Elena Ferrante
Utforska författaren
Den italienska författaren Elena Ferrante debuterade 1992 med Plågsam kärlek som tillsammans med Dagar av ensamhet och Skuggan av en dotter utgör en löst sammanhållen trilogi om kärlekens baksida. Men det var med Neapelkvartetten som Ferrante nådde internationell ryktbarhet. Ferrante har också skrivit barnboken Stranden på natten.
Utgivning
Om boken
I De vuxnas lögnaktiga liv befinner vi oss i det rika Neapel högt uppe på kullarna och det fattiga nere i gränderna. Här möter vi en rad Ferrante-typiska karaktärer men framför allt kretsar romanen kring Ferrantes nya protagonist Giovanna.
Den tolvåriga Giovanna får under en middag höra att hon liknar sin faster, en kvinna hon aldrig träffat. Det visar sig att Giovannas pappa inte alls är den välbeställde akademiker med gedigen borgerlig bakgrund som Giovanna alltid trott, utan att han vuxit upp i Neapels fattigkvarter. Giovanna söker upp sin faster och blir snabbt invigd i vuxenvärldens mörkare sidor där sanning och lögn lever sida vid sida.
Min fantastiska väninna var startskottet för Elena Ferrantes fyra romaner om vännerna Elena och Lila - och en litterär världssuccé. Neapelkvartetten blev snabbt ett fenomen och fann en stor skara hängivna läsare. Bara i Sverige har Elena Ferrantes böcker sålt i över en miljon exemplar vid det här laget. Världen över har hon sålt 14 miljoner böcker.
Läs mer
Elena Ferrante
De vuxnas lögnaktiga liv
Om boken
I några essäer utvecklar också Ferrante sin syn på litteraturen och litteraturhistorien och ger sin syn på de egna romanerna och tillkomsten av dem. Hon förklarar sitt val att inte bli en offentlig person, hon redovisar öppet sina farhågor över att låta någon filmatisera sina böcker. Framför allt talar Ferrante om sitt brinnande intresse för skrivandet och den ångest som följer på skapandet när man inte tycker att verket håller för publicering. Vidare avhandlas i texterna hennes förhållande till psykoanalysen, städer hon bott i, moderskapet, feminismen och barndomen som en outsinlig källa att ösa ur vad gäller minnen, berättelser, levnadsöden.
Resultatet är ett närgånget självporträtt av en författare i full verksamhet.
Läs mer
Elena Ferrante
Ferrante om Ferrante
Om boken
Läs mer
Elena Ferrante
Skuggan av en dotter
Om boken
Delias efterforskningar gör att hon börjar tvivla på att hon någonsin känt sin mor. Hade modern ett annat, hemligt liv? I takt med att Delia gräver djupare i sina efterforskningar börjar Delia minnas konstiga händelser ur sin barndom som kan ha med olyckan att göra. Genom ett antal mystiska telefonsamtal från en äldre herre sporras hon att gräva vidare och rekonstruera moderns sista dagar i livet. I sin jakt på sanningen försöker Delia samtidigt försonas med sitt förflutna och lösa upp alla känslomässiga knutar och lögner som hennes barndom präglats av.
Läs mer
Elena Ferrante
Plågsam kärlek
Om boken
Den som berättar är Olga, 38 år gammal och tvåbarnsmor. Chockad och övergiven står hon kvar i ruinerna av den familj hon och maken Mario byggt upp tillsammans. Olga har i tjugoårsåldern givit upp en spirande författarkarriär för att vara hemma med barnen och detta är alltså tacken för allt hon gjort! Olga hamnar i en djup personlig kris men klarar inte av att släppa taget om Mario utan blir alltmer handlingsförlamad och fixerad vid honom och hans nya kvinna. När Mario dyker upp på sina sporadiska besök i hemmet bemöter hon honom föraktfullt och hänsysnlöst och kastar glåpord efter honom. Förfallet tilltar när Olga varken kan betala el- eller telefonräkningarna och hon isolerar sig och barnen alltmer i lägenheten. Så småningom skymtar en väg ut ur mörkret när Olga inleder en relation till en granne i huset och plötsligt är det som hon som har övertaget.
Läs mer
Elena Ferrante
Dagar av ensamhet
Om boken
Läs mer
Elena Ferrante
Det förlorade barnet
Om boken
Lila och Elena försöker var och en på sitt sätt navigera genom det italienska 70-talet med all dess politiska oro, sexuella frigjordhet och sociala förändringar. Båda känner sig vilsna i den moderna världen och söker sig till varandra. Elena befinner sig i ett vägskäl i sitt äktenskap och Lila blir på nytt hennes förtrogna.
