Norstedts Agency får Regeringens exportpris för kulturella och kreativa näringar
Datum
2 Oktober 2019
I dag delades Regeringens exportpris för kulturella och kreativa näringar ut på Utrikesdepartementet. Vi är väldigt stolta och glada att kunna berätta att priset går till Norstedts Agency för arbetet med Millenniumserien.
På bilden ser vi Norstedts Agencys chef Linda Altrov Berg ta emot priset av handelsminister Anna Hallberg.
— Det här är så fantastiskt roligt för agenturen och alla inblandade kollegor, nya och gamla, som har jobbat så hårt under alla år, säger Linda Altrov Berg. Inte minst känns det fantastiskt att ha spridit Stieg Larssons och David Lagercrantz Millenniumböcker till förlag och läsare hela världen över.
Även Norstedts förlagschef Eva Gedin är glad:
— Det här är en stor och viktig seger för oss! Vi har varit dåliga på att skryta och lyfta fram allt det hårda, smarta och enormt framgångsrika och nyskapande arbete som ligger bakom en internationell storsuccé som Millennium. Norstedts Agency är så värda detta erkännande och pris.
Millenniumserien har hittills sålt i över 100 miljoner exemplar världen över, blivit storfilmer och har, enligt prismotiveringen, lett till ”ett ökat intresse för Sverige och svenska värderingar”.
”Bakom succén finns förutom upphovspersonerna de litterära agenterna: en av de viktigaste aktörerna för att tillgängliggöra svenska författarskap på en internationell marknad”, skriver Utrikesdepartementet i ett pressmeddelande. ”Norstedts Agency har samordnat kontakten med över 50 internationella förläggare och rättighetsköpare och därmed möjliggjort den genom tiderna största skandinaviska litterära exportframgången.”
Millenniumserien inleddes 2005 med Stieg Larssons Män som hatar kvinnor och avslutades tidigare i höstas med David Lagercrantz Hon som måste dö.