Hanna Johansson

Foto: Märta Thisner

Utforska författaren

Hanna Johansson, född 1991 i Djursholm, är författare och kritiker. Hon debuterade 2020 med den kritikerhyllade romanen Antiken, för vilken hon tilldelades Katapultpriset för årets bästa debut. Antiken har även översatts till flera språk och fått ett extraordinärt mottagande i USA.

Utgivning

Om boken

"Helt oemotståndlig!" -Expressen
"En glassig thriller och en filosofisk kärleksroman" -Barometern"Det första jag vill göra när jag har läst ut Hanna Johanssons andra roman ”Body double” är att läsa den igen.” -Aftonbladet"En av de bästa filmer du kan läsa just nu." -Aftonbladet"Hanna Johanssons ”Body double” är inte bara en mästerlig roman i filmens fotspår, det är en berättelse om ensamhet och om att bli till i någon annans ögon.” -Aftonbladet"Otroligt lyckad thriller i Hitchcocks anda." -Göteborgs-Posten”Försätter sin läsare i ett tillstånd av oavbruten anspänning” -Svenska Dagbladet"Tänk Marguerite Duras och den franska nya romanen, så närmar man sig Johanssons prosa” -Svenska Dagbladet"En intrikat konstruerad spegelsal av utsökt prosa” -Svenska Dagbladet"Gåtfull, thrillerartad roman som konstfärdigt planterar en osäkerhet i läsaren. -Dagens NyheterNär temperaturen sjunker börjar det lukta eld inne i stan. Där arbetar en ung kvinna med att transkribera åt en spökskrivare. Hennes ganska ensamma liv är fullt av rutiner. Hon går till spökskrivarens kontor, hämtar kassettband med inspelat material, dricker espresso och äter croissant på hemvägen, sätter sig sedan att skriva ned det som de okända människorna berättar på banden. Dessa berättelser ska sedan spökskrivaren göra romaner av. En dag hör hon en avvikelse: någon har spelat in ett meddelande som bara kan vara avsett för henne.I samma stad möts Naomi och Laura av en slump när de råkar ta den andras kappa på caféet i det stora varuhuset. Det är ett märkligt och intensivt möte och snart flyttar Laura in hos Naomi. Allteftersom börjar Laura mer och mer likna Naomi, allteftersom tar hon över Naomis liv.Samtidigt märker den unga kvinnan som arbetar åt spökskrivaren att hon håller på att försvinna.Hanna Johanssons andra roman Body double är en surrealistisk thriller om lögner och sanning, äkthet och falskhet, vad man döljer och vad man visar.

Läs mer

Hanna Johansson

Body double

Om boken

En ensam kvinna i trettioårsåldern. Genom ett jobbuppdrag lär hon känna den äldre konstnären Helena och blir hennes assistent, vän och vittne. Olga är Helenas knepiga tonårsdotter. Berättarjaget känner instinktivt att hon vill vara Helenas allt, tillhöra henne - ända tills hon träffar Olga och besattheten byter riktning. De inleder en hemlig, förbjuden och ojämlik relation i den gamla förfallna staden Ermoupoli i grekiska Kykladerna, där de tre kvinnorna tillbringar en lång het sensommar och höst. Antiken är en roman om tillhörighet, sexualitet, tabu, familj och besatthet.

Ett triangeldrama mellan en mor, hennes tonårsdotter och moderns yngre väninna. Några varma månader i staden Ermoupoli i grekiska kykladerna. En queer Lolita-berättelse.

Läs mer

Antiken

Hanna Johansson

Antiken

Recensioner

”Mycket skickligt och medryckande skriver hon fram den kusliga thrillerstämningen”

”Här sätter varje liten detalj, hur betydelselös den än må verka, förr eller senare allt på spel.”

”Hanna Johanssons berättande placeras på flera metanivåer och blir, trots det otäcka, också en öm roman om livets skörhet. Framförallt uppskattar jag den uppenbara passionen författaren har till fiktionen, i den tid då detta saknas i den svenska samtidslitteraturen.”

