På resa genom parfymernas underbara universum

Foto: Kajsa Göransson

Datum

17 April 2020

Foto

Kajsa Göransson

I boken Expedition Parfym berättar Jenny Lantz allt som är värt att veta om parfymer. Hon försöker hitta dofternas essens och parfymhusens sanningar, och har träffat otaliga nyckelpersoner runt om i världen som ger avslöjande inblickar i en tidigare hemlig värld. 

– Det är en bok för den som är nyfiken på doft och vill lära sig mer, för parfymfantasten som vill följa med bakom kulisserna i parfymvärlden och för den som vill förstå hur parfym seglat upp som ett av vår tids viktigaste populärkulturella uttryck, berättar Jenny som har en bakgrund som forskare inom företagsekonomi och modevetenskap. 

I Expedition Parfym får vi också lära oss det mesta om noternas egenskaper, doftfamiljernas karaktär och om banbrytande näsor och parfymer. Genom att rikta en skarp lins mot ett av 10-talets viktigaste populärkulturella uttryck lyckas Jenny Lantz samtidigt berätta något större om vår samtid - om individualisering, konsumtion och den intensiva jakten på upplevelser.

Hur väcktes ditt eget parfymintresse?

– Jag har varit mycket i södra Frankrike och i mitten av 00-talet insåg jag att jag älskade att hänga i parfymbutikerna och få höra historier om parfymörena, materialen och kompositionerna och sen följa alla parfymbloggar som då sett dagens ljus. Sen ägnade jag fyra år åt att forska om parfymvärlden. 

Hur hittar man egentligen ”sin” doft?

– Man engagerar sig, testar nya parfymfamiljer, kontrasterar dofter med varandra, läser på om parfymören och hens signatur, pratar gärna om doft med andra, försöker fånga vilken känsla man är ute efter och frågar expediterna om tips. Provar på hud förstås. Men mitt tips är ändå att variera sig. 

Relaterat

Om boken

I alla tider har människan lockats av väldoft, men genom åren har metoderna för att lukta gott (och dämpa stank) sett väldigt olika ut. Från bränd harts i det antika Egypten till svavel och essentiella oljor i det medeltida Europa. På 1900-talet exploderade parfymindustrin, och den kom alltmer att handla om marknadsföring och paketering, kändisar och modehus.

Under de senaste decennierna har dock nischmärken helt förvandlat parfymlandskapet. Parfymörerna har klivit fram i rampljuset, digitaliseringen har gjort det lättare att prata om och mötas kring parfym och där andra konsumtionsgrenar står inför retaildöden blomstrar parfymbutikerna. Dofter - så intima och svårbeskrivna - har blivit något socialt. Parfym har blivit ett sätt att umgås.

I den här boken berättar Jenny Lantz om den här rörelsen. Hon försöker hitta dofternas essens och parfymhusens sanningar, och har träffat otaliga nyckelpersoner runt om i världen som ger avslöjande inblickar i en tidigare hemlig värld. Vi får också lära oss det mesta om noternas egenskaper, doftfamiljernas karaktär och om banbrytande näsor och parfymer. Genom att rikta en skarp lins mot ett av 10-talets viktigaste populärkulturella uttryck lyckas Jenny Lantz samtidigt berätta något större om vår samtid - om individualisering, konsumtion och den intensiva jakten på upplevelser.

Läs mer

Jenny Lantz

Expedition Parfym

Relaterade artiklar

Foto: Kajsa Göransson

17 april 2020

På resa genom parfymernas underbara universum