Kjell Espmark
Utforska författaren
Utgivning
Om boken
Jag har följt Hjalmar Gullberg som hans skugga, utan att veta om det. När han flyttat till Stockholm 1935 för att tillträda som chef för radioteatern fann han efter en tid en bostad på Eriksbergsgatan 12A. Vi kunde ha växlat några ord i hissen innan jag steg ur vid tredje våningen medan han fortsatte till den femte – om inte tre decennier skilt våra bostäder åt. Och nu bor jag i den våning i villa Bergsgården, Sollidsbacken 6 på Djurgården, dit Gullberg flyttade 1951 för att bo kvar till sin död ett decennium senare.Framställningen bildar en egen genre mellan roman och litteraturhistoria genom att på det sättet dela Hjalmar Gullbergs perspektiv, ja, genom att låna hans sensorium i utbyte mot mitt eget. Boken innehåller däremot få fiktiva partier. Det första avsnittet är en rimlig rekonstruktion av en situation som lär ha uppstått. Nästa avsnitt, om en lektion i tyska, är däremot rent fiktivt. Det har lite av samma status som ett ord försett med en stjärna i språkhistoriska sammanhang – det kan inte beläggas men bör ha låtit så utifrån vad vi vet om den senare språkutvecklingen. I detta fall alltså ett kapitel som konstruerats utifrån det vi vet om Hjalmar Gullbergs senare upprörda räfster med jaget, det som här har kallats hans ”grammatik”.Kjell Espmark
Läs mer
Kjell Espmark
”... att förinta detta som är jag”
Om boken
Jag stänger och låser lagårdsdörrn –det blev aldrig av att laga den.Och rosorna får vintern ta hand om.Jag kastar en samlande blick genom rummen,detta djup av vitt med gråblå nischeroch en mörknande spegel i fonden –en insikt målad av Hammershøi.Kjell Espmark (1930-2022) var en av våra största poeter. Hans sista diktsamling är en sorgesång lika mycket som en följdriktig fortsättning av de hyllade rolldikterna som inleddes med samlingen Vintergata (2007).
Läs mer
Kjell Espmark
Hemfärd till glömskan
Om boken
Om Skapelsen skrev den tongivande spanske kritikern Martín López-Vega i El Mundo: Skapelsen bekräftar intrycket att vi står inför en av de viktigaste poeterna i vår tid.
Läs mer
Kjell Espmark
Återliv
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
En sky av vittnen
Om boken
Den sena stilen är en exil som innebär en utrensning av allt oväsentligt bagage och ett förkastande av det vedertagna språkets krav på försoning av motsatser och motsägelser, av krav på sammanhang och konsekvens. Disharmoni och fragmentation i verklighetsbild och språk är i stället naturliga inslag i denna sena fas.
Jag noterar att dessa bestämningar som borde vara aktuella för en åttionioårig poet har begränsad relevans i mitt fall det enda nödvändiga har länge varit mitt mål. Men det har samtidigt varit frestande att pröva de olika sena konstnärsroller, att leva sig in i och sammanfatta de sena skapande skeden som tillskrivits Beethoven, Kavafis med flera.
Det är alternativa konstnärsliv som för mig har känts lika angelägna som mitt eget. De uppvisar olika möjligheter att precisera vara sena villkor som kreativa människor."
Kjell Espmark
Läs mer
Kjell Espmark
Kvällens frihet
Om boken
Denna levnadsteckning fördjupar bilden av en skenbart robust gestalt och visar på den hyperkänslighet och de perioder av mental sjukdom som gjorde det möjligt för forskaren att förstå trasiga genier som Swedenborg och Strindberg inifrån.
Boken har formen av en essä som vill fånga liv och verk utifrån ett tjugotal belysande bilder - Martin Lamms ögonblick. Framställningen prövar att dela forskarens tidsperspektiv och se hans insats inifrån. I sin Strindbergforskning ville Lamm se genom diktarens ögon. Jag har försökt se genom Lamms.
Kjell Espmark
Läs mer
Kjell Espmark
Martin Lamms ögonblick
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
Resan till Thule
Om boken
Och det är er den hoppas på.
