoanalysens symbollära? Hur ska man förstå vansinnesdåd? Hur talar en människa om sig själv under tiden han blir lobotomerad? Blir man friskare av kultur och hur skulle ett poesins apotek kunna se ut? Har psykosen ett eget språk? Och har traumat det?
Läs mer
Ulf Karl Olov Nilsson
Glömskans bibliotek
Om boken
Ulf Karl Olov Nilssons första roman följer Henrik i hosorna från födsel till dödsögonblick i lika sorgliga som stundom absurdt komiska tablåer - en ömsint katalogaria som ständigt överraskar och ömsint bedrar sin konung med mikroessäistiska explosioner, innovativa listor och dialoger från helvetet.
Läs mer
Ulf Karl Olov Nilsson
Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek
Om boken
Målet: dikten ska vara maximalt enkel men de frågor den ställer maxat svåra. Så har jag här i loopens, rundgångens och kortslutningens form velat föra dig, kära läsare, närmare bruket, miss- och massbruket, användningen, lika brukligt vanlig som när andningen vänder, lika mäktigt vanlig som vanmäktig.
/Vänliga hälsningar från UKON
Läs mer
Ulf Karl Olov Nilsson
Brukaren
Om boken
Det är i denna värderande värld som barnet ska leva i. Fast först måste det få ett namn. Sedan kanske lite utbildning och kärlek på vägen.
Med hjälp av Hölderlin, paleontologi, embryologi, FN:s förklaring om mänskliga rättigheter, växlingskurser, adoptionsavgifter och födelseannonser tar Ulf Karl Olov Nilsson oss på en resa från barn till vuxen, från vuxen till barn. Då är det bra att känna till sitt rätta värde:
"Jag är en svensk poet som kämpar för att svenska språket ska bli mer spännande och utmanande.
Jag kämpar för Sverige och för den svenska konkurrenskraften.
Jag är en egenföretagare som kämpar för den svenska kronan.
Jag vet vad jag är värd."
Läs mer
Ulf Karl Olov Nilsson
Barndomstolen
Om boken
som ett slag (ett snitt) ersätter ett annat
skickar det vidare
drar det sidledes
som en lyftning
öronloben ytterörat
rummet i ljuset
ett rum där ljudet kommer
ljus som står och smäller
vartannat blinda faktum
vartannat förblindat
Ulf Karl Olov Nilsson debuterade 1990 med diktsamlingen Kung-kung.
Läs mer
Ulf Karl Olov Nilsson
Någons stöd
Om boken
här finns alla klimat på rätt plats
här är allt oförändrat
nu är allt oförändrat
Ulf Karl Olov Nilsson debuterade 1990 med diktsamlingen Kung-kung.
Läs mer
Ulf Karl Olov Nilsson
Vädrets hjärna
Om boken
och vi kan styra våra steg
vart vi vill
vi går tusen öar som lägger an
en ankrad natt
tusen brinnande öar i en ankrad natt
kan se vagn efter vagn efter vagn
dra igenom oss
genomskenande oss vagn efter vagn
Diktsamlingen Kung-kung från 1990 är Ulf Karl Olov Nilssons debut.
Läs mer
Ulf Karl Olov Nilsson
Kung-kung
Om boken
och jag var min mittersta mitt
du vilade i handens mittersta rörelse
som en gest mitt för livet
och du var min mittersta mitt
och vardagen viskade ett stycke
av sin värld därute
för framtidens skull
Ulf Karl Olov Nilsson debuterade 1990 med diktsamlingen Kung-kung.
Läs mer
Ulf Karl Olov Nilsson
Under det som inte förgår
Om boken
Du tror att du är intelligent men det är du inte.
Du tror att du är intressant men du är tråkig.
Du tror att du är snygg men du är ful.
Du tror att du är snäll men du är elak.
Du tror att du kan prata franska men det kan du inte.
Du säger att du är kär men du verkar inte kär.
Ulf Karl Olov Nilsson debuterade 1990 med diktsamlingen Kung-kung.
Läs mer
Ulf Karl Olov Nilsson
Synopsis
Om boken
Ulf Karl Olov Nilsson debuterade 1990 med diktsamlingen Kung-kung.
Läs mer
Ulf Karl Olov Nilsson
Block
Recensioner
”det är lätt att glädjas åt att på nytt få blicka in i UKON:s narrspegel”
”I den ser man sig själv, i vad man hoppas är en betydligt löjligare version än den man önskar presentera utåt. UKON är nämligen mästare på att fånga upp de slitna fraser som människor strör efter sig. Stående uttryck och vardagliga banaliteter upprepas i lätt förvrängd form. Till slut framstår de, och med dem hela den sociala existensen, som komplett absurda…”
”En förunderlig ekvilibristisk buffé”
”För som helhet är Jag är ingen mördare en vital gärning, en uppstudsig, underfundig drift med systemet likväl som människan som befinner sig i det. I UKON:s värld görs hon både fånig och storslagen, småsint och alldeles, alldeles förunderlig.”
”Hos UKON är det dumma granne med det sanna”
”...när det kommer till språk är ingenting klart. Hur robusta ord än tycks vara kan de likväl orsaka total förvirring. Som när talaren i en dikt ihärdigt försäkrar mig att hen absolut inte - inte en enda gång! - har mördat någon. Inte jag heller, vill jag svara, men börjar känna mig illa till mods: tänk om jag har det?
Ofta skrattar jag överrumplad rakt ut. En dikt liknar en boxningstränares testosteronstinna pepptalk till en uträknad boxare. Fast boxaren visar sig vara poeten själv. Hans match är att skriva nya dikter…”
Sydsvenskan
”… vill man läsa två högintressanta texter kring paranoia så rekommenderas dessa titlar, nu inbundna i en volym.”
Borås Tidning
”… en av de starkast levande texter jag läst.”
Expressen
”Liv och idéer är kort sagt ett verk i egen rätt, och Ulf Karl Olov Nilsson genomlyser det med en omsorgsfull och lyhörd, närmast ömsint respekt.”
Sydsvenskan
”Sa jag att det här lär vara årets – nej, decenniets, kanske den svenska litteraturens – konstigaste bok? […] En djupt privat text, ett nästan privat språk, nu i offentligheten. Det är fantastiskt.”
SvD
Språkets spänst och klarhet, den lätthet med vilken UKON rör sig mellan ämnena, gör läsningen oupphörligt givande. Allra bäst är de självbiografiska och mest konkreta partierna, som de om just poesiuppläsningar. […] genom att använda sin egen röst - upptäcker läsaren ännu en glipa i det verkliga. Hon blir medbrottsling och detektiv i ett, uppmärksam på glappet mellan det som står och det som åsyftas. Mot det glappet öppnar sig alla bra texter - inklusive Röstautograferna.