Beskrivning
Detaljer
Bokinformation
Originalspråk
Svenska
Språk
Svenska
Omslagsfotograf
Ingalill Snitt
Format
InbundenProduktion
Miljömärkning
Nej
CE-märkning
Nej
Produktdetaljer
ISBN
9789151837505
Antal Sidor
220
Vikt (kg)
1.418
Höjd (mm)
285
Bredd (mm)
225
Böcker av författaren
Om boken
Det Svenska Ostindiska Kompaniets skepp förde inte bara med sig te och kryddor från Canton, utan även porslin, glas, sidentyger, lackskåp, solfjädrar, målningar, elfenbensarbeten, etc.
Men den kanske viktigaste importen till det lilla landet i högan nord var idén om det kulturella Kina, ett utopiskt samhälle som levde i lycka och välbestånd. Vi drömde om Kina. Vi samlade kinesiskt porslin och lät bygga, vad vi trodde, kinesiska miljöer för att där hysa samlingarna. Vi försökte bygga kinesiska hus, anlägga parker och låta tillverka kinesiska kläder och möbler. Vi drack vårt te och försökte "tänka kinesiskt".
Men vi hade ingen aning.
Den här genomillustrerade boken försöker ge en glimt av de miljöer där de kinesiska importföremålen slutade sin resa. Ett möte mellan två kulturer. Det är en föremålens resa, kineseriet, men också en berättelse om personerna ur svensk adel och borgarskap som inhandlade godset till sina hem; en skildring av hur det omgivande samhället präglades av Kompaniets närvaro och där snart sagt hela den svenska finansvärlden var inblandad.
Bildmaterialet består dels av rena föremålsbilder, dels av uppdukade miljöbilder med all rekvisita helt autentisk. Upplägget är kronologiskt, och tidsramen är ca 1700-1800, ett århundrade.
Sammantaget togs ca 50 miljoner porslinsföremål hem till Sverige under perioden. Mycket var beställt och hade en tydlig "svensk" estetik. det vill säga mycket var en aning renare, stramare än det som togs hem i övriga Europa.
Men den kanske viktigaste importen till det lilla landet i högan nord var idén om det kulturella Kina, ett utopiskt samhälle som levde i lycka och välbestånd. Vi drömde om Kina. Vi samlade kinesiskt porslin och lät bygga, vad vi trodde, kinesiska miljöer för att där hysa samlingarna. Vi försökte bygga kinesiska hus, anlägga parker och låta tillverka kinesiska kläder och möbler. Vi drack vårt te och försökte "tänka kinesiskt".
Men vi hade ingen aning.
Den här genomillustrerade boken försöker ge en glimt av de miljöer där de kinesiska importföremålen slutade sin resa. Ett möte mellan två kulturer. Det är en föremålens resa, kineseriet, men också en berättelse om personerna ur svensk adel och borgarskap som inhandlade godset till sina hem; en skildring av hur det omgivande samhället präglades av Kompaniets närvaro och där snart sagt hela den svenska finansvärlden var inblandad.
Bildmaterialet består dels av rena föremålsbilder, dels av uppdukade miljöbilder med all rekvisita helt autentisk. Upplägget är kronologiskt, och tidsramen är ca 1700-1800, ett århundrade.
Sammantaget togs ca 50 miljoner porslinsföremål hem till Sverige under perioden. Mycket var beställt och hade en tydlig "svensk" estetik. det vill säga mycket var en aning renare, stramare än det som togs hem i övriga Europa.
Läs mer
Lars Sjöberg, Ursula Sjöberg
Ostindiskt
Om boken
Lars Sjöberg måste räknas som en av Sveriges nationaltillgångar! Välkänd i breda kretsar för sina encyklopediska kunskaper om våra historiska byggnader och för sitt passionerade intresse och vilja att bevara dem. Här presenteras nio hus och en kyrka som han förvärvat under en period av fyrtio år, flera av dem därigenom räddade från hotet om omedelbar rivning.
Byggnaderna sträcker sig från en miniherrgård i barock till en imponerande nyklassicistisk italieniserande villa, från en rokokoherrgård från 1700-talets mitt till en arbetarlänga med åtta tvårumsbostäder för bruksarbetare.
Bakgrunden tecknas till de olika husens tillkomst och historia. Där berättas också om husens användning och deras ägare. Varje hus är kärleksfullt avbildat i vackra fotografier av Ingalill Snitt. Texten och bilderna samverkar för att visa hur dessa vackra inredningar - som internationellt har kommit att uppfattas som själva innebörden av "det svenska" - har utvecklats från 1600-talet till den sista blomstringen under det sena 1700- och tidiga 1800-talet. Här finner vi de ljusa trägolven och luftiga gardinerna, de eleganta gustavianska möblerna, de glänsande speglarna med förgyllda ramar, de målade väggfältens charm och de enkla linnetygerna med mönster av blommor och ränder, allt i inredningar med autentisk utstrålning.
Byggnaderna sträcker sig från en miniherrgård i barock till en imponerande nyklassicistisk italieniserande villa, från en rokokoherrgård från 1700-talets mitt till en arbetarlänga med åtta tvårumsbostäder för bruksarbetare.
Bakgrunden tecknas till de olika husens tillkomst och historia. Där berättas också om husens användning och deras ägare. Varje hus är kärleksfullt avbildat i vackra fotografier av Ingalill Snitt. Texten och bilderna samverkar för att visa hur dessa vackra inredningar - som internationellt har kommit att uppfattas som själva innebörden av "det svenska" - har utvecklats från 1600-talet till den sista blomstringen under det sena 1700- och tidiga 1800-talet. Här finner vi de ljusa trägolven och luftiga gardinerna, de eleganta gustavianska möblerna, de glänsande speglarna med förgyllda ramar, de målade väggfältens charm och de enkla linnetygerna med mönster av blommor och ränder, allt i inredningar med autentisk utstrålning.
Läs mer
Lars Sjöberg
Nio hus & en kyrka
Om boken
I denna överdådiga och generöst genomillustrerade bok presenteras enav Sveriges mest betydande 1700-talsbyggnader - i samma dignitet som Gustav III:s eget Haga - Gunnebo utanför Göteborg!
Gunnebo ligger vackert beläget i Mölndal, strax söder om Göteborg. Det är idag byggnadsminne och anläggningen som uppfördes i slutet av 1700-talet är en av Sveriges absolut främsta i sitt slag, i samma dignitet som Gustav III:s eget slott Haga. Byggnaden väckte tidigt uppmärksamhet och kallades allmänt för det "dyraste och grannaste träslottet i Sverige".
Byggherren, den osannolikt förmögne göteborgska grosshandlaren John Hall d.ä., ville ha en exklusiv lantlig sommarvilla för sig och sin familj som komplement till bostaden inne i Göteborg. Stadsarkitekten Carl Wilhelm Carlberg fick uppdraget och ritade inte bara huvudbyggnaden med möbler och inredning, utan även en magnifik park, köksträdgårdar och ekonomibyggnader m.m. Det är unikt att finna en arkitekts skaparkraft som omfattar allt från generalplanen till växthusens planteringskärl. Gunnebo kom att bli en av vårt lands mest helgjutna sengustavianska anläggningar. Det var för övrigt på Gunnebo som Europas ledare träffades år 2001 då Sverige var ordförandeland i EU.
Det är om Gunnebo samt om några av göteborgssocietetens uppförda lantställen - Partille, Råda, Ellesbo, Liseberg och Gullbringa - som denna bok handlar.
Gunnebo ligger vackert beläget i Mölndal, strax söder om Göteborg. Det är idag byggnadsminne och anläggningen som uppfördes i slutet av 1700-talet är en av Sveriges absolut främsta i sitt slag, i samma dignitet som Gustav III:s eget slott Haga. Byggnaden väckte tidigt uppmärksamhet och kallades allmänt för det "dyraste och grannaste träslottet i Sverige".
Byggherren, den osannolikt förmögne göteborgska grosshandlaren John Hall d.ä., ville ha en exklusiv lantlig sommarvilla för sig och sin familj som komplement till bostaden inne i Göteborg. Stadsarkitekten Carl Wilhelm Carlberg fick uppdraget och ritade inte bara huvudbyggnaden med möbler och inredning, utan även en magnifik park, köksträdgårdar och ekonomibyggnader m.m. Det är unikt att finna en arkitekts skaparkraft som omfattar allt från generalplanen till växthusens planteringskärl. Gunnebo kom att bli en av vårt lands mest helgjutna sengustavianska anläggningar. Det var för övrigt på Gunnebo som Europas ledare träffades år 2001 då Sverige var ordförandeland i EU.
Det är om Gunnebo samt om några av göteborgssocietetens uppförda lantställen - Partille, Råda, Ellesbo, Liseberg och Gullbringa - som denna bok handlar.
Läs mer
Lars Sjöberg
Gunnebo
Om boken
Praktfulla slott och enkla torp, imponerande herrgårdar, prästgårdar, badhus, ladugårdar, sågverksmiljöer. Skönhet och förfall. Husen utgör en viktig del av vårt kulturarv. Boken tar med läsarna på en vandring genom den svenska byggnadshistorien och dess skiftande stilar där detaljer berättar om ett nu bortglömt formspråk.
Svenska trähus är ett slösande rikt praktverk där varje bild är ett smycke, och där texten är en rik inspirationskälla för alla som uppskattar skönheten i äldre tiders byggnader.
Förra gången Lars Sjöberg och Ingalill Snitt arbetade tillsammans var i den internationella succén Det svenska rummet, och Svenska trähus kan i mycket ses som en fortsättning på denna. Om den förra boken handlade om interiörer, handlar den nya främst om exteriörer, men tonen och stilen, kärleken till material, ting och landskap lyser igenom nu som då.
Hösten 2003 utkommer en engelsk utgåva: Swedish wooden houses.
Förra gången Lars Sjöberg och Ingalill Snitt arbetade tillsammans var i den internationella succén Det svenska rummet, och Svenska trähus kan i mycket ses som en fortsättning på denna. Om den förra boken handlade om interiörer, handlar den nya främst om exteriörer, men tonen och stilen, kärleken till material, ting och landskap lyser igenom nu som då.
Hösten 2003 utkommer en engelsk utgåva: Swedish wooden houses.
Läs mer
Lars Sjöberg
Svenska trähus