De orden vill en av gestalterna i Kjell Espmarks nya diktsamling Skapelsen viska i sina efterkommandes drömmar. Tillsammans med några kända röster ur dödsriket Sapfo, Paul Celan, Alan Turing är han en av de många anonyma som talar ur krig, flykt och förföljelse.
Skapelsen är ett återkommande motiv i Kjell Espmarks författarskap med profeten Hesekiels ord: Blås på dessa dräpta och ge dem liv! Den nya boken samlar upp trådarna i Espmarks poetiska verk.
Läs mer
Kjell Espmark
Skapelsen
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
Dikter om kärlek
Om boken
Kjell Espmarks poesi finns på ett tjugotal språk, från spanska och engelska till kinesiska och arabiska. Han har även tilldelats flera internationella priser.
Läs mer
Kjell Espmark
Den inre rymden
Om boken
Hoffmann är en förbluffande modern författare. Han är den som tidigast utnyttjar det omedvetna i berättarkonsten, hyllad av både Freud och surrealisterna. I sin förening av det fantastiska och det verkliga visar han fram mot den magiska realismen. Han föregriper också det litterära montaget. Dessutom är han en stå-upp-komiker, känd genom Offenbachs opera Hoffmanns äventyr.
Vi möter honom här en junidag 1822 när han förlamad så när som på tunga och läppar dikterar sitt försvar mot det samhälle som bestämt sig för att krossa honom.
Läs mer
Kjell Espmark
Hoffmanns försvar
Om boken
Nu gäller det en motsvarande rannsakan av de sanningar eller myter man låtit forma sitt liv. Flera personer, framför allt min mor och min far, kommer också tillbaka ur sitt skuggrike för att gå till rätta med de bilder jag gett av dem i mina minnen. Det rör sig om anteckningar från min gamla gotlandsgård Petsarve, en prövning i vargtimmens obevekliga ljus av de bärande tankarna i min tillvaro, både den nuvarande och den som passerat. Men också bygdens liv tränger sig på. Styckena interfolieras av dikter där förlorade röster kommer till tals, på samma sätt som i min samling Vintergata.
Kjell Espmark
Läs mer
Kjell Espmark
I vargtimmen
Om boken
"Självbiografin har aldrig frestat mig. Det som intresserar mig är minnets sätt att arbeta.
Redan mitt första minne är tvivelaktigt. Grannhuset står i lågor en natt. Min mor har mig på armen och vi bevittnar andlöst dramat genom ett fönster. Jag kan inte vara mer än ett par år men upplevelsen är tillräckligt stark för att avsätta en hållbar minnesbild. Det är bara ett fel med bilden - den är registrerad på avstånd. Jag ser mig själv på min mors arm framme vid fönstret med det brinnande huset skimrande i rutan och ett rött eldsken flackande över ansiktena. Det finns rimligtvis en genuin upplevelse bakom tablån men den har bearbetats.
Minnet ljuger. Men det intressanta är på vilket sätt ett minne ljuger - och varför. Det jag söker är vad mitt fortsatta liv har gjort med mina hågkomster, hur senare upplevelser, värderingar och strategier har omformat minnena utifrån sina behov och avsikter - och därvid oavsiktligt satt sina spår i bilderna.
Minnesbilden av mor och barn är en sådan samlingspunkt. Mor är, i kontrast till det skrämmande utanför fönstret, lugn och fattad. Hon är ännu inte det knippe av förtvivlan hon skulle bli efter sin skilsmässa, med tårar, förebråelser och hot om att 'ge upp' och lämna min bror och mig åt vårt öde. Minnet ljuger in trygghet i bilden. I själva verket speglas hennes olyckliga barndom, hennes sårbarhet, det upprivna äktenskapet och familjens utsatta liv in i bilden av mor och barn vid fönstret.
Nu händer det att texten överlistar sin författare. De småljugande minnena från barndom, studieår, författarliv, resor, universitet, akademi, vänskap, kärlek och död formar sig mot min avsikt till en berättelse om mitt liv. Men det jag verkligen velat komma åt är något som går utanför det individuella livsödet - hur vi omformar våra minnen till de myter som förmår ge struktur och innebörd åt vår tillvaro."
