Beskrivning
Detaljer
Produktdetaljer
ISBN
9789113031484
Böcker av författaren
Om boken
Nominerad till Augustpriset 2024.
"Hon förtjänar alla pris hon kommer få." /Svenska Dagbladet"Vill inte lämna Mirja Unges skoningslösa värld." /Dagens Nyheter"Tar med läsaren på en vandring längst ned på själens botten." /P1 Kulturnytt”Mirja Unge har en alldeles särskild känsla för sådant som ligger under ytan, inne i människorna, i vardagen, tystnaden och i språket. Hon skriver på ett så rytmiskt avigt och oväntat sätt att man bara måste följa med henne. Jag har alltid uppskattat just den växande kraften i hennes poetiska talspråk. Hennes påtaglighet och närvaro när hon rör vid allt det där ouppklarade och oförlösta som när som helst kan gå i dagen.I den nya romanen Hundnätter finslipar Unge också det som hon tidigt utvecklade i författarskapet: en egen svartsyn som långsamt krackelerar när livsljusen slår in sina kilar i den.” /Borås TidningNadja återvänder hem till det övergivna huset på landet efter många år i staden. Hon börjar arbeta på ett boende för unga, återknyter kontakten med några av de vänner som blivit kvar och träffar en senig skugga till man i grannstaden. I byn tycks allt vara sig likt, de outtalade maktförhållanden och våldsamheten som en gång fick henne att dra består, eller har gått i arv. Nadja får syn på mer än vad som är bra för henne och märkliga saker börjar hända. Någon har spikat upp ett gäddhuvud på hennes husvägg, en av flickorna på hemmet hittas död - och vad är det för hund som stryker runt i skogsbrynet?Mirja Unge briljerar med sin svartsyn, sin särskilda och exakta blick och den värld av språk och stämningar som hon målar upp.
"Hon förtjänar alla pris hon kommer få." /Svenska Dagbladet"Vill inte lämna Mirja Unges skoningslösa värld." /Dagens Nyheter"Tar med läsaren på en vandring längst ned på själens botten." /P1 Kulturnytt”Mirja Unge har en alldeles särskild känsla för sådant som ligger under ytan, inne i människorna, i vardagen, tystnaden och i språket. Hon skriver på ett så rytmiskt avigt och oväntat sätt att man bara måste följa med henne. Jag har alltid uppskattat just den växande kraften i hennes poetiska talspråk. Hennes påtaglighet och närvaro när hon rör vid allt det där ouppklarade och oförlösta som när som helst kan gå i dagen.I den nya romanen Hundnätter finslipar Unge också det som hon tidigt utvecklade i författarskapet: en egen svartsyn som långsamt krackelerar när livsljusen slår in sina kilar i den.” /Borås TidningNadja återvänder hem till det övergivna huset på landet efter många år i staden. Hon börjar arbeta på ett boende för unga, återknyter kontakten med några av de vänner som blivit kvar och träffar en senig skugga till man i grannstaden. I byn tycks allt vara sig likt, de outtalade maktförhållanden och våldsamheten som en gång fick henne att dra består, eller har gått i arv. Nadja får syn på mer än vad som är bra för henne och märkliga saker börjar hända. Någon har spikat upp ett gäddhuvud på hennes husvägg, en av flickorna på hemmet hittas död - och vad är det för hund som stryker runt i skogsbrynet?Mirja Unge briljerar med sin svartsyn, sin särskilda och exakta blick och den värld av språk och stämningar som hon målar upp.
Läs mer
Mirja Unge
Hundnätter
Om boken
Tove bor på landet med farsan, en opålitlig skiftarbetare, syrran som flyttat hem igen, är arbetslös och orkeslös och mest bara ligger på sitt rum och onanerar. Mamman har dragit. Tove rör sig liksom viljelöst mellan den fasansfulla högstadiemiljön som präglas av övergrepp, kaos och pennalism, hemmafester hos skitiga killar i skitiga hus med bedövande sprit, och hemmet, som hon vill vara i så lite som möjligt. I byn bor de samhällsfrånvända, dårarna och andra udda existenser.
