Beskrivning
Detaljer
Bokinformation
Originalspråk
Svenska
Språk
Svenska
Omslagsfotograf
Anders Qwarnström
Format
InbundenProduktion
Miljömärkning
Nej
CE-märkning
Nej
Produktdetaljer
ISBN
9789151830308
Antal Sidor
204
Vikt (kg)
0.771
Böcker av författaren
Om boken
Att sticka en tröja till någon är en kärlekshandling, varken mer eller mindre. Att bära en personligt stickad tröja är att ikläda sig den kärleken. I det här fallet även kärleken till naturen. I alla tider har naturen varit den stora inspiratören för lusten att skapa mönster. Här låter Celia B Dackenberg det som spirar och växer, surrar och fladdrar bli temat i ett tjugotal stickade plagg för barn, alla med tydliga stickbeskrivningar. I text och bild får glädjen i att sticka möta blommorna och träden, det porlande vattnet och luften vi andas. Allt i ull - naturens eget unika funktionsmaterial.
I en tid där naturen och klimatet blivit ödesfrågor kan man undra om små ylletröjor verkligen kan göra någon skillnad. Men förhoppningsvis kan varje liten stickad naturtröja både värma och ge näring åt ett gryende naturintresse. Och, som någon har sagt: "Naturen vill inte bli räddad, den vill bli älskad. Det är så vi kan rädda den."
I en tid där naturen och klimatet blivit ödesfrågor kan man undra om små ylletröjor verkligen kan göra någon skillnad. Men förhoppningsvis kan varje liten stickad naturtröja både värma och ge näring åt ett gryende naturintresse. Och, som någon har sagt: "Naturen vill inte bli räddad, den vill bli älskad. Det är så vi kan rädda den."
Läs mer
Celia B. Dackenberg
Naturtröjor
Om boken
Det finns en alldeles särskild omtanke i det man format med egna händer. Det vet alla som stickar. Ett plagg som skapas åt ett litet barn, eller i väntan på någon som ännu inte är född, blir till ett unikt band mellan stickare och mottagare.
Celia B Dackenberg skriver personligt om stickningens mysterier och glädjeämnen, om minnen och om barnkläder genom tiderna. Texterna följer nyfiket olika kulturhistoriska stickspår och varvas med stickbeskrivningar - traditionella plagg, omtolkade klassiker och helt nya modeller - alla med sin egen berättelse och med inspirerande fotografier av Stellan Herner.
Här finns värmande vantar och sockor, sköna yllebyxor, en dekorativ krage, busiga tröjor och trygga koftor. Inspirationen hämtar hon i alltifrån ett västerbottniskt fälltäcke till skolslöjdens första stickuppgift eller ett bortglömt favoritplagg på en vind. Resultatet blir kläder som kan bäras och älskas av barn i flera generationer.
Celia B Dackenberg skriver personligt om stickningens mysterier och glädjeämnen, om minnen och om barnkläder genom tiderna. Texterna följer nyfiket olika kulturhistoriska stickspår och varvas med stickbeskrivningar - traditionella plagg, omtolkade klassiker och helt nya modeller - alla med sin egen berättelse och med inspirerande fotografier av Stellan Herner.
Här finns värmande vantar och sockor, sköna yllebyxor, en dekorativ krage, busiga tröjor och trygga koftor. Inspirationen hämtar hon i alltifrån ett västerbottniskt fälltäcke till skolslöjdens första stickuppgift eller ett bortglömt favoritplagg på en vind. Resultatet blir kläder som kan bäras och älskas av barn i flera generationer.
Läs mer
Celia B. Dackenberg
Lånat, sparat, ärvt & nytt
Om boken
Koftan är ett favoritplagg, inte bara för kulturkoftor! I sin nya bok följer Celia B Dackenberg en rad kulturpersoner i jakt på dolda samband, stickspår och spännande historier. Genom att sticka deras plagg närmar hon sig livsöden och kulturgärningar. Koftorna får liv och berättar om personliga tragedier, kärlek och tröst. Här finns Ivar Arosenius tröja, en rustning av ylle i den hårda tillvaro han kallar »den förbannade verkligheten«. Mitt under brinnande krig ger sig Coco Chanel ut för att hitta ett tyg som liknar vanlig stickning till sina könsöverskridande skapelser. Här finns också ingenjör Andrées medfarna tröja som räddade hans dagböcker för eftervärlden.
Kärleken till stickning löper som en röd tråd genom denna hyllning till livet och skaparkraften. Spännande läsning och stickbeskrivningar varvas med dokumentärbilder och porträtt som letats fram ur arkiven. I nytagna, smått magiska fotografier återskapar Stellan Herner stämningar och miljöer kring huvudpersonerna och deras kläder.