Kjell Espmark
Läs mer
Kjell Espmark
Minnena ljuger
Om boken
Kjell Espmark har en omfattande lyrikproduktion bakom sig och är en av få svenska poeter som regelbundet publicerats och uppmärksammats utomlands. Många av dikterna gestaltar människoöden inifrån. Det är poetens svar på vädjan: "Låna mig din röst!" Men den rösten ger samtidigt sin prägel åt porträttet - "i mötet blir båda synliga". Till bilden hör en drabbande samhällskritik. Andra stycken är rent personliga, dikter om svår förlust och ny kärlek.
Debuten skedde 1956 med diktsamlingen Mordet på Benjamin. Sedan dess har Kjell Espmark gett ut tolv diktsamlingar, senast den kritikerhyllade Vintergata (2007), som i sin helhet återges i denna efterlängtade samlingsvolym. Om Vintergata skrev Svenska Dagbladets kritiker: "Som huggna ur skimrande marmor är dessa vidunderligt vackra dikter, där poeten låter de dödas röster eka genom historien in i vår tid ..."
Läs mer
Kjell Espmark
Det enda nödvändiga, Dikter 1956-2009
Om boken
För Kjell Espmark har denna dikt ännu en innebörd. Han väljer att se den som en bild för författarens dubbla roller: som skapande konstnär, fri i flykten; och som den som ska försöka förklara sitt eget verk: en klunsig, markbunden fågel.
Kjell Espmark har i hela sitt liv varit både den skapande konstnären och kommentatorn, poeten och romanförfattaren å ena sidan, och litteraturhistorikern å den andra. I denna essäsamling närmar han sig detta ämne från många håll. Han ger oss värdefulla inblickar i vad som gett honom impulser som författare, både till den stora romansviten Glömskans tid, och till bland annat den senaste kritikerrosade diktsamlingen Vintergata, hundra dikter där döda talar till oss från årtusendens himmel. Han resonerar i vad som både går förlorat och vad som uppstår i översättningen av en dikt. Han gör skarpsinniga analyser av de rollspel som både författare och litteraturhistoriker kan ägna sig åt, inte minst stora namn som E.N. Tigerstedt och Verner von Heidenstam - och Lars Gyllensten, vars intrigerande under Svenska akademiens så kallade Rushdieaffär Kjell Espmark ger en avslöjande skildring av.
Dessa 25 essäer och tal ger en rik bild av den skapande konstnären Kjell Espmark - lika fri i flykten både som författare som kommentator.
Läs mer
Kjell Espmark
Albatrossen på däcket
Om boken
Den grekiska antologin (Anthologia Graeca) sammanställdes på niohundratalet, men har rötter i antik tid. Det är en samling dikter som går tillbaka till 600-talet före Kristus, en samling där kristen dikt samsas med erotisk vers från antiken. Många av dikterna är gravdikter, där de döda själva vänder sig till de levande.
Den grekiska antologin inspirerade bland andra den amerikanska författaren Edgar Lee Masters till hans berömda Spoon River Antohology, där en rad fiktiva jag, som ligger i sina gravar på en kyrkogård i Spoon River, berättar om sina liv.
På ett liknande sätt har Kjell Espmark låtit sig inspireras av den grekiska antologin. I etthundra dikter berättar han om mänskligt liv från civilisationens gryning och in i vår tid, till regnskogsskövlingens och den moderna terrorismens tid. Det är dikter som envist försöker teckna konturerna av den ensamma människan, plågad av krig och hänsynslösa överheter. Hundra "jag" talar till oss från andra sidan graven, inte sällan om hur våldet ryckt bort dem i förtid. Som hundra stjärnor lyser de sina ensamma sken.
Vintergata är på många sätt en summering av Kjell Espmarks lyriska författarskap, en diktsamling som han varit på väg mot länge, som han skriver i efterordet.
Läs mer
Kjell Espmark
Vintergata
Om boken
därigenom också föremål för en mängd rykten och missförstånd.
För att tillgodose behovet av vederhäftg information har nu två av Svenