Beskrivning
Detaljer
Produktion
Miljömärkning
Nej
CE-märkning
Nej
Produktdetaljer
ISBN
9789113106618
Antal Sidor
88
Vikt (kg)
0.02
Ryggbredd (mm)
2
Höjd (mm)
190.5
Bredd (mm)
150.5
Böcker av författaren
Om boken
I Göteborg har Ms E Nervous just fött en pojke och samtidigt börjat sjunga. Hon åker runt i staden med spårvagn och letar efter hans pappa K. som är borta nu. När sonen sover skriver hon sina sånger. De riktar sig till honom och till K. Det är sånger om stadens släckta och upplysta delar, om ett våld och en splittring hon finner spår av både omkring sig och inuti sig själv.
Hemma i lägenheten väntar Mami K, svärmodern från Douala, det enda de har gemensamt är förlusten av K.
Bästa vännen Mirri bor nära, i Biskopsgården.
De näst största städerna är en berättelse om en mors oro, och en mycket säregen Göteborgsskildring, där segregation och rasism slår ut som strömavbrott och galenskap i staden så väl som i den enskilda människan.
Hur ska Ms E Nervous både kunna ta hand om sin son och kunna sjunga? Hur ska hon kunna leva med honom i staden, när hon ser hur den faller isär? Hur ska hon någonsin kunna förlåta sig själv: för att hon är vit, för att hon varit blind, för att hon inte kan rädda sin son från någonting, bara skriva och sjunga för honom? Hur ska sonen kunna förlåta henne för att hon aldrig kommer att veta det han vet?
Elise Ingvarsson är en av våra mest uppmärksammade poeter. Teman som moderskap, tro och identitet har genomsyrat hennes diktböcker. I denna fjärde bok låter hon sin poesi - sången - möta fiktionen och forma en prosalyrisk berättelse där några av samtidens mest brännande frågor utforskas på komplexa sätt.
Hemma i lägenheten väntar Mami K, svärmodern från Douala, det enda de har gemensamt är förlusten av K.
Bästa vännen Mirri bor nära, i Biskopsgården.
De näst största städerna är en berättelse om en mors oro, och en mycket säregen Göteborgsskildring, där segregation och rasism slår ut som strömavbrott och galenskap i staden så väl som i den enskilda människan.
Hur ska Ms E Nervous både kunna ta hand om sin son och kunna sjunga? Hur ska hon kunna leva med honom i staden, när hon ser hur den faller isär? Hur ska hon någonsin kunna förlåta sig själv: för att hon är vit, för att hon varit blind, för att hon inte kan rädda sin son från någonting, bara skriva och sjunga för honom? Hur ska sonen kunna förlåta henne för att hon aldrig kommer att veta det han vet?
Elise Ingvarsson är en av våra mest uppmärksammade poeter. Teman som moderskap, tro och identitet har genomsyrat hennes diktböcker. I denna fjärde bok låter hon sin poesi - sången - möta fiktionen och forma en prosalyrisk berättelse där några av samtidens mest brännande frågor utforskas på komplexa sätt.
Läs mer
Elise Ingvarsson
De näst största städerna
Om boken
Mamma
är Borta, och Jag
också. Från-
varande Flicka-Tjej-
Kvinna? Och Gud
är också Borta. Men
då är vi ju tillsammans
ändå, Mamma Gud & Jag?
Elise Ingvarssons tredje diktsamling kretsar kring moderskapet. Men där finns också den ohyggliga frånvaron. En mamma som lämnar allt ifrån sig. En dotter som själv blir mamma. Barnet. Ur en mörk klangbotten mejslas ett smärtsamt och trängande berättande fram som präglas av Elise Ingvarssons alldeles särskilda tonträff och syntax. Det är en orubblig text som inte väjer för något, en diktsamling där Mamma, Gud och Jag till sist äntligen måste få mötas.
Om Elise Ingvarssons senaste bok, Ett förslag (2009), skrev Eva Ström i Sydsvenskan: "Hon gör det med en överrumplande och aldrig insmickrande fräschör, med motstånd, med integritet, med sanningslidelse. Om Elise Ingvarssons diktsamling är ett brev är den svår att sortera in i någon fålla, men att det är angelägen lyrik råder det ingen tvekan om."
är Borta, och Jag
också. Från-
varande Flicka-Tjej-
Kvinna? Och Gud
är också Borta. Men
då är vi ju tillsammans
ändå, Mamma Gud & Jag?
Elise Ingvarssons tredje diktsamling kretsar kring moderskapet. Men där finns också den ohyggliga frånvaron. En mamma som lämnar allt ifrån sig. En dotter som själv blir mamma. Barnet. Ur en mörk klangbotten mejslas ett smärtsamt och trängande berättande fram som präglas av Elise Ingvarssons alldeles särskilda tonträff och syntax. Det är en orubblig text som inte väjer för något, en diktsamling där Mamma, Gud och Jag till sist äntligen måste få mötas.
Om Elise Ingvarssons senaste bok, Ett förslag (2009), skrev Eva Ström i Sydsvenskan: "Hon gör det med en överrumplande och aldrig insmickrande fräschör, med motstånd, med integritet, med sanningslidelse. Om Elise Ingvarssons diktsamling är ett brev är den svår att sortera in i någon fålla, men att det är angelägen lyrik råder det ingen tvekan om."
Läs mer
Elise Ingvarsson
Fem minuter av ditt liv
Om boken
Brev måste sorteras. Liv måste sorteras, men sanningskraven virvlar, ingen pardon ges. Och tänk om man Bara visste hur man Gör och kunde förbinda sig till att Leva Här.
Elise Ingvarssons andra diktsamling - efter den kritikerhyllade och katapultprisbelönade debutdiktsamlingen Beror skrymmande på - kan ses som ett slags sortering eller försök till benämning av ett känslosammelsurium. Återigen visar hon att hon är en av den nya generationens mest egensinniga poeter.
Elise Ingvarsson, f. 1979, har gått Nordiska folkhögskolans skrivarlinje och Litterär Gestaltning. Hon är bosatt i Göteborg.
Elise Ingvarssons andra diktsamling - efter den kritikerhyllade och katapultprisbelönade debutdiktsamlingen Beror skrymmande på - kan ses som ett slags sortering eller försök till benämning av ett känslosammelsurium. Återigen visar hon att hon är en av den nya generationens mest egensinniga poeter.
Elise Ingvarsson, f. 1979, har gått Nordiska folkhögskolans skrivarlinje och Litterär Gestaltning. Hon är bosatt i Göteborg.
Läs mer
Elise Ingvarsson
Ett förslag
Om boken
Debutanten Elise Ingvarsson skriver en uppfriskande originell poesi. Den är överraskande, impressionistisk och infallsrik i sin språkbehandling.
Hon diskuterar allvarliga frågor om Gud och hur man får vara i sitt förhållande till Honom, men gör det på ett sätt som både är roande och tankeväckande. Men det handlar lika mycket om vem man ska våga vara, både i det vanliga livet och i poesin.
Kristus-öra så måste det vara
att all min tomhet strålar upp mot din lyssnande tratt
i bänken viskar jag tyst att du hör, rörs
Munväder! Flak av ömkan.
Våga inte uttala viljan i magen i Guds namn.
Det fula utan hamn önskar angöra, ryms inte.
Res på dig, ångestskräp!
Mötet är allt jag vill och med hela min stränga hållning
- Är min kärlek dig inte nog?
Läs mer
Elise Ingvarsson
Beror skrymmande på