Författare:
Hur man slår ihjäl ett piano
Svenska
2020-10-05
Utgivet av: Norstedts
Läs mer
Beskrivning
Detaljer
Produktion
Miljömärkning
Nej
CE-märkning
Nej
Produktdetaljer
ISBN
9789113098234
Antal Sidor
57
Vikt (kg)
0.02
Ryggbredd (mm)
1
Höjd (mm)
210
Bredd (mm)
135
Böcker av författaren
Om boken
Mannen heter Larsson, kort och gott. Ett förnamn vore en blotta. Han är huvudperson i den här romanen, men inte i sitt eget liv. Han undervisar i statistik på universitetet, hans tillvaro består av enkla rutiner. Egentligen saknar Larsson minnen, han saknar ett förflutet, och vill inte bli störd. Men störd blir han: av en bekant som skriver på en roman om en charlatan vid Gustav den tredjes hov. Och av den rödhåriga kvinnan som en dag oombedd slår sig ner vid hans bord i universitetets matsal.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok.
Läs mer
Christer Eriksson
En oerhörd blotta
Om boken
Hängd är en berättelse om brott och straff i Stockholms undre värld och följer Jacob Guntlack på hans dramatiska odyssé land och rike runt som tjuv, bedragare och fredlös i 1700-talets Sverige, när nöden och fattigdomen var som störst. Romanen bygger på Guntlacks minnesanteckningar som han skrev under sin långa fängelsevistelse, i väntan på golgatavandringen längs Götgatan ut till den väntande galgen där han hängdes 1771.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok.
Läs mer
Christer Eriksson
Hängd
Om boken
Klösande börda är ett försök till att skriva en karta över några människors mentala tillstånd. Man kan säga att den i grunden handlar om Ondskan, Minnet och Kärleken, denna trogna treenighet.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok.
Läs mer
Christer Eriksson
Klösande börda
Om boken
Han hade mött henne redan som sextonåring, när han arbetat som murbyggare. Trots att hon var tio år äldre sökte hon Hullers sällskap, och de kom att mötas i en skör gemenskap som flera år senare skulle återförena dem för livet.
Minna. Hon skrev, hade orden i sin hand, liksom den verklighet hon och Huller levde i. Huller formades till den tystlåtne, han behöll sina tankar för sig själv.
Så hade hon långsamt lämnat Huller, bit för bit. Nu är hon borta sedan många år och Huller har drabbats av livsleda. Han bestämmer sig för att hänga sig i ett träd i skogen, men eftersom han har glömt att ta med sig något att stå på avbryter han självmordet. Han inser att det återstår en del för honom att uträtta och påbörjar en resa bakåt i tiden, som blir en stilla men brutal uppgörelse med det förflutna.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok.
Minna. Hon skrev, hade orden i sin hand, liksom den verklighet hon och Huller levde i. Huller formades till den tystlåtne, han behöll sina tankar för sig själv.
Så hade hon långsamt lämnat Huller, bit för bit. Nu är hon borta sedan många år och Huller har drabbats av livsleda. Han bestämmer sig för att hänga sig i ett träd i skogen, men eftersom han har glömt att ta med sig något att stå på avbryter han självmordet. Han inser att det återstår en del för honom att uträtta och påbörjar en resa bakåt i tiden, som blir en stilla men brutal uppgörelse med det förflutna.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok.
Läs mer
Christer Eriksson
Handens hjärta
Om boken
Hur man slår ihjäl ett piano är varken en roman, novell, essä eller bruksanvisning. Den är bara en text redovisande ett tillstånd. Bokens kärna är Kärlek. Eller Ondska. Mellan Kärlek och Ondska finns Minnet, som söker sig fram och tillbaka i tiden efter en form att ta gestalt i.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok.
Läs mer
Christer Eriksson
Hur man slår ihjäl ett piano
Om boken
"Och därborta finns grönt vid skogskanten
En remsa bakom fältet i ögat
Solen försvinner i rapsåkern
Förövrigt är allt gult förutom vägen som är violett med intarsia schatterad i bränd umbra
Här finns jag i en tid över ett landskap jag just nu eller senare ska lämna ett hål i
Eller rättare sagt ska jag krypa ut hålet jag bär med mig
Det ser ut som min kropp men har ingen färg eller substans"
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok. Går i dag är hans andra samling.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok. Går i dag är hans andra samling.
Läs mer
Christer Eriksson
Går i dag
Om boken
"Dagar är knutpunkter för nya
dagar.
Sitt inte i träd
som aldrig vissnar eller blommar.
Notera färg på kolapapper.
Det vanliga framför ovanliga.
Småsaker före storsaker.
Duka upp marken. Runda udden.
Ha alltid jord i ögonen!"
Observatörens dagbok från 1977 är Christer Erikssons debut.
Läs mer
Christer Eriksson
Observatörens dagbok
Om boken
En vinterdag vid sekelskiftet sitter den italienske fysikern Guglielmo Marconi i en insnöad stuga i Newfoundland, framför ett bord belamrat med egendomliga apparater. Han ska för första gången i historien sända ett trådlöst telegrafiskt meddelande över Atlanten till en mottagare i Europa luften ska fyllas av S.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok.
Läs mer
Christer Eriksson
Luften är full av S
Om boken
Genom tröjans maskor ser han havet är en berättelse om två skeden i en mans liv, och de osynliga rottrådarna mellan dem. Om sjömanssonen som förlorar sin far till havet och som sätter sitt hopp om befrielse till detta hav som han aldrig har sett, men som han vet ska finnas bortom den djupa skogen som omringar hans barndomsvärld. Pojken ger sig av för att finna havet, och han får betala ett mycket högt pris.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok.
Christer Eriksson debuterade 1977 med Observatörens dagbok.
Läs mer
Christer Eriksson
Genom tröjans maskor ser han havet