Sydsvenskan

”Hanna Johansson dribblar lugnt och självsäkert med alla sina referenser”

”Det är otroligt välgjort från början till slut. Här bryter transkriptionerna från kvinnornas livsberättelser av, de utgör ett roligt och lite vildvuxet inslag i den annars rätt hårt hållna prosan. Men även här börjar läsaren känna hur hål öppnar sig och allt börjar svindla.”

”Med denna roman har Hanna Johansson åstadkommit en otroligt snygg och stiliserad roman, en konceptuell thriller som är väldigt lyckad.”

Göteborgs-Posten

”Hanna Johansson planterar konstfärdigt osäkerheten i mig”

”Genom konkreta detaljer och anonymitet skriver Hanna Johansson fram en suggestiv gåtfullhet”

”Var är vi egentligen? I 90-talets Berlin? I Krakow? I Prag runt millennieskiftet? Oklart. Det är i alla händelser en oemotståndlig plats, farlig, ofta ful men erotisk.”

”Romanförfattaren Hanna Johanssons särart är det registrerande berättandet.”

”Den raffinerade återgivningen medverkar till mystiken”

Dagens Nyheter

”En bok som mästerligt fuckar med ens hjärna”

”Det första jag vill göra när jag har läst ut Hanna Johanssons andra roman Body double är att läsa den igen.”

”Hanna Johanssons Body double är inte bara en mästerlig roman i filmens fotspår, det är en berättelse om ensamhet och om att bli till i någon annans ögon. Men också om vad som blir kvar i avsaknad av den personen. ++++”

Aftonbladet

”Försätter sin läsare i ett tillstånd av oavbruten anspänning”

”Hon har vilat på varje ord, prövat rytmen och smaken, förfinat effekten”

”Tänk Marguerite Duras och den franska nya romanen, så närmar man sig Johanssons prosa”

”Den svindlande osäkerheten bidrar till den sällsamma stämningen i en roman där Hanna Johansson avsevärt höjer insatsen och leder läsaren in i en intrikat konstruerad spegelsal av utsökt prosa”

Svenska Dagbladet

”Det är en underbar, liten och tät roman som behöver en snar omläsning. Inte bara för att den är säreget gestaltad i både form och språk, utan för att varje läsning kommer att ge nya perspektiv. Så som bra litteratur gör.”

”Inledningens grekiska torg framträder på en gång suggestivt och realistiskt, med intagande ögonblicksbilder av överklasspojkar och deras fäder, av den sommarletargi som alltid hotar att slå över i något måttlöst. Och måttlösheten kommer – berättaren inleder en sexuell relation med den nu tonåriga Olga, flickan från fotot. Det är korta stycken som skildrar deras närhet, men Hanna Johansson gör det spännande när hon upplöser sexualitetens skenbara enkelhet.”

DN

”Antiken är en fantastisk debutroman. Hanna Johansson skriver en Medelhavsroman med doft av Duras, Per Hagman och Call me by your name, och hon gör det med ett språk som är lika poetiskt drömskt som det är klarvaket konkret. Antiken är full av precisa, nyfikna iakttagelser – av ärr som sötvattendroppar, av hummersåsfärgade terrazzogolv – eftersom diktjaget i det förhöjda tillstånd hon befinner sig i, lägger märke till precis allting. Minnena från livet i Stockholm bleknar och blandas ihop, hon är i sitt nu, i en bubbla. Därinne är allt i skärpa.”

“... triangeldramat leder till sträckläsning. Språket fångar en i stämning och ton och i en grekisk mytologi-kuliss, som gjuten för en berättelse om besatthet, sexualitet, tabu, familj och ett desperat behov av att känna tillhörighet. Dynamik och karaktärer lever vidare efter läsning och berättarjaget letar sig in, vare sig man vill eller inte – allt på ett för storyn effektfullt sätt. Helhetsbetyg: 5.“

BTJ

Nyheter

Foto: Märta Thisner

4 mars 2025

Hanna Johansson utforskar identitet och gränser

IntervjuerNyheter