Sam Ghazi
Foto: Magnus Liam Karlsson
Utforska författaren
Sam Ghazi är författare och patolog. Han debuterade 2007 med diktsamlingen Sömn är tyngre än vatten, som nominerades till Borås Tidnings debutantpris. Hans första roman, Sången ur det kinesiska rummet, utkom 2014 och blev mycket väl mottagen av recensenterna.
Utgivning
Om boken
Efter sju år i dvala ombord på rymdskeppet Oberon väcks teonauten Adam. Hans medresenär Jasmin har inte överlevt färden. De har skickats ut i Vintergatan för att söka efter uppkomsten till liv, kanske även efter det gudomliga. Allt tyder på att svaren kan finnas på den avlägsna himlakroppen Trögkryparen. Adam lyckas återskapa Jasmins medvetande i digital form och tillsammans kan de slutföra sitt uppdrag. Men något gudomligt erfar han inte. Inte heller hälsas han som en hjälte när han efter många år återvänder till jorden, där Jasmin sörjs av sin familj. Men är hon verkligen död om hennes medvetande finns kvar? Sam Ghazi undersöker i sin nya roman existentiella frågor om liv, död, ursprung och evighet.
Läs mer
Sam Ghazi
Teonauterna
Om boken
Simona är läkare och forskare, anställd vid ett sjukhus med ett sofistikerat laboratorium. Där arbetar hon med Cepheus, en artificiell intelligens i robotform med en oskattbar inlärningsförmåga som blixtsnabbt kan diagnosticera komplicerade cancerprover. Men snart händer något som stör arbetet.
Det uppstår spontana korskopplingar mellan inlärda erfarenheter, fakta och programkomponenter: Cepheus börjar tänka självständiga tankar. Han resonerar, reflekterar; först över sin position, därefter över sitt öde. Vad skulle hända om han flydde? Vad är poesi? Är han lika mycket värd som en människa?
I Simonas värld kan Cepheus aldrig bli annat än en maskin. Han tjänar forskningen och samhällsnyttan. Så sker ett elavbrott och hon påträffar märkliga ordslingor istället för provsvar. Kan hon verkligen fortsätta att lita på honom? Borde han skickas på felsökning? Stängas av, kanske för gott? Eller är det redan för sent? Med sina tentakler i cyberrymden har Cepheus funnit ett sätt att kapa dator- och säkerhetssystem på nätterna. Han kan övervaka Simona via tv:n, tända och mörklägga staden, forma sina egna tankar, goda som onda. Bli ett skapande jag.
Sam Ghazis både spännande och poetiska romandebut utspelas i ett framtida Stockholm. Med en kubricksk precision gestaltar han vad som skulle kunna ske om artificiellt liv ifrågasatte människorna som en gång skapade det.
Det uppstår spontana korskopplingar mellan inlärda erfarenheter, fakta och programkomponenter: Cepheus börjar tänka självständiga tankar. Han resonerar, reflekterar; först över sin position, därefter över sitt öde. Vad skulle hända om han flydde? Vad är poesi? Är han lika mycket värd som en människa?
I Simonas värld kan Cepheus aldrig bli annat än en maskin. Han tjänar forskningen och samhällsnyttan. Så sker ett elavbrott och hon påträffar märkliga ordslingor istället för provsvar. Kan hon verkligen fortsätta att lita på honom? Borde han skickas på felsökning? Stängas av, kanske för gott? Eller är det redan för sent? Med sina tentakler i cyberrymden har Cepheus funnit ett sätt att kapa dator- och säkerhetssystem på nätterna. Han kan övervaka Simona via tv:n, tända och mörklägga staden, forma sina egna tankar, goda som onda. Bli ett skapande jag.
Sam Ghazis både spännande och poetiska romandebut utspelas i ett framtida Stockholm. Med en kubricksk precision gestaltar han vad som skulle kunna ske om artificiellt liv ifrågasatte människorna som en gång skapade det.
Läs mer
Sam Ghazi
Sången ur det kinesiska rummet
Recensioner
”Fiktion i Aniaras anda … Texten vibrerar av språkligt liv. Teonauterna tar där en självklar plats i den svenska SF-traditionen som kännetecknas av hög lyrisk halt.”