Läs mer
Elena Ferrante
Den som stannar, den som går
Om boken
Dagens Nyheter
Del två i Elena Ferrantes romansvit om de båda barndomsvännerna Lila och Elena tar vid där den första delen slutade. Lilas äktenskap med charkuterihandlaren Stefano Carracci visar sig redan på bröllopsnatten katastrofalt och Lila försöker att med alla medel ta sig ur det. När hon av hälsoskäl skickas till ön Ischia för en sommarvistelse övertalar hon Elena att följa med som betald sällskapsdam, men vistelsen får oanade följde för dem båda och inverkar drastiskt på deras framtida liv.
Den minutiöst skildrade vänskapen mellan Elena och Lila pendlar mellan sårande nonchalans och djupaste samhörighet. I Hennes nya namn få den sin fortsättning när de båda flickorna mognar till unga kvinnor och tvingas betala ett smärtsamt pris för det, var och en på sitt vis.
Läs mer
Elena Ferrante
Hennes nya namn
Om boken
Lila gifts i stället bort vid 16 års ålder med Stefano Carracci, son till den mördade maffiabossen, Stefano som driver familjen Carraccis livsmedelsbutik med framgång i kvarteret. Elena, däremot, fortsätter sin utbildning, och drömmer om att skriva. Båda flickorna känner sig i hemlighet dragna till Nino Sarratore utan att de avslöjar något för varandra och blir därmed varandras rivaler. Nino växer också upp i hyreskasernen och är son till järnvägsarbetaren och poeten Donato Sarratore som en gång förfört änkan Melina Cappuccio men övergett henne varpå hon försökt ta sitt liv. Nino är studiebegåvad, men utan mål i livet eftersom han hatar sin far. Nino kommer så småningom att spela en avgörande roll i båda flickornas liv.
Elena Ferrantes storslagna romanepos i fyra delar om Lila och Elena tar sin början när de båda kvinnorna hunnit bli sextiosex år och Lila försvunnit spårlöst. Lilas son Rino tror att hans mor gömmer sig hos Elena, som nu är bosatt i Norditalien och en etablerad akademiker, men Elena och Lila har inte haft kontakt med varandra på ett tag. I ett slags desperat försök att nå Lila, börjar Elena skriva romanen om deras gemensamma uppväxt och liv, för att på så sätt rädda Lila undan glömskan och i hopp om att få möta henne igen.
Läs mer
Elena Ferrante
Min fantastiska väninna
Recensioner
”Elena Ferrante är expert på att beskriva hur en människas identitet blir till… Den typen av undersökningar gör Ferrantes böcker till livsavgörande läsning.”
”...när hon är bra är hon ju verkligen som en fantastisk väninna: lyhörd för småsakers betydelser, analytisk och örfilshårt krass.”
”Som skildring av en ung flickas vuxenblivande borde De vuxnas lögnaktiga liv kunna få klassikerstatus”
”Som alltid är Elena Ferrante en trollbindande och intim berättare, och det är en nåd att Johanna Hedenberg har översatt De vuxnas lögnaktiga liv lika övertygande som hon gjorde med de fyra böckerna i Neapelkvartetten. Rösten, meningsbyggnaden och ordvalen är så hemtama att jag ibland glömmer att jag läser om Giovanna och inte om Lenù.”
”...en makalös berättare som vet hur man håller läsaren i ett grepp från början till slut.”
”Det finns ingen anledning för Ferrante-febern att gå ner, den fortsätter blossa i kinderna och bulta i tinningarna.”
”En storartat skicklig författare som redan i sin debutbok visar vartåt författarskapet är på väg.”
”Hela romanen träffar rätt, den är ett kortare mästerverk som visar framåt mot den stora epikens senare segrar.”
”Elena Ferrante fångar yttervärlden och stadens gatuliv in i minsta detalj i sina romaner.”
”Det rör sig även här, ännu mer än i ‘Dagar av ensamhet’, om just dagar av ensamhet.”
”Dagar av ensamhet är inte bara en av de starkaste skildringar av ett sammanbrott jag läst. Den är också en skarp genomlysning av kvinnorollen och kärnfamiljen.”
”Hur otroligt bra Ferrante skriver, förmodligen alltid skrivit, blir tydligt när den sjutton år gamla Dagar av ensamhet nu kommer på svenska.”
”Hon är så skicklig, Ferrante. Så precis i sina iakttagelser och så förföriskt lätt att läsa. Berättarrösten hos hennes hjältinnor är obarmhärtigt glasklar. De melodramatiska scenerierna bär effektivt fram deras öden. Och ändå: så komplexa och mångbottnad
”Det måste vara en kvinna” Cecilia Hagen, Kristina Sandberg och Karin Petterson diskuterar Elena Ferrante i Malou Efter Tio