Seglingar i Medelhavet
Svenska
2014-12-04
Utgivet av: Norstedts
Läs mer
Beskrivning
Detaljer
Produktdetaljer
ISBN
9789113068619
Böcker av författaren
Om boken
Sommaren 2010 ger sig Lars Hässler med sin S/Y Jennifer, en 50 fots Beneteau Oceanis, återigen ut på en jorden runt-seglats som ska vara i tre och ett halvt år.
Drygt ett decennium har förflutit sedan han kom hem från sin första världsomsegling som varade i 10 år. I mellantiden har han hunnit med att segla på alla Europas stora kanaler och floder samt besökt länderna runt Medelhavet och Svarta havet.
Dessa seglatser har han skrivit om i Yrke: Världsomseglare, Medelhavet tur och retur, Seglingar i Medelhavet och Med båt på Europas kanaler. Dessutom har han skrivit den populära bästsäljaren, hamnguiden Arholma Landsort med Gotland och även Mot Söderhavet, om sin seglats på ett segelhippiekooperativ i Söderhavet under 1970-talet.
Denna bok beskriver första delen av den nya seglingen och täcker delar av jordklotet som Lars inte besökte förra gången, bland annat Röda havet, Indien, Borneo, Filippinerna, Taiwan, Kina, Japan och Alaska, och sträcker sig ett och ett halvt år från 2010 till och med 2011. Det är en spännande och ovanlig rutt som ingen svensk hittills skrivit om, S/Y Jennifer är för övrigt en av de första utländska segelbåtarna att besöka Kina, Taiwan, Nagasaki och Kyoto i Japan.
Höjdpunkterna är flera; den gastkramande seglingen genom Röda havets piratvatten, besöken i Jemens fantastiska huvudstad Saana, Omans huvudstad Muscat och Indiens Mumbai, för att inte tala om Maldivernas turkosfärgade atoller. Boken innehåller inte bara seglingsbeskrivningar, utan även politiska och historiska bakgrundsbilder från de i Sverige ofta relativt okända länder som besöks. Den ger dessutom en utmärkt inblick i hur det är att segla som så kallad paying crew - en möjlighet att mot betalning segla med en erfaren skeppare till spännande platser och delta i samtliga sysslor ombord.
Drygt ett decennium har förflutit sedan han kom hem från sin första världsomsegling som varade i 10 år. I mellantiden har han hunnit med att segla på alla Europas stora kanaler och floder samt besökt länderna runt Medelhavet och Svarta havet.
Dessa seglatser har han skrivit om i Yrke: Världsomseglare, Medelhavet tur och retur, Seglingar i Medelhavet och Med båt på Europas kanaler. Dessutom har han skrivit den populära bästsäljaren, hamnguiden Arholma Landsort med Gotland och även Mot Söderhavet, om sin seglats på ett segelhippiekooperativ i Söderhavet under 1970-talet.
Denna bok beskriver första delen av den nya seglingen och täcker delar av jordklotet som Lars inte besökte förra gången, bland annat Röda havet, Indien, Borneo, Filippinerna, Taiwan, Kina, Japan och Alaska, och sträcker sig ett och ett halvt år från 2010 till och med 2011. Det är en spännande och ovanlig rutt som ingen svensk hittills skrivit om, S/Y Jennifer är för övrigt en av de första utländska segelbåtarna att besöka Kina, Taiwan, Nagasaki och Kyoto i Japan.
Höjdpunkterna är flera; den gastkramande seglingen genom Röda havets piratvatten, besöken i Jemens fantastiska huvudstad Saana, Omans huvudstad Muscat och Indiens Mumbai, för att inte tala om Maldivernas turkosfärgade atoller. Boken innehåller inte bara seglingsbeskrivningar, utan även politiska och historiska bakgrundsbilder från de i Sverige ofta relativt okända länder som besöks. Den ger dessutom en utmärkt inblick i hur det är att segla som så kallad paying crew - en möjlighet att mot betalning segla med en erfaren skeppare till spännande platser och delta i samtliga sysslor ombord.
Läs mer
Lars Hässler
S/Y Jennifer på kurs mot Alaska
Om boken
I slutet av sextiotalet tog ett gäng ungdomar över ett segelfartyg, och skapade ett flytande hippiekollektiv. Här är berättelsen om fartyget som överlevde inte på grund av, utan trots, sin besättning.
