Beskrivning
Detaljer
Hållbarhet
Kategori
Seglarberättelser
Författare
Recensionsdag
2013-03-27
Publiceringsdatum
2013-01-28
Formgivare omslag
Anna Hild
Produktion
Papper
Bokpapper träfritt
Miljömärkning
Nej
CE-märkning
Nej
Tryckeri/Producent
Livonia Print Ltd
Produktdetaljer
ISBN
9789113043869
Antal Sidor
192
Vikt (kg)
0.499
Ryggbredd (mm)
18
Höjd (mm)
233
Bredd (mm)
159
Klimatpåverkan
Vi beräknar på mängden papper som köpts in till respektive tryckeri, på papprets kvalitet och på pappersbrukets utsläpp. Vi utgår från pappersbrukens utsläppsberäkningar och kompletterar vid behov med utsläpp från skogsbruk, transporter och elförbrukning.
Vi beräknar på tryckeriernas åtgång av el, fjärrvärme, olja och naturgas per ton tryckta böcker. Utsläppen inkluderar inte förbrukningsmaterial, förpackningsmaterial eller tryckeriernas overhead.
Vi beräknar på sträckan mellan pappersbruk och tryckeri, samt mellan tryckeri och vårt lager. Vi använder både vägfrakt och sjöfrakt. För vägfrakt baseras beräkningen på en genomsnittlig lastbil med dieselmotor. För sjöfrakt baseras beräkningen på fartyg vid långväga frakt (container) och frakt över Östersjön (lastbilstransporter).
Vi vill bidra till ökad förståelse för en boks livscykel. Därför beräknar vi årligen våra böckers klimatavtryck. Här visar vi utsläppen för just den här boken. Med hjälp av kunskap om tryckeri, tryckort och vikt kan vi berätta om utsläppen som boken skapar. Vi gör beräkningen baserat på ett genomsnittligt utsläpp för tryckeriets transporter, energiförbrukning och val av papper. Hur illa är det? En liter mjölk släpper ut 1 kg, en hamburgare 2 kg och ett par Nikeskor 7,3 kg. En bok släpper alltså ut i genomsnitt mindre – och räcker längre. Men vi är inte nöjda: vi arbetar hela tiden för att minska bokens klimatpåverkan.
Läs mer om hållbarhet
Böcker av författaren
Om boken
Byråkratiska hinder och krav på dyra lotsar gör att väldigt få utländska båtar finner det mödan värt att gå vidare. Men har man väl ordnat allt det där och kommit över tröskeln kan man på floder, sjöar och en beramad kanal ta sig ända upp till Vita havet, en vik av Barents hav. Och därifrån runt Nordkap och hem igen. Norden runt alltså.
Så uppstod tanken att utforska Ryssland bakom S:t Petersburg med båt längs "Stalin-kanalen", som byggdes av Gulagfångar på rekordtid och stod klar 1933, upp till Vita havet. Med början i S:t Petersburg, längs floden Neva, över Ladoga, via floden Svir till Onega och vidare norrut där den egentliga kanalen med 19 slussar via olika sjöar når vattenleden Vita havet vid staden Belomorsk. Egentliga kanaldelen är 227 km, men hela sträckan i inlandsvatten rör sig om 800 km. (Jämför Göta kanal. som är en del av en 387 km lång vattenväg tvärs över Sverige).
Kanalen är en historia i sig själv. Den trafikeras reguljärt med mindre lastfartyg och erbjuder till priset av tusentals döda straffångar under Stalinregimen en fantastisk genväg mellan ryska östersjöhamnar, Murmansk och Barents hav. Till skillnad från Göta kanal har den alltså fortfarande en kommersiell betydelse.
Äventyret och upptäcktsresan finns på närmare håll om man bara tänker i lite annorlunda banor och studerar kartan.
Läs mer
Dougald Macfie
Mot Vita havet
Om boken
Författare är Orustbon och journalisten Dougald Macfie som delar med sig av sin mångåriga erfarenhet av Västkustens farvatten.
Sagt om boken:
Ur Praktiskt Båtägande, nr. 3 april 2005
"… de (har) skapat en mycket gedigen guidebok som känns som den mest genomarbetade i serien." (Betyg: 4 av 5)
Ur Stångmärket nr. 2 2005
"En mycket bra handbok och samtidigt trevlig läsning."
Ur Trossen nr. 2 2005
"Å ena sidan en komplett hamnguide … Å andra sidan en vacker, faktaspäckad beskrivning …"
"… boken ger också behållning åt en riktig landkrabba …"
Ur Trälhavets båtklubbs tidning Kanalen nr. 2 2005
"Den nya boken innebär ett lyft för den som vill segla på västkusten … Man blir sugen på att segla på västkusten igen, när man läser boken!"
Ur Atlantica nr. 2 2005
"En mycket bra guide, som fyller en lucka i utbudet."
Ur Helsingborgs Dagblad och Nordvästra Skånes Tidningar 26 februari 2005 av Håkan Palm
"… detta är en bra lots för den som vill upptäcka Västkusten i hela dess längd. Så mycket mer i informationsväg går knappast att begära mellan pärmarna på en vanlig bok."
Ur Skånska Dagbladet och Sydsvenska Dagbladet 13 mars 2005
"Boken 'Skanör-Strömstad' är … ett efterlängtat tillskott för seglare som utforskar västkusten."
"… vad som gör både den nya och de tidigare böckerna angelägna är främst … de mycket tillförlitliga skisserna över alla naturhamnar."
Läs mer
Jesper Sannel, Lars Granath, Dougald Macfie, Joakim Lannek
Skanör-Strömstad