Beskrivning
Detaljer
Bokinformation
Originalspråk
Svenska
Språk
Svenska
Format
InbundenProduktion
Miljömärkning
Nej
CE-märkning
Nej
Produktdetaljer
ISBN
9789113016184
Antal Sidor
240
Vikt (kg)
0.448
Ryggbredd (mm)
21
Höjd (mm)
210
Bredd (mm)
135
Böcker av författaren
Om boken
Konstnären Jim slog aldrig riktigt igenom. Och nu är han död. Bland det han lämnat efter hittar hans hustru Inger en resväska, full med bilder som är helt olika den konst han visat för omvärlden under sin levnad. Vad är det hon inte har vetat om den man hon har levt med i så många år?
Inger och Jim har ett långt äktenskap bakom sig. Inger är optiker och har med hårt arbete byggt upp en egen affär. Jim har varit konstnär, målat trevliga landskapsmotiv, haft några vernissager men aldrig slagit igenom. Och nu är han borta. Inger försöker förstå hur hennes tillvaro ska se ut utan honom. Hon tar med hjälp av de vuxna barnen tag i det praktiska och tror att hon kan jobba på som vanligt samtidigt som allt känns oerhört främmande.
I Jims ateljé hittar hon en resväska full av bilder av ett helt annat slag än allt annat han målat: obehagliga, makabra teckningar som vittnar om grav ångest. Full av olust inser Inger att hon kanske aldrig har känt sin make. Och om nu Jim inte var den man hon trodde, vem är hon då själv? Vad är hennes liv? Tvivlet startar en process av gradvis upplösning inom henne, tills slutligen något annat börjar skymta.
Häpnad, bestörtning, undran, vrede - Göran Moldén tecknar i sin andra roman, Lögnarens ögon, en sorgeprocess och ett trovärdigt porträtt av en människa som tvingas ifrågasätta det mest självklara.
Inger och Jim har ett långt äktenskap bakom sig. Inger är optiker och har med hårt arbete byggt upp en egen affär. Jim har varit konstnär, målat trevliga landskapsmotiv, haft några vernissager men aldrig slagit igenom. Och nu är han borta. Inger försöker förstå hur hennes tillvaro ska se ut utan honom. Hon tar med hjälp av de vuxna barnen tag i det praktiska och tror att hon kan jobba på som vanligt samtidigt som allt känns oerhört främmande.
I Jims ateljé hittar hon en resväska full av bilder av ett helt annat slag än allt annat han målat: obehagliga, makabra teckningar som vittnar om grav ångest. Full av olust inser Inger att hon kanske aldrig har känt sin make. Och om nu Jim inte var den man hon trodde, vem är hon då själv? Vad är hennes liv? Tvivlet startar en process av gradvis upplösning inom henne, tills slutligen något annat börjar skymta.
Häpnad, bestörtning, undran, vrede - Göran Moldén tecknar i sin andra roman, Lögnarens ögon, en sorgeprocess och ett trovärdigt porträtt av en människa som tvingas ifrågasätta det mest självklara.
Läs mer
Göran Moldén
Lögnarens ögon
Om boken
Göran Moldén debuterar med en spänningsmättad och inträngande historia som sätter ljuset på något vi kanske sällan tänker på: hur kan man leva med en familjemedlem som är nazist? Hur älskar man någon som står för det man hatar?
Ylva är en medelålders lärare med två vuxna söner, den ene välartad och tråkig, den andre är nazist och har straffat ut sig själv ur familjen på så sätt att han efter en släktfest helt enkelt försvunnit. Detta är Ylvas stora sorg i livet, men något som hon på ett märkligt sätt ändå lärt sig leva med. Hennes egen bakgrund är snarast vänsterliberal, och hon känner sig djupt kluven mellan att ifrågasätta och ta avstånd från sonens åsikter, och samtidigt att älska och sakna honom just som man älskar och saknar ett förlorat barn.
Ylvas lägenhet ska renoveras, och för att fly undan stöket och dammet hemma flyttar hon ut till sommarstugan. Det är höst, mörkt och kallt. Ganska snart märker hon att någon varit där. Är där. Det är den förlorade sonen, Stefan.
Han har lämnat sitt förflutna, men är mycket fåordig med vad som har hänt. Ylva är så tacksam över att ha honom hos sig igen att hon inte vill pressa honom. Men något konstigt är det med honom, vilket bekräftas av att en kompis dyker upp, som Stefan kör med, och som liksom Stefan verkar vara på flykt undan något hot. Och dessutom möter hon två främmande män på vägen från stugan, som frågar efter Stefan. Hon lurar dem därifrån, men får inte ro i sin själ. Inte blir det bättre av att Stefan först spöar upp sin vän, som dessutom försvinner efter några dagar. Men vars stövlar står i Stefans bil. Det vilar något väldigt olycksbådande över Stefan, och när han till slut lämnar sin mamma ytterligare en gång är hon mer frågande än när han kom. Vad har sonen gjort sig skyldig till, denna gång och alla andra gånger?
Ylva är en medelålders lärare med två vuxna söner, den ene välartad och tråkig, den andre är nazist och har straffat ut sig själv ur familjen på så sätt att han efter en släktfest helt enkelt försvunnit. Detta är Ylvas stora sorg i livet, men något som hon på ett märkligt sätt ändå lärt sig leva med. Hennes egen bakgrund är snarast vänsterliberal, och hon känner sig djupt kluven mellan att ifrågasätta och ta avstånd från sonens åsikter, och samtidigt att älska och sakna honom just som man älskar och saknar ett förlorat barn.
Ylvas lägenhet ska renoveras, och för att fly undan stöket och dammet hemma flyttar hon ut till sommarstugan. Det är höst, mörkt och kallt. Ganska snart märker hon att någon varit där. Är där. Det är den förlorade sonen, Stefan.
Han har lämnat sitt förflutna, men är mycket fåordig med vad som har hänt. Ylva är så tacksam över att ha honom hos sig igen att hon inte vill pressa honom. Men något konstigt är det med honom, vilket bekräftas av att en kompis dyker upp, som Stefan kör med, och som liksom Stefan verkar vara på flykt undan något hot. Och dessutom möter hon två främmande män på vägen från stugan, som frågar efter Stefan. Hon lurar dem därifrån, men får inte ro i sin själ. Inte blir det bättre av att Stefan först spöar upp sin vän, som dessutom försvinner efter några dagar. Men vars stövlar står i Stefans bil. Det vilar något väldigt olycksbådande över Stefan, och när han till slut lämnar sin mamma ytterligare en gång är hon mer frågande än när han kom. Vad har sonen gjort sig skyldig till, denna gång och alla andra gånger?
Läs mer
Göran Moldén
Fågelskådaren