1969 reser ett gäng amerikanska collegeungdomar till Sverige för att leta efter ett lämpligt segelfartyg. De finner träskutan Sofia i Kalmar, där hon byggdes 1921, och köper henne för 35 000 kronor. Därefter seglas hon till Spanien och byggs om. Sofia får tre master och två rår och utrustas med dykkompressor, högtalaranläggning, surfbrädor, bibliotek och stor salong, och börjar sin bana som flytande hippiekooperativ på de sju haven. Ombord finns också maskoten Varmit, en coatimundi (pälsdjur) från Centralamerika, som är ovän med halva besättningen.
Det finns ingen enskild ägare utan alla i besättningen, ett flertal svenskar, är ägare, och kaptenen väljs genom omröstning. Kontroverser och problem, både ekonomiska och relationsmässiga, löses på demokratisk väg på ofta hetsiga stormöten. Båten överlever inte på grund av sin besättning, utan trots sin besättning, men de upplever en oförglömlig tid ombord. I appendixet finns egna berättelser från tjugo av besättningsmedlemmarna om vad tiden på Sofia innebar för dem.
Tretton år senare på sin andra jorden runt-segling, 1982, förliser Sofia under en storm i Stilla havet och en person omkommer. Resten av besättningen lyckas ta sig upp i livflottar och räddas efter fem dagars umbäranden av ett ryskt lastfartyg.
1969 reser ett gäng amerikanska collegeungdomar till Sverige för att leta efter ett lämpligt segelfartyg. De finner träskutan Sofia i Kalmar, där hon byggdes 1921, och köper henne för 35 000 kronor. Därefter seglas hon till Spanien och byggs om. Sofia får tre master och två rår och utrustas med dykkompressor, högtalaranläggning, surfbrädor, bibliotek och stor salong, och börjar sin bana som flytande hippiekooperativ på de sju haven. Ombord finns också maskoten Varmit, en coatimundi (pälsdjur) från Centralamerika, som är ovän med halva besättningen.
Det finns ingen enskild ägare utan alla i besättningen, ett flertal svenskar, är ägare, och kaptenen väljs genom omröstning. Kontroverser och problem, både ekonomiska och relationsmässiga, löses på demokratisk väg på ofta hetsiga stormöten. Båten överlever inte på grund av sin besättning, utan trots sin besättning, men de upplever en oförglömlig tid ombord. I appendixet finns egna berättelser från tjugo av besättningsmedlemmarna om vad tiden på Sofia innebar för dem.
Tretton år senare på sin andra jorden runt-segling, 1982, förliser Sofia under en storm i Stilla havet och en person omkommer. Resten av besättningen lyckas ta sig upp i livflottar och räddas efter fem dagars umbäranden av ett ryskt lastfartyg.
Läs mer
Lars Hässler, Pamela Sisman-Bitterman
Mot Söderhavet!
Om boken
Lars Hässler är segelveteran med lång erfarenhet av havssegling, men också av färder på Europas inre vattenvägar - kanalerna. Europas kanalsystem är väl utbyggt och ger upplevelser av ett annat slag än de vanliga turistresemålen.
Boken Med båt genom Europas kanaler är en kombinerad reseberättelse och seglingsbeskrivning där personliga reflektioner blandas med matnyttig information. Den är praktiskt inriktad och ger en mängd tips till den som vill besöka Europa genom att leva kanalliv.
Lars Hässler berättar medryckande om livet ombord på S/Y Jennifer och om de många historiska platser de passerar. På färden genom Europa gör S/Y Jennifer strandhugg i metropoler och gastronomiska centrum. På vindlande floder och kanaler når man också de små byarnas charm. Viktiga fakta finns samlade i ett appendix i slutet av boken, med en presentation av alternativa kanalvägar, distanser och viktiga tips. Boken är ett måste för dem som vill nå Europas hjärta med båt.
Boken Med båt genom Europas kanaler är en kombinerad reseberättelse och seglingsbeskrivning där personliga reflektioner blandas med matnyttig information. Den är praktiskt inriktad och ger en mängd tips till den som vill besöka Europa genom att leva kanalliv.