Hur ska man gå genom dagarna? Hur kommer man någonsin härifrån? Går det att tro att några av alla händer kan vara kärleksfulla? Jag går och lever är en fruktansvärd käftsmäll, skoningslös, det är så hårt i den här världen, och fult och våldsamt och hopplöst. Men Tove har en styrka och Unges säregna röst och stil mejslar fram hennes väg genom dagarna som går, och visar på en livsnerv genom hela skiten. Och en öm blick växer fram utefter sidorna och bokens dikesrenar.
Hur ska man gå genom dagarna? Hur kommer man någonsin härifrån? Går det att tro att några av alla händer kan vara kärleksfulla? Jag går och lever är en fruktansvärd käftsmäll, skoningslös, det är så hårt i den här världen, och fult och våldsamt och hopplöst. Men Tove har en styrka och Unges säregna röst och stil mejslar fram hennes väg genom dagarna som går, och visar på en livsnerv genom hela skiten. Och en öm blick växer fram utefter sidorna och bokens dikesrenar.
Läs mer
Mirja Unge
Jag går och lever
Om boken
Mirja Unge har ända sedan debuten 1998 hyllats för sina säregna romaner och novellsamlingar. Det senaste decenniet har hon också klivit fram som dramatiker och spelats av Göteborgs stadsteater, Riksteatern och Dramaten.
I hennes pjäser möter vi unga människor i samhällets och psykets utkanter. Med både humor och djupt allvar ställer Unge de svåra frågorna och visar upp världen och vårt samhälle från ett annat håll än vi är vana vid. Och hon gör det med sitt rytmiskt poetiska språk som också är en stor läsupplevelse.
I denna volym samlas fem pjäser från 2005 till 2014. Var är alla, om hur en våldtäkt på en liten ort väcker frågor om skuld, ansvar och social kontroll. Mariella, skildrar tre flickor i samhällets utkant. Övergivenhet svetsar dem samman i en slitsam gemenskap, de är utsatta och destruktiva men har en stark vilja att leva. Klaras resa, en berättelse om en ung kvinnas väg in i en psykos. Man är väl fri, om grupptryck och svårigheten att vara sig själv. Och Johanna, en nutida Jeanne d´Arc, om passionerad idealism i miljökatastrofens tidevarv.
Tillsammans visar de varför Mirja Unge är en av sin generations främsta dramatiker.
I hennes pjäser möter vi unga människor i samhällets och psykets utkanter. Med både humor och djupt allvar ställer Unge de svåra frågorna och visar upp världen och vårt samhälle från ett annat håll än vi är vana vid. Och hon gör det med sitt rytmiskt poetiska språk som också är en stor läsupplevelse.
I denna volym samlas fem pjäser från 2005 till 2014. Var är alla, om hur en våldtäkt på en liten ort väcker frågor om skuld, ansvar och social kontroll. Mariella, skildrar tre flickor i samhällets utkant. Övergivenhet svetsar dem samman i en slitsam gemenskap, de är utsatta och destruktiva men har en stark vilja att leva. Klaras resa, en berättelse om en ung kvinnas väg in i en psykos. Man är väl fri, om grupptryck och svårigheten att vara sig själv. Och Johanna, en nutida Jeanne d´Arc, om passionerad idealism i miljökatastrofens tidevarv.
Tillsammans visar de varför Mirja Unge är en av sin generations främsta dramatiker.
Läs mer
Mirja Unge
Var är alla
Om boken
Mirja Unges ställning som en av våra viktigaste unga kvinnliga författare etablerades med förra romanen Motsols för vilken hon fick VI:s litteraturpris och blev nominerad till Sveriges Radios romanpris.
Nu har hon skrivit en novellsamling. En form som passar hennes litterära stil mycket väl.
Personerna och miljöerna i denna novellsamling känns igen från hennes tidigare verk, men framträder
här i ett skarpt ljus i en sorts enaktare. Som till exempel i "Det var i går bara" där två flickor sitter
på en buss och samtalar till synes planlöst och lite förstrött om gårdagens fylla, tills läsaren plötsligt
inser att den ena flickan beskriver ett sexuellt övergrepp. Eller i "Brorsan är mätt" som skildrar hur
syrran får oväntat besök av brorsan som rymt från en psykiatrisk anstalt. Han ljuger om detta och hon
talar inte om att hon redan vet och att polisen är på väg.
I den längre novellen "Vindsvåning" delar två studiekamrater lägenhet. Hyran ska betalas till den ena
kvinnans pappa som är revisor. Men snart börjar dottern bete sig allt underligare. Och det hela slutar i
en ekonomisk och personlig katastrof.
I Mirja Unges noveller pratar personerna ofta på, det är som ett enda okommenterat flöde med högt
tryck. Men mellan och under replikerna finns en svärta som glimrar och som kan vara lika smärtsam
som den är komisk.
Nu har hon skrivit en novellsamling. En form som passar hennes litterära stil mycket väl.
Personerna och miljöerna i denna novellsamling känns igen från hennes tidigare verk, men framträder
här i ett skarpt ljus i en sorts enaktare. Som till exempel i "Det var i går bara" där två flickor sitter
på en buss och samtalar till synes planlöst och lite förstrött om gårdagens fylla, tills läsaren plötsligt
inser att den ena flickan beskriver ett sexuellt övergrepp. Eller i "Brorsan är mätt" som skildrar hur
syrran får oväntat besök av brorsan som rymt från en psykiatrisk anstalt. Han ljuger om detta och hon
talar inte om att hon redan vet och att polisen är på väg.
I den längre novellen "Vindsvåning" delar två studiekamrater lägenhet. Hyran ska betalas till den ena
kvinnans pappa som är revisor. Men snart börjar dottern bete sig allt underligare. Och det hela slutar i
en ekonomisk och personlig katastrof.
I Mirja Unges noveller pratar personerna ofta på, det är som ett enda okommenterat flöde med högt
tryck. Men mellan och under replikerna finns en svärta som glimrar och som kan vara lika smärtsam
som den är komisk.
Läs mer
Mirja Unge
Brorsan är mätt
Om boken
Hanna återvänder hem efter en resa till Filippinerna där hennes bästa och enda vän Thora har omkommit i en drunkningsolycka. Hanna måste nu försöka hitta sig själv i en värld som omkullkastats av katastrofen.
Thora var den som öppnade (och styrde) Hannas värld. Men efter deras resa till Filippinerna - där Thora omkommit i en drunkningsolycka - vet Hanna inte längre vem hon är.
Hemma känner hon sig kvävd av familjen, som ursprungligen är från Tyskland (de talar en märklig svensktysk rotvälska). De äldre systrarna har barn och bylsiga kläder och långa flätade hår. De liknar inte alls Hanna som är yngst och mera kantig och smal, och har svårt att hitta sin plats.
Marika, Hannas mamma, tror både på Gud och kosmiskt inflytande. Hon har ein fühlung som inte känns bra vad gäller Hanna, hon tycker att Hanna är svagt inkarnerad när hon bara vill vara och göra som Thora.
Hanna flyttar till mormor Oma i stan för att komma hemifrån och försöka hitta tillbaka till sig själv och skapa ett liv där hon står på egna ben. Men minnena av Thora är starka, Hanna kan inte motstå frestelsen att följa i Thoras gamla spår.
Mirja Unge tecknar en bild av en synnerligen udda familj. Det är en mörk och hotfull berättelse, men inte utan både drastiska och komiska inslag.
Läs mer
Mirja Unge
Motsols
Om boken
Bente arbetar hemma på styvpappans gård. Hon är rapp i käften och vet vad hon vill. För det mesta. Bente och Leo är tillsammans ända tills ryktena om Leo och den gravida Tina visar sig vara sanna. Ett av de svek som sätter Bentes värld i gungning och hon börjar umgås med Turkhoran, åka in till stan och festa och så träffar hon Jensa, Mördarn, Mange och de andra som gillar AIK men inte invandrare.
"En bok som träffar rätt i magen" Åsa Beckman, DN.
"En bok som träffar rätt i magen" Åsa Beckman, DN.
Läs mer
Mirja Unge
Järnnätter
Om boken
Minna bor med sin familj i norra Sverige. Hennes värld är fylld av dofter och smaker, hemligheter och frågetecken. Det onda och det goda dyker upp där hon minst väntar det. Hon söker egna ord och knep för att hantera sin värld.
Det var ur munnarna orden kom belönades 1998 med Katapultpriset för bästa debut.
Det var ur munnarna orden kom belönades 1998 med Katapultpriset för bästa debut.
Läs mer
Mirja Unge
Det var ur munnarna orden kom
Nyheter