Beskrivning
Detaljer
Bokinformation
Originalspråk
Svenska
Språk
Svenska
Illustratör
Martin Mörck
Format
InbundenProduktion
Miljömärkning
Nej
CE-märkning
Nej
Produktdetaljer
ISBN
9789151841540
Antal Sidor
208
Vikt (kg)
0.511
Höjd (mm)
228
Bredd (mm)
155
Böcker av författaren
Om boken
Oerfaren nittonåring som just har tagit studenten, nedan kallad Kapten, och hans jämnåriga kamrat uppsöker Yrvind - en legend bland långfärdseglare, snart sjuttio år gammal - för att få råd inför deras livs långfärdsseglats. Efter några timmars konsulterande skiljs de. Veckorna går. En dag, nyfiken, ringer Yrvind för att höra hur långt de kommit.
- Kompisen har hoppat av, säger Kapten.
- Då får du segla ensam, säger Yrvind.
- Jag har aldrig varit hemifrån mer än en vecka, det längsta jag seglat är till Danmark, och jag har aldrig seglat på natten.
- Du kan få låna en sextant och en gummibåt, och i värsta fall hänger jag med en bit, säger Yrvind.
En vecka senare ringer Kapten tillbaka.
- Menar du allvar?
- Ger du hundra procent ger jag hundra procent, men vi måste skynda oss på för snart kommer höststormarna. Vi har en månad på oss.
Det blev en unik kamp mot alla odds. Den gamle mannen och ynglingen på vars axlar den tunga bördan lagts att vara Kapten. Efter att ha kämpat mot stormar, en näst intill pensionerad motor, sönderblåsta segel, läckande båt och byråkrater, kunde de till slut gå triumferande i land i Florida efter en unik seglats.
I passaden på väg över Atlanten hade Kapten en dag frågat Yrvind om han trodde att Kapten kunde ensamsegla båten tillbaka till Sverige. Svaret blev att eftersom Yrvind mest låg och läste böcker skulle det inte vara några problem.
Så efter en vinter i Florida och Bahamas seglar Kapten ensam sin båt tillbaka till Sverige. Han är då tjugo år gammal och blir till på köpet Sveriges yngsta ensamseglare. I tidningen På kryss blir Sven Yrvind ordentligt örfilad. Han sägs ha tagit ett mycket snabbt beslut att följa med en nybliven och oerfaren seglare i en Vega. Han kritiseras för det snabba beslutet, oerfaret sällskap, olämplig båt, fel rutt och fel tid med hänsyn till orkanrisker och så vidare. Kritikerna är tunga, som navigations-, och säkerhetsexperten Jonas Ekblad och meteorolog Lage Larsson, specialist på meteorologi i samband med långseglingar. En intressant debatt följde.
- Kompisen har hoppat av, säger Kapten.
- Då får du segla ensam, säger Yrvind.
- Jag har aldrig varit hemifrån mer än en vecka, det längsta jag seglat är till Danmark, och jag har aldrig seglat på natten.
- Du kan få låna en sextant och en gummibåt, och i värsta fall hänger jag med en bit, säger Yrvind.
En vecka senare ringer Kapten tillbaka.
- Menar du allvar?
- Ger du hundra procent ger jag hundra procent, men vi måste skynda oss på för snart kommer höststormarna. Vi har en månad på oss.
Det blev en unik kamp mot alla odds. Den gamle mannen och ynglingen på vars axlar den tunga bördan lagts att vara Kapten. Efter att ha kämpat mot stormar, en näst intill pensionerad motor, sönderblåsta segel, läckande båt och byråkrater, kunde de till slut gå triumferande i land i Florida efter en unik seglats.
I passaden på väg över Atlanten hade Kapten en dag frågat Yrvind om han trodde att Kapten kunde ensamsegla båten tillbaka till Sverige. Svaret blev att eftersom Yrvind mest låg och läste böcker skulle det inte vara några problem.