Lars Hässler berättar medryckande om livet ombord på S/Y Jennifer och om de många historiska platser de passerar. På färden genom Europa gör S/Y Jennifer strandhugg i metropoler och gastronomiska centrum. På vindlande floder och kanaler når man också de små byarnas charm. Viktiga fakta finns samlade i ett appendix i slutet av boken, med en presentation av alternativa kanalvägar, distanser och viktiga tips. Boken är ett måste för dem som vill nå Europas hjärta med båt.
Läs mer
Marie Blomqvist, Lars Hässler
Med båt genom Europas kanaler
Om boken
Boken Arholma-Landsort är en modern hamnbeskrivning över Stockholms skärgård och Gotland som kombinerar såväl naturhamnar som gästhamnar med öarnas historia, sevärdheter, affärer, krogar m.m. Lars Hässler har skrivit bokens huvudsakliga textinnehåll och kartografen Lars Granath svarar för bokens naturhamnsinformation. Den nya upplagan av Arholma-Landsort innehåller cirka 190 flygfototolkade och fältmätta naturhamnar. 25 stycken är nyritade för den här utgåvan. De presenteras på sjökort i de navigeringsvänliga skalorna 1:3 000 till 1:10 000. Alla sjökort, som är speciellt framtagna och unika för boken, är i fyrfärg och kompletteras av en förklarande text som beskriver angöring och lämplighet vid olika väderförhållanden.
När Gotland inkluderats i boken, så har antalet gästhamnar ökat till 72 stycken. Alla hamnar har flygfotograferats och till varje hamn finns en informationstext om dess lämplighet för olika vindar, service etc. Boken är rikt illustrerad med vackra flyg- och naturfotografier tagna av fotografen Malcolm Hanes. Arholma-Landsort behandlar även ämnen som naturreservat och skyddsområden, fiske och jakt, båtcharter, paddling, sjösäkerhet och sjöväder. Målgruppen är främst båtägare, men genom sitt breda innehåll är boken intressant för alla som vistas i Stockholms skärgård och på Gotland.
När Gotland inkluderats i boken, så har antalet gästhamnar ökat till 72 stycken. Alla hamnar har flygfotograferats och till varje hamn finns en informationstext om dess lämplighet för olika vindar, service etc. Boken är rikt illustrerad med vackra flyg- och naturfotografier tagna av fotografen Malcolm Hanes. Arholma-Landsort behandlar även ämnen som naturreservat och skyddsområden, fiske och jakt, båtcharter, paddling, sjösäkerhet och sjöväder. Målgruppen är främst båtägare, men genom sitt breda innehåll är boken intressant för alla som vistas i Stockholms skärgård och på Gotland.
Läs mer
Lars Hässler, Jesper Sannel, Lars Granath
Arholma-Landsort med Gotland
Om boken
I september 1988 lämnar Lars Hässler Sverige på sin nyligen införskaffade 50 fots Beneteau S/Y Jennifer. Tidigare under året har han sålt sin lägenhet i Stockholm, sin bil och sina tillhörigheter för att kunna finansiera båten. Men det är ingen drömmare som ger sig iväg. Lars har noggrant planerat för sitt sitt nya liv som charterskeppare. Under de kommande 10 åren, varav 5 år i Västindien och 5 år seglandes jorden runt, seglar över 700 personer som "paying crew" eller som chartergäster på Jennifer. Intäkterna balanserar kostnaderna och gör världomseglingen självfinansierad.
Få svenskar av idag har en sådan kompetens och erfarenhet av långsegling som Lars Hässler, och i sin bok delar han frikostigt med sig av sina upplevelser. Bokens första del, som är mer praktiskt inriktad, behandlar allt från mat, mediciner, kackerlackor till strömförsörjning, nödlägen, ekonomi mm. Del två är en personlig skildring av livet som charterskeppare och av världsomseglingens höjdpunkter. Vad sägs om ett besök på Bikiniatollen eller Chagosatollen i Indiska oceanen. Kanske stanna till på Kuba eller i Vietnam. Eller alla underbara dykningar i Söderhavet. Men det fanns motgångar också: en dödsolycka inträffar ombord och två gånger är Lars ytterst nära att själv få sätta livet till. Finns det ett liv efter 10 års jorden-runt-segling? Boken avslutas med författarens funderingar och tankeväckande reflexioner.
