Beskrivning
Detaljer
Produktion
Miljömärkning
Nej
CE-märkning
Nej
Produktdetaljer
ISBN
9789151839066
Antal Sidor
192
Vikt (kg)
0.947
Ryggbredd (mm)
16
Höjd (mm)
226
Bredd (mm)
250
Böcker av författaren
Om boken
Nostalgi och fakta om cykelns och cyklandets historia i Sverige under 200 år.
I text och bild kan vi följa utvecklingen från träcyklar och höghjulingar till dagens hypermoderna mountainbikes samt alla fantasifulla varianter och tillbehör genom åren. Cykelns tekniska utveckling beskrivs från första hälften av 1800-talet fram till våra dagar och en bit in i framtiden. Sverige har alltid varit en stor cykelnation, industrin har blomstrat; det har funnits nära 2000 svenska cykelemblem (detaljerat register i boken). Ett antal cykelfabriker presenteras liksom några udda cyklar och konstruktioner. Cykeln har haft en klar social funktion, den bröt isoleringen på landet. Man startade cykelskolor, cykelklubbar och anordnade cykeltävlingar. Det cyklades åtskilligt på semestern, från 10 upp till 50 mil var inte ovanligt, med barn, tält och campingkök! Många är de folkbildare och handelsmän i korta varor som tagit sig runt på sin cykel. I kapitlen som behandlar 1920- och 1930-talen beskrivs hur bl.a. Ivar Lo-Johansson och Gunnar Sträng använde cyklar för att nå ut med sina budskap. Deras egna berättelser finns med. Boken är illustrerad med vackra färgbilder tagna av Ola Husberg, fotograf till bl.a. den populära boken Träbåtar, Prisma 1999. Övriga bilder kommer från hela svenska folket. Unika foton som har samlats in från privata fotoalbum och byrålådor. Men det finns också annonser, tidningsurklipp, kataloger och affischer. Gert Ekström arbetar som museiintendent på Tekniska museet.
I text och bild kan vi följa utvecklingen från träcyklar och höghjulingar till dagens hypermoderna mountainbikes samt alla fantasifulla varianter och tillbehör genom åren. Cykelns tekniska utveckling beskrivs från första hälften av 1800-talet fram till våra dagar och en bit in i framtiden. Sverige har alltid varit en stor cykelnation, industrin har blomstrat; det har funnits nära 2000 svenska cykelemblem (detaljerat register i boken). Ett antal cykelfabriker presenteras liksom några udda cyklar och konstruktioner. Cykeln har haft en klar social funktion, den bröt isoleringen på landet. Man startade cykelskolor, cykelklubbar och anordnade cykeltävlingar. Det cyklades åtskilligt på semestern, från 10 upp till 50 mil var inte ovanligt, med barn, tält och campingkök! Många är de folkbildare och handelsmän i korta varor som tagit sig runt på sin cykel. I kapitlen som behandlar 1920- och 1930-talen beskrivs hur bl.a. Ivar Lo-Johansson och Gunnar Sträng använde cyklar för att nå ut med sina budskap. Deras egna berättelser finns med. Boken är illustrerad med vackra färgbilder tagna av Ola Husberg, fotograf till bl.a. den populära boken Träbåtar, Prisma 1999. Övriga bilder kommer från hela svenska folket. Unika foton som har samlats in från privata fotoalbum och byrålådor. Men det finns också annonser, tidningsurklipp, kataloger och affischer. Gert Ekström arbetar som museiintendent på Tekniska museet.
Läs mer
Gert Ekström
Älskade cykel