Författare:
Översättare:
Camilla Frostell
Min vän Natalia
Svenska
2021-03-25
Utgivet av: Norstedts
Läs mer
Beskrivning
Detaljer
Kategori
Romaner
Översättare
Camilla Frostell
Författare
Publiceringsdatum
2021-03-25
Formgivare omslag
Jussi Karjalainen
Produktdetaljer
ISBN
9789113105598
Recensioner
”...Min vän Natalia är ett litet mästerverk, ett litterärt ufo som också kan läsas som en performance, ett konstmanifest och en terapeutisk bruksanvisning i hur man undviker en folie à deux.”
Aftonbladet
Böcker av författaren
Om boken
Natalia börjar gå i terapi för att få hjälp med sitt sexliv. Hon har haft många sexuella partners, men relationerna tycks aldrig hålla särskilt länge. Varför är det så långt mellan fantasi och verklighet i Natalias liv?
Det står klart redan vid första mötet med terapeuten att Natalia inte tänker följa den traditionella psykoterapins regler. Varje veckas möte blir till en blandning av konst, filosofi, litteratur, barndomsminnen, och erotiska övningar - som behandlingsmetod. Sakta men säkert släpper Natalia alla sina hämningar och hon börjar uppskatta terapin - kanske lite för mycket?
Min vän Natalia är en roman som vill dekonstruera samtidens självhjälpslitteratur och kör dessutom den autofiktiva traditionen ända in i kaklet. Romanen frågar sig vad som finns kvar i det fördolda när allt är belyst. En annan röd tråd är frågan om makt. Vem är det egentligen som styr terapin - terapeuten eller Natalia? Och vem av dem är romanens sanna berättare?
Det står klart redan vid första mötet med terapeuten att Natalia inte tänker följa den traditionella psykoterapins regler. Varje veckas möte blir till en blandning av konst, filosofi, litteratur, barndomsminnen, och erotiska övningar - som behandlingsmetod. Sakta men säkert släpper Natalia alla sina hämningar och hon börjar uppskatta terapin - kanske lite för mycket?
Min vän Natalia är en roman som vill dekonstruera samtidens självhjälpslitteratur och kör dessutom den autofiktiva traditionen ända in i kaklet. Romanen frågar sig vad som finns kvar i det fördolda när allt är belyst. En annan röd tråd är frågan om makt. Vem är det egentligen som styr terapin - terapeuten eller Natalia? Och vem av dem är romanens sanna berättare?
Läs mer
Laura Lindstedt
Min vän Natalia
Om boken
Sju kvinnor från olika kulturer, med olika språk, är församlade i ett vitt tillstånd, ett utrymme som saknar gränser. Tiden är sekunderna efter döden. Men tiden är samtidigt satt ur spel; de sju kvinnorna får berätta sina livs historier och för en gångs skull är de fria från alla band, inte minst de patriarkala. Så utvecklas romanen till en samling självporträtt, ett litterärt mästerverk, under feministiska förtecken.
Lindstedts fantasi om sekunderna efter döden drar läsaren in i ett vitt mellantillstånd där tid och plats inte existerar längre. Detta okända mellan livet och döden utgör Oneirons avskalade scen som äntras av sju kvinnor. Så småningom slocknar deras fysiska behov: de känner inte längre hunger, de behöver inte ens andas. Kvinnorna kommer från olika hörn av världen: Polina är rysk bokförare, Rosa Imaculada brasiliansk hjärttransplantationspatient och Nina en fransk dam som väntar tvillingar. Holländska Wlbgis har cancer och Maimuna från Senegal drömmer om att bli modell. Den yngsta är österrikiska Ulrike. Sällskapets centralfigur är Shlomith, amerikansk-judisk performanskonstnär, vars anorektiska kulturella upptäcktsfärd tänjer Oneirons kroppslighetstema till det yttersta.
Lindstedts fantasi om sekunderna efter döden drar läsaren in i ett vitt mellantillstånd där tid och plats inte existerar längre. Detta okända mellan livet och döden utgör Oneirons avskalade scen som äntras av sju kvinnor. Så småningom slocknar deras fysiska behov: de känner inte längre hunger, de behöver inte ens andas. Kvinnorna kommer från olika hörn av världen: Polina är rysk bokförare, Rosa Imaculada brasiliansk hjärttransplantationspatient och Nina en fransk dam som väntar tvillingar. Holländska Wlbgis har cancer och Maimuna från Senegal drömmer om att bli modell. Den yngsta är österrikiska Ulrike. Sällskapets centralfigur är Shlomith, amerikansk-judisk performanskonstnär, vars anorektiska kulturella upptäcktsfärd tänjer Oneirons kroppslighetstema till det yttersta.
Läs mer
Laura Lindstedt
Oneiron