I boken The Big Boss synas Sveriges största modeföretag i sömmarna. Utifrån grundlig research och unika vittnesmål från anställda får vi i boken en tydlig bild av hur det gick till när Stefan Persson utvecklade H&M till ett av Sveriges största företag genom tiderna. Nu finns boken i ljud, hos bland andra Storytel.
Samtidigt meddelar Stefan Persson att han avgår som styrelseordförande för företaget. Sonen Karl-Johan Persson lämnar sitt uppdrag som vd och tar över rollen som styrelseordförande. Ny vd blir Helena Helmersson.
Vi bad Erik Palm, som skrivit The Big Boss tillsammans med Jonas Alsgren, att förklara den senaste utvecklingen.
– Stefan Persson är 72 år och har varit ordförande sen 1998. Någon gång måste han träda tillbaka. H&M har stabiliserats efter en kris när börsvärdet mer än halverades. Det är dags för en ny era. Men att det annonseras just idag är ändå oväntat. Vi släppte vår bok i december där bland annat H&M:s hårda kontroll av personalen tas upp. Just nu pågår en utredning i Tyskland där bolaget kan få böta mångmiljonbelopp för otillåten övervakning och datainsamling om personalen. Att H&M valt att annonsera att Stefan Persson kommer avgå i maj redan nu skymmer den besvärande skandalen och ansvaret flyttas till nye vd:n som står utanför ägarfamiljen Persson.
Vad betyder detta för H&M framöver?
– H&M har varit pionjärer inom fast fashion och säger själva att affärsmodellen har stora utmaningar framöver. Inte minst med digitaliseringen där H&M:s butiker fått konkurrens med näthandel. H&M var senare än sina största konkurrenter med näthandel på flera viktiga marknader. H&M har även återkommande problem på hållbarhetsområdet, med till exempel underbetalda sömmerskor i Asien som syr H&M:s kläder. Nu ifrågasätts även det snabba modets klimatpåverkan. Nya krafter kan behövas för att anta dessa utmaningar.
Vad har H&M gjort för att hantera den kritiken?
– Sonen Karl-Johan Persson som varit vd fram till nu och blir ordförande har visat större intresse för att hantera de problemen, även om han fått kritik för att göra för lite och för sent. Frågan är vilket utrymme han får att agera som ny ordförande? Stefan Persson kvarstår av allt att döma som ägare och kan styra bakom kulisserna som han gjort tidigare.
Vem är Helena Helmersson, företagets nya vd?
– Hon är inköpare i botten och var hållbarhetschef i fem år, på senare tid operativ chef. Hon är första kvinnliga vd:n på 72 år i H&M. Jag ser hennes bakgrund inom hållbarhet som en signal på vad H&M behöver arbeta med framöver.
Vad blir hennes främsta utmaningar?
– Den kanske största utmaningen för Helena Helmersson är att hon får ärva H&M-kulturen som formats kring butikshandel. Jag är nyfiken på hur hon ska hantera den växande e-handeln som innebär andra sätt att arbeta och andra personligheter som medarbetare. Istället för butiksbiträden där utbudet på arbetskraft är stor, gäller det att även hitta och behålla IT-människor som det är tuff konkurrens om ifrån alla branscher.
Relaterat
Om boken
Många har frågat sig hur ett företag från lilla Västerås kunde bli ett fenomen i hela modevärlden. Så hur gick det till när H&M genom en gigantisk reklambudget och supermodeller, världsartister och stjärndesigners lyckades bli ett av världens starkaste varumärken och själva sinnebilden för fast fashion? Vilka var det som skapade succén?
Som med varje framgångssaga så finns också kritiska röster. Det handlar om anklagelser om sexistisk reklam och utnyttjande av unga underbetalda sömmerskor. Det handlar om en företagskultur som i vissa avseenden anklagats för att vara rent sekteristisk. Det handlar om en ägarfamilj som prioriterar höga vinstutdelningar till aktieägarna.
Mannen som gång på gång övertrumfar kritikerna heter Stefan Persson. Han som med viss tvekan axlade ledarrollen. Med unika vittnesmål från anställda och interna dokument får vi här en tydligare bild av hur det gick till när han skapade ett av Sveriges största företag genom tiderna och hur han ska ta H&M in i framtiden.
Läs mer
Erik Palm, Jonas Alsgren
The Big Boss