Beskrivning
Detaljer
Kategori
Seglarberättelser
Författare
Recensionsdag
2011-09-28
Publiceringsdatum
2011-09-06
Produktion
Miljömärkning
Nej
CE-märkning
Nej
Produktdetaljer
ISBN
9789113028408
Antal Sidor
246
Vikt (kg)
0.58
Ryggbredd (mm)
22
Höjd (mm)
231
Bredd (mm)
157
Böcker av författaren
Om boken
Peter och Monica Lindbloms segling till Sydamerika var nog så händelserik, men hemfärden bjuder på ännu fler anekdoter. Vi följer med genom Medelhavet och Europas kanaler och besöker platser längs vägen. Färden är kantad av både missöden och lyckliga tillfälligheter - som en riktig resa ska vara.
Seglarlivet bjuder på många spännande möten och många historier. Kanske är alla människor och deras berättelser om sig själva och andra medseglare på livets ocean den största behållningen av resan? I Smällar man får ta! återger Peter Lindblom några märkliga och säregna öden: skepparhistorier vars främsta syfte är att underhålla. Han har knutit samman dessa anekdoter med parets egen resa och flätar ihop berättelserna med varandra genom fiktiva möten.
För tydlighetens skull är dessa möten egna kapitel och kunde dessutom ha försetts med den italienska varningstexten: Non è vero, è ben trovato (är det inte sant, så är det åtminstone välfunnet).
Seglarlivet bjuder på många spännande möten och många historier. Kanske är alla människor och deras berättelser om sig själva och andra medseglare på livets ocean den största behållningen av resan? I Smällar man får ta! återger Peter Lindblom några märkliga och säregna öden: skepparhistorier vars främsta syfte är att underhålla. Han har knutit samman dessa anekdoter med parets egen resa och flätar ihop berättelserna med varandra genom fiktiva möten.
För tydlighetens skull är dessa möten egna kapitel och kunde dessutom ha försetts med den italienska varningstexten: Non è vero, è ben trovato (är det inte sant, så är det åtminstone välfunnet).
Läs mer
Peter Lindblom
Smällar man får ta!
Om boken
Drömmen om att segla långt hade de närt i många år. Men de behövde en spark för att komma iväg. Det var Monica som fick sparken. Hon blev nämligen uppsagd från sitt arbete.
När chocken släppt greppet och lämnat plats för konstruktiva tankar, utkristalliserade sig möjligheterna att göra något positivt av arbetslösheten.
Detta var startskottet till den första resan. Sex år senare, nästan på dagen, var Bottin åter på väg, på en andra resa. Den här gången var sparken ännu hårdare. Vänners sjukdom och för tidiga bortgång hade väckt tankar om att livet ändå inte är oändligt långt. Man lever bara en gång.
Den första resan gick till Kap Verde, Venezuela och Karibien och hem via Azorerna, Irland och Skottland. Den andra från Europa till Kap Verde, Brasilien, Franska Guayana, Surinam, Små och Stora Antillerna, USA och "hem" till Medelhavet.
Brev från en liten segelbåt är bokens underrubrik. Sammanlagt har Peter och Monica skickat flera tusen e-brev från båten. Innehållet i denna bok består av utdrag ur resebrev till barnen Karin och Kalle, men också till vänner och hemklubben Jordenruntseglarklubben.
När chocken släppt greppet och lämnat plats för konstruktiva tankar, utkristalliserade sig möjligheterna att göra något positivt av arbetslösheten.
Detta var startskottet till den första resan. Sex år senare, nästan på dagen, var Bottin åter på väg, på en andra resa. Den här gången var sparken ännu hårdare. Vänners sjukdom och för tidiga bortgång hade väckt tankar om att livet ändå inte är oändligt långt. Man lever bara en gång.
Den första resan gick till Kap Verde, Venezuela och Karibien och hem via Azorerna, Irland och Skottland. Den andra från Europa till Kap Verde, Brasilien, Franska Guayana, Surinam, Små och Stora Antillerna, USA och "hem" till Medelhavet.
Brev från en liten segelbåt är bokens underrubrik. Sammanlagt har Peter och Monica skickat flera tusen e-brev från båten. Innehållet i denna bok består av utdrag ur resebrev till barnen Karin och Kalle, men också till vänner och hemklubben Jordenruntseglarklubben.
Läs mer
Peter Lindblom
Lite flyt måste man ha!