Så efter en vinter i Florida och Bahamas seglar Kapten ensam sin båt tillbaka till Sverige. Han är då tjugo år gammal och blir till på köpet Sveriges yngsta ensamseglare. I tidningen På kryss blir Sven Yrvind ordentligt örfilad. Han sägs ha tagit ett mycket snabbt beslut att följa med en nybliven och oerfaren seglare i en Vega. Han kritiseras för det snabba beslutet, oerfaret sällskap, olämplig båt, fel rutt och fel tid med hänsyn till orkanrisker och så vidare. Kritikerna är tunga, som navigations-, och säkerhetsexperten Jonas Ekblad och meteorolog Lage Larsson, specialist på meteorologi i samband med långseglingar. En intressant debatt följde.
Läs mer
Sven Yrvind, Thomas Grahn
Den unge, den gamle och havet
Om boken
Långfärdsseglaren Sven Yrvind blev känd i en större krets när hans bok Med Bris runt Kap Horn kom ut 1983. Då hette han fortfarande Sven Lundin och hade slagit ett inofficiellt världsrekord genom att runda Hornet i den
minsta båten någonsin. Läsekretsen blev ännu större med uppföljaren Bris.
Sven Yrvind har sedan dess arbetat intensivt och målinriktat med ett antal konstruktioner som alla har anknytning till havet. De har samtidigt en djupare mening som har med synen på existensen och med livsstil att göra. Och med äventyr och nyfikenhet.
Sven Yrvinds uppväxt var ovanlig och vuxenlivet har också inslag av ytterst ovanliga vändningar. Om dem berättar han öppenhjärtigt i denna självbiografiska bok. Samtidigt tar han oss med in i uppfinnarverkstaden, småbåtslaboratoriet, och därifrån kommer läsaren ut med nya insikter och mycket att fundera vidare på.
Sven Yrvind berättar om sina konstruktioner, av vilka somliga är ganska komplicerade. De illustreras på ett förträffligt sätt av den internationellt erkände frimärkskonstnären Martin Mörck. Både han och Sven Yrvind bor på Västkusten.
Läs mer
Sven Yrvind, Martin Mörck
Konstruktören
Om boken
I nästan hela sitt liv har Sven Yrvind konstruerat, byggt och seglat småbåtar. Hans mest kända båtar är de som han kallat "Bris" - den första byggdes i mor Kerstins källare i Göteborg.
Sven är den förste svensk som ensam och i den minsta båten någonsin rundat Kap Horn den svåra vägen från öster till väster mitt i den kalla, mörka vintern. För sin prestation fick Sven The Royal Cruising Clubs medalj för gott sjömanskap, en utmärkelse som han delar med bland annat Sir Francis Chichester och Robin Knox Johnston. Det var kulmen på hans karriär som ensamseglare, vilken omfattar så skiftande äventyr som en segling till England i en fyrameters stäveka och en segling till Brasilien i en stagsegelskonare som var en ombyggd ångslup från artonhundratalet.
Boken är illustrerad med många unika och fängslande foton. De flesta är tagna av Sven, som även gjort samtliga kartor och flertalet båtritningar.
Anders Öhman ger här ett inträngande porträtt av människa bakom seglaren, båtbyggaren och konstruktören Sven Yrvind. Hur han både lyckas och misslyckas i sina strävanden men med hjälp av enkla levnadsvanor, gott humör och nyfikenhet genomfört vad många drömmer om.
Sven är den förste svensk som ensam och i den minsta båten någonsin rundat Kap Horn den svåra vägen från öster till väster mitt i den kalla, mörka vintern. För sin prestation fick Sven The Royal Cruising Clubs medalj för gott sjömanskap, en utmärkelse som han delar med bland annat Sir Francis Chichester och Robin Knox Johnston. Det var kulmen på hans karriär som ensamseglare, vilken omfattar så skiftande äventyr som en segling till England i en fyrameters stäveka och en segling till Brasilien i en stagsegelskonare som var en ombyggd ångslup från artonhundratalet.
Boken är illustrerad med många unika och fängslande foton. De flesta är tagna av Sven, som även gjort samtliga kartor och flertalet båtritningar.
Anders Öhman ger här ett inträngande porträtt av människa bakom seglaren, båtbyggaren och konstruktören Sven Yrvind. Hur han både lyckas och misslyckas i sina strävanden men med hjälp av enkla levnadsvanor, gott humör och nyfikenhet genomfört vad många drömmer om.
Läs mer
Anders Öhman, Sven Yrvind
Med Bris mot Kap Horn