Få svenskar av idag har en sådan kompetens och erfarenhet av långsegling som Lars Hässler, och i sin bok delar han frikostigt med sig av sina upplevelser. Bokens första del, som är mer praktiskt inriktad, behandlar allt från mat, mediciner, kackerlackor till strömförsörjning, nödlägen, ekonomi mm. Del två är en personlig skildring av livet som charterskeppare och av världsomseglingens höjdpunkter. Vad sägs om ett besök på Bikiniatollen eller Chagosatollen i Indiska oceanen. Kanske stanna till på Kuba eller i Vietnam. Eller alla underbara dykningar i Söderhavet. Men det fanns motgångar också: en dödsolycka inträffar ombord och två gånger är Lars ytterst nära att själv få sätta livet till. Finns det ett liv efter 10 års jorden-runt-segling? Boken avslutas med författarens funderingar och tankeväckande reflexioner.
Läs mer
Lars Hässler
Yrke: Världsomseglare
Om boken
Medelhavet tur och retur är en lite ovanlig seglingsberättelse eftersom halva resan företas utan mast. Att glida fram genom Europa i maklig takt är ett fantastiskt sätt att lära känna omgivningarna. Då s/y Jennifer slussar sig fram genom Europas vindlande kanalsystem går det ungefär lika fort som att cykla. Här förflyttas man inte i snabb takt från punkt A till punkt B, utan hinner uppleva atmosfären under resan. Besättningen ombord besöker storstäder som Berlin och Strasbourg, Moseldalens borgar och vinodlingar, Ruhrområdet och den pittoreska franska landsbygden. Författarna väver in både historiska fakta, anekdoter och nutidshistoria i sin beskrivning av de länder och orter som passeras. På kanalerna får besättningen även bekanta sig med nya färdregler, intrikata slussystem och mäktiga pråmar med mottot: "Störst går först."
Det sköna Medelhavet utforskas nyfiket under två somrar - från Frankrike i norr till Tunisien i söder, från Mallorca i väster till de mer ovanliga seglingsmålen Syrien och Libanon i öster. s/y Jennifer gör strandhugg på öar som Napoleons Korsika, maffians Sicilien, Axel Munthes Capri och Malteserordens Malta. Besättningen får under kapten Hässlers befäl uppleva dessa platsers säregna natur och kultur. Under de två aktuella säsongerna hinns det med utflykter till historiskt spännande platser som Pompeji, Vesuvius, Karthago, Knossos och Ürgüp.
I boken tipsas om trevliga marinor och tilläggsplatser, och varnas för de mindre lyckade hamnarna. Viktiga fakta som till exempel alternativa kanalvägar och distanser mellan orter finns samlade i ett appendix i slutet av boken. Där finns det också tips på litteratur för den som eventuellt vill planera sin egen resa.
Det sköna Medelhavet utforskas nyfiket under två somrar - från Frankrike i norr till Tunisien i söder, från Mallorca i väster till de mer ovanliga seglingsmålen Syrien och Libanon i öster. s/y Jennifer gör strandhugg på öar som Napoleons Korsika, maffians Sicilien, Axel Munthes Capri och Malteserordens Malta. Besättningen får under kapten Hässlers befäl uppleva dessa platsers säregna natur och kultur. Under de två aktuella säsongerna hinns det med utflykter till historiskt spännande platser som Pompeji, Vesuvius, Karthago, Knossos och Ürgüp.
I boken tipsas om trevliga marinor och tilläggsplatser, och varnas för de mindre lyckade hamnarna. Viktiga fakta som till exempel alternativa kanalvägar och distanser mellan orter finns samlade i ett appendix i slutet av boken. Där finns det också tips på litteratur för den som eventuellt vill planera sin egen resa.
Läs mer
Marie Blomqvist, Lars Hässler
Medelhavet tur och retur
Om boken
Lars Hässler fortsätter sina seglatser med "paying crew" på båten Jennifer, under somrarna i Medelhavet. De senaste två åren har han även utforskat Svarta och Röda havet.