Kärleken till stickning löper som en röd tråd genom denna hyllning till livet och skaparkraften. Spännande läsning och stickbeskrivningar varvas med dokumentärbilder och porträtt som letats fram ur arkiven. I nytagna, smått magiska fotografier återskapar Stellan Herner stämningar och miljöer kring huvudpersonerna och deras kläder.
Läs mer
Celia B. Dackenberg
Kulturkoftor
Om boken
Att öppna dörren till sagans värld är att träda in i ett förunderligt universum av hemliga stigar, fantasi och äventyr. Och om man - som författaren Celia B. Dackenberg - inte kan låta bli att hålla utkik efter stickade plagg så är det ett underbart landskap att botanisera i. I den här boken tolkar hon de favoriter som ger skydd och karaktär åt våra mest älskade barnboksfigurer.
Att Pippi Långstrump redan är en modeikon för barn vet vi. Här får vi dessutom stickbeskrivningar till allt från tomtebobarnens ängsullströjor till Mymlans randiga klänning och Findus pigga mössa.
Sammantaget blir det cirka 20 stickbeskrivningar som varvas med essäer om handarbete, mode, material och kulturhistoria. Det kan handla om hur Coco Chanel tar sig an den klassiskt manliga sjömanströjan och förvandlar den till en symbol för självständiga kvinnor, men också om raggsockans eviga liv.
Att sticka ett plagg till någon är inget mindre än en kärlekshandling, ofta från en generation till en annan. Den sagoskatt vi har, som barn och vuxna kan mötas kring, är en perfekt utgångspunkt för en bok som tar det här med stickning - och sagor - på precis så stort allvar som det förtjänar.
Att Pippi Långstrump redan är en modeikon för barn vet vi. Här får vi dessutom stickbeskrivningar till allt från tomtebobarnens ängsullströjor till Mymlans randiga klänning och Findus pigga mössa.
Sammantaget blir det cirka 20 stickbeskrivningar som varvas med essäer om handarbete, mode, material och kulturhistoria. Det kan handla om hur Coco Chanel tar sig an den klassiskt manliga sjömanströjan och förvandlar den till en symbol för självständiga kvinnor, men också om raggsockans eviga liv.
Att sticka ett plagg till någon är inget mindre än en kärlekshandling, ofta från en generation till en annan. Den sagoskatt vi har, som barn och vuxna kan mötas kring, är en perfekt utgångspunkt för en bok som tar det här med stickning - och sagor - på precis så stort allvar som det förtjänar.
Läs mer
Celia B. Dackenberg
Sagornas stickbok
Om boken
Hur många unga män på resa ute i Europa skulle komma på idén att skriva hem till sin mamma efter stoppgarn?! Ingen, törs man nog påstå. Åtminstone inte i dag.
Säkerligen inte särskilt många under det sorglösa 1920-talet heller, då Gunnar Ekelöf var ung. Men när denne märkvärdige tjugoettåring skriver hem från Menton på Rivieran, innehåller brevet en teckning av en sådan där liten kartongbit som sybehörsaffärernas tunna garner var upplindade på. Gunnar Ekelöf hade både praktiska och teoretiska kunskaper om hur en ordentlig strumpstopp ska vara utförd.
Ekelöf är en av de författare som Celia B. Dackenberg skriver om. Andra är exempelvis Dylan Thomas, Werner Aspenström, Karin Boye och Edith Södergran. Med sakkunskap om både ylle och bläck berättar hon inkännande om Dylan Thomas handstickade tröjor, Karin Boyes brynja i grått ylle och om den islandströja som återfinns i titeln till Stig Dagermans sorgliga novell. Hon har också stickat de många poetkoftorna som visas i boken och som kommer att visas i en turnerande utställning i Rikutställningars regi fram till sommaren 2004.
Säkerligen inte särskilt många under det sorglösa 1920-talet heller, då Gunnar Ekelöf var ung. Men när denne märkvärdige tjugoettåring skriver hem från Menton på Rivieran, innehåller brevet en teckning av en sådan där liten kartongbit som sybehörsaffärernas tunna garner var upplindade på. Gunnar Ekelöf hade både praktiska och teoretiska kunskaper om hur en ordentlig strumpstopp ska vara utförd.
Ekelöf är en av de författare som Celia B. Dackenberg skriver om. Andra är exempelvis Dylan Thomas, Werner Aspenström, Karin Boye och Edith Södergran. Med sakkunskap om både ylle och bläck berättar hon inkännande om Dylan Thomas handstickade tröjor, Karin Boyes brynja i grått ylle och om den islandströja som återfinns i titeln till Stig Dagermans sorgliga novell. Hon har också stickat de många poetkoftorna som visas i boken och som kommer att visas i en turnerande utställning i Rikutställningars regi fram till sommaren 2004.
Läs mer
Celia B. Dackenberg
Ylle & Bläck
Om boken
Läs mer
Celia B. Dackenberg
Sparat