Författare:
Annika Elm Fristorp
,
Fredrik Lindstrand
Design för lärande i förskolan
Svenska
2012-12-12
Utgivet av: Norstedts
Läs mer
Beskrivning
Detaljer
Kategori
Pedagogik och lärarutbildning
Författare
Annika Elm Fristorp
Fredrik Lindstrand
Publiceringsdatum
2012-12-12
Bokinformation
Originalspråk
Svenska
Språk
Svenska
Format
E-bokProduktdetaljer
ISBN
9789113051796
Böcker av författaren
Om boken
Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur ser vi på barns lärande? Vad säger deras nyfikenhet oss? Och hur bekräftar vi den kunskap de själva kommit fram till?
Hur kan vi tolka barns uttryck så att de hjälper oss förstå hur vi ska vägleda dem i deras spontana sökande efter kunskap? De konkreta exemplen i Design för lärande i förskolan är inriktade på språk och kommunikation, naturvetenskap och matematik. Genom inspirerande analyser som är kopplade till exemplen, ger boken en inblick i allt det lärande som ständigt pågår i barns vardag.
För att ta vara på de oändliga möjligheterna som finns i förskolan, behöver vi förstå hur lärande går till och hur det kommer till yttryck. På samma sätt måste vi uppmärksamma vår egen roll i barnens lärande - hur interaktion med barnen, vårt utformande av resurser, miljöer och aktiviteter får betydelse för barnens möjligheter att engagera sig, lära och förstå.
Design för lärande i förskolan vänder sig till blivande och verksamma förskollärare och förskolechefer.
Fler böcker i samma serie:
Design för lärande, A-L Rostvall (numera Kempe) och S Selander.
Design för lärande i musik, A-L Kempe och T West.
Design för lärande - ett multimodalt perspektiv, S Selander och G Kress.
Hur kan vi tolka barns uttryck så att de hjälper oss förstå hur vi ska vägleda dem i deras spontana sökande efter kunskap? De konkreta exemplen i Design för lärande i förskolan är inriktade på språk och kommunikation, naturvetenskap och matematik. Genom inspirerande analyser som är kopplade till exemplen, ger boken en inblick i allt det lärande som ständigt pågår i barns vardag.
För att ta vara på de oändliga möjligheterna som finns i förskolan, behöver vi förstå hur lärande går till och hur det kommer till yttryck. På samma sätt måste vi uppmärksamma vår egen roll i barnens lärande - hur interaktion med barnen, vårt utformande av resurser, miljöer och aktiviteter får betydelse för barnens möjligheter att engagera sig, lära och förstå.
Design för lärande i förskolan vänder sig till blivande och verksamma förskollärare och förskolechefer.
Fler böcker i samma serie:
Design för lärande, A-L Rostvall (numera Kempe) och S Selander.
Design för lärande i musik, A-L Kempe och T West.
Design för lärande - ett multimodalt perspektiv, S Selander och G Kress.
Läs mer
Annika Elm Fristorp, Fredrik Lindstrand
Design för lärande i förskolan