Från Kroatien 2006 via Korintkanalen till Egeiska havet och in i Dardanellerna och det historiska Troja når Jennifer Istanbul. Via Bosporen fortsätter de runt hela Svarta havet; till Georgien, Krim, Odessa och Donaudeltat och tillbaka till Istanbul. Härifrån seglar de ut i Egeiska havet, längs den turkiska västkusten med strandhugg i bland annat Efesus och Bodrum, till Marmaris, där Jennifer får sin vintervila.
Sommaren därpå seglar Jennifer via Cypern till Israel, där de efter en komplicerad inklarering besöker Jerusalem, Döda havet och Masada. Från Israel fortsätter färden genom Suezkanalen, med besök i Kairo och Pyramiderna, in i Röda havet. Här möts de av kulingar, bleke och stark värme men får uppleva intressanta och spännande platser i Egypten, Jordanien och Sudan. De bestiger Sinaiberget och besöker Santa Katarinaklostret i Sinaiöknen, utforskar Petra i Jordanien och får uppleva sagolika dyk och snorklingar bland Röda havets alla rev. En av höjdpunkterna blir besöket i Suakin, Sudan. Efter Sudan vänder Jennifer och seglar norrut genom Suezkanalen, seglar en en kort sträcka på Nilen vid Rosetta och stannar flera dagar i Alexandria och dess nya enorma bibliotek.
Efter Egypten blir det en lång översegling till Turkiet där Jennifer i maklig takt och i labra vindar avverkar turkiska sydkusten med sina fina naturhamnar, små städer och härligt blå vatten. Efter Bodrum fortsätter seglatsen i den grekiska övärlden. Ett tiotal öar i Egeiska havet; bland annat Samos, Mykonos, Patmos, Hydra, Spetses och Kos, besöker man för att på hösten nå Lavrion, nära Aten, där Jennifer återigen får sin vintervila.
Lars nya bok är på en gång en intressant reseberättelse, historisk odyssé och faktafylld segelguide. För alla som tänker sig segla båten antingen i Medelhavet eller mer ovanliga hav eller vill chartra båt på plats, så är Lars böcker matnyttiga och informativa. Dessutom de enda moderna som finns på svenska.
Från Kroatien 2006 via Korintkanalen till Egeiska havet och in i Dardanellerna och det historiska Troja når Jennifer Istanbul. Via Bosporen fortsätter de runt hela Svarta havet; till Georgien, Krim, Odessa och Donaudeltat och tillbaka till Istanbul. Härifrån seglar de ut i Egeiska havet, längs den turkiska västkusten med strandhugg i bland annat Efesus och Bodrum, till Marmaris, där Jennifer får sin vintervila.
Sommaren därpå seglar Jennifer via Cypern till Israel, där de efter en komplicerad inklarering besöker Jerusalem, Döda havet och Masada. Från Israel fortsätter färden genom Suezkanalen, med besök i Kairo och Pyramiderna, in i Röda havet. Här möts de av kulingar, bleke och stark värme men får uppleva intressanta och spännande platser i Egypten, Jordanien och Sudan. De bestiger Sinaiberget och besöker Santa Katarinaklostret i Sinaiöknen, utforskar Petra i Jordanien och får uppleva sagolika dyk och snorklingar bland Röda havets alla rev. En av höjdpunkterna blir besöket i Suakin, Sudan. Efter Sudan vänder Jennifer och seglar norrut genom Suezkanalen, seglar en en kort sträcka på Nilen vid Rosetta och stannar flera dagar i Alexandria och dess nya enorma bibliotek.
Efter Egypten blir det en lång översegling till Turkiet där Jennifer i maklig takt och i labra vindar avverkar turkiska sydkusten med sina fina naturhamnar, små städer och härligt blå vatten. Efter Bodrum fortsätter seglatsen i den grekiska övärlden. Ett tiotal öar i Egeiska havet; bland annat Samos, Mykonos, Patmos, Hydra, Spetses och Kos, besöker man för att på hösten nå Lavrion, nära Aten, där Jennifer återigen får sin vintervila.
Lars nya bok är på en gång en intressant reseberättelse, historisk odyssé och faktafylld segelguide. För alla som tänker sig segla båten antingen i Medelhavet eller mer ovanliga hav eller vill chartra båt på plats, så är Lars böcker matnyttiga och informativa. Dessutom de enda moderna som finns på svenska.
Läs mer
Marie Blomqvist, Lars Hässler
Seglingar I Medelhavet