Beskrivning
Detaljer
Produktion
Miljömärkning
Nej
CE-märkning
Nej
Produktdetaljer
ISBN
9789113031651
Antal Sidor
176
Böcker av författaren
Om boken
Den sextonåriga Lisbet Carlsdotter som bor på Södermalmen i Stockholm är vittne i trolldomsrättegångarna och anordnare av vakstugor. Den som står på Höga-bergs-gatan med näsan åt Saltsjön kan överblicka kyrkobygget åt ena hållet och stadshusbygget åt det andra. Året är 1676 och de stockholmska häxprocesserna pågår för fullt. Där är fullt med fiskarfolk och kärringar som syr, fattigdom och elände i stormaktstidens Sverige.
Trehundrafyrtiofyra år senare bör Lisbet Carlsdotter sedan länge ha försvunnit ut ur historien. Ändå gör hon sig påmind för en hobbyforskare från framtiden. Är Lisbet en riktig elaking eller ett offer för sin tid? Kan den som vill komma henne till mötes? Och hur långt kan den som intresserar sig för en historisk person gå för att förstå vad som egentligen hände?
Sisela Lindbloms nya bok Brinn! är en historisk roman som utspelar sig i nuet. I händelsernas centrum står Lisbet Carlsdotter, ett av de mest aktiva vittnena i de stockholmska häxprocesserna.
Trehundrafyrtiofyra år senare bör Lisbet Carlsdotter sedan länge ha försvunnit ut ur historien. Ändå gör hon sig påmind för en hobbyforskare från framtiden. Är Lisbet en riktig elaking eller ett offer för sin tid? Kan den som vill komma henne till mötes? Och hur långt kan den som intresserar sig för en historisk person gå för att förstå vad som egentligen hände?
Sisela Lindbloms nya bok Brinn! är en historisk roman som utspelar sig i nuet. I händelsernas centrum står Lisbet Carlsdotter, ett av de mest aktiva vittnena i de stockholmska häxprocesserna.
Läs mer
Sisela Lindblom
Brinn!
Om boken
Det är värmebölja i Europa. Semolina Pritchard, chef på Londonagenturen The Agency, flyger till Paris för att fånga in ett castinguppdrag. Hennes vanligtvis pålitliga sekreterare Lindsay Lawrence inleder en otillåten romans med en av agenturens klienter - och ger sig också av till Paris ...
The Agency är en skådespelaragentur på en av Londons mer fashionabla adresser. Den drivs av den mycket färgstarka Semolina Pritchard (döpt av sina hippieföräldrar efter en Beatleslåt). Här jobbar Lindsay Lawrence, den pålitliga sekreteraren (och den söta hjältinnan), en kompetent chefssekreterare med examen från Handelsinstitutet. En annan anställd är den unga Myrah Jones, som tar mer lättsinnigt på sina arbetsuppgifter än sin kollega. Myrahs dröm är att bli en del av agenturens artistiska klientel.
Semolina är helt upptagen med att lyckas få uppdraget att rollbesätta den framgångsrika unga amerikanska regissören Sofie Shaparovs senaste projekt: en storfilm om Marie-Antoinette och franska revolutionen.
Eftersom Shaparov befinner sig i Paris beslutar sig Semolina för att resa dit och söka upp den skygga regissören. Samtidigt får en av agenturens klienter, skådespelaren Lloyd Khan, ett infall och bjuder Lindsay på en resa till Paris. Vanligtvis är inte Lindsay den spontana typen. Men hennes förhållande är på väg att svalna och dessutom kan hon faktiskt inte stå emot den flörtiga uppmärksamheten som den vackre Lloyd plötsligt öser över henne.
Och som av en tillfällighet beslutar sig även hjälpredan Myrah för att ta tåget över till Paris, staden som under fem varma sommardagar blir spelplats för romankaraktärernas intriger …
Sisela Lindblom har skrivit en roman inspirerad av The Beatles låttexter och av klassiskt engelskt kvinnligt berättande. Resultatet är en underhållande, romantisk och skarpsynt samtidsskildring.
The Agency är en skådespelaragentur på en av Londons mer fashionabla adresser. Den drivs av den mycket färgstarka Semolina Pritchard (döpt av sina hippieföräldrar efter en Beatleslåt). Här jobbar Lindsay Lawrence, den pålitliga sekreteraren (och den söta hjältinnan), en kompetent chefssekreterare med examen från Handelsinstitutet. En annan anställd är den unga Myrah Jones, som tar mer lättsinnigt på sina arbetsuppgifter än sin kollega. Myrahs dröm är att bli en del av agenturens artistiska klientel.
Semolina är helt upptagen med att lyckas få uppdraget att rollbesätta den framgångsrika unga amerikanska regissören Sofie Shaparovs senaste projekt: en storfilm om Marie-Antoinette och franska revolutionen.
Eftersom Shaparov befinner sig i Paris beslutar sig Semolina för att resa dit och söka upp den skygga regissören. Samtidigt får en av agenturens klienter, skådespelaren Lloyd Khan, ett infall och bjuder Lindsay på en resa till Paris. Vanligtvis är inte Lindsay den spontana typen. Men hennes förhållande är på väg att svalna och dessutom kan hon faktiskt inte stå emot den flörtiga uppmärksamheten som den vackre Lloyd plötsligt öser över henne.
Och som av en tillfällighet beslutar sig även hjälpredan Myrah för att ta tåget över till Paris, staden som under fem varma sommardagar blir spelplats för romankaraktärernas intriger …
Sisela Lindblom har skrivit en roman inspirerad av The Beatles låttexter och av klassiskt engelskt kvinnligt berättande. Resultatet är en underhållande, romantisk och skarpsynt samtidsskildring.
Läs mer
Sisela Lindblom
The Agency
Om boken
När Sisela Lindblom återkommer efter tio års uppehåll är det med en stark och säker skildring som skär rakt in i samtiden, som den ser ut i modemagasinens glansiga värld och storstadens krogliv. I centrum står två stenhårda moderna och skamlösa unga kvinnor: Tito och Nathalie.
De jobbar på en damtidningsredaktion och är både kollegor och väninnor, men utan överdriven lojalitet. De jobbar hårt på att uppfylla sin egna mål och drömmar. Nathalie är visserligen sexuellt attraherad av Tito, och Tito har just träffat Erik, som kanske kan bli en perfekt partner. Så på ett plan kan det här se ut som ett triangeldrama, men det är mycket svårare och enklare än så.
Tito är besatt av drömmen om sitt bröllop och när hon träffar Erik, som är nybakad advokat från en fin familj, får hon möjlighet att kanske förverkliga sitt drömbröllop. Dessutom kan de spela huvudrollen i den bröllopsbilaga Tito just fått möjlighet att förverkliga när hon blir tf chefredaktör för tidningen. Nathalies artikelidéer är av ett helt annat slag, hon vill beskriva ett annorlunda yrke, nämligen den polska eskortbruden som hon hittat på en porrsajt. Faktum är att hon när drömmar om att bli porrfilmsproducent där kvinnor får spela framträdande roller.
Erik är upptagen med att göra Tito till sin drömkvinna, men hans första kärlek som inte alls passade in i hans mall för hur en kvinna ska bete sig (som hans mor!) dyker hela tiden upp i hans medvetande och stör honom.
Denna skamlösa trio får vi komma in på livet, deras olika perspektiv skildras växelvis, och en fjärde aktör, Eriks ex Amanda, vävs också in i historien. Hon har rollen som den som avlyssnar dem och skriver om de andra, en osäkrad författare mitt i berättelsen.
De skamlösa ger en häpnadsväckande realistisk bild av gränslös självupptagenhet i individualismens
nutidstecken, kärlekens kommersialisering och sexlivets globalisering. Det är en roande och försåtlig attack på alla de drömmar som tecknas i läppglansrosa och som chicklitförfattare, damtidningar och förlag skor sig på.
De jobbar på en damtidningsredaktion och är både kollegor och väninnor, men utan överdriven lojalitet. De jobbar hårt på att uppfylla sin egna mål och drömmar. Nathalie är visserligen sexuellt attraherad av Tito, och Tito har just träffat Erik, som kanske kan bli en perfekt partner. Så på ett plan kan det här se ut som ett triangeldrama, men det är mycket svårare och enklare än så.
Tito är besatt av drömmen om sitt bröllop och när hon träffar Erik, som är nybakad advokat från en fin familj, får hon möjlighet att kanske förverkliga sitt drömbröllop. Dessutom kan de spela huvudrollen i den bröllopsbilaga Tito just fått möjlighet att förverkliga när hon blir tf chefredaktör för tidningen. Nathalies artikelidéer är av ett helt annat slag, hon vill beskriva ett annorlunda yrke, nämligen den polska eskortbruden som hon hittat på en porrsajt. Faktum är att hon när drömmar om att bli porrfilmsproducent där kvinnor får spela framträdande roller.
Erik är upptagen med att göra Tito till sin drömkvinna, men hans första kärlek som inte alls passade in i hans mall för hur en kvinna ska bete sig (som hans mor!) dyker hela tiden upp i hans medvetande och stör honom.
Denna skamlösa trio får vi komma in på livet, deras olika perspektiv skildras växelvis, och en fjärde aktör, Eriks ex Amanda, vävs också in i historien. Hon har rollen som den som avlyssnar dem och skriver om de andra, en osäkrad författare mitt i berättelsen.
De skamlösa ger en häpnadsväckande realistisk bild av gränslös självupptagenhet i individualismens
nutidstecken, kärlekens kommersialisering och sexlivets globalisering. Det är en roande och försåtlig attack på alla de drömmar som tecknas i läppglansrosa och som chicklitförfattare, damtidningar och förlag skor sig på.
Läs mer
Sisela Lindblom
De skamlösa
Om boken
Läs mer
Sisela Lindblom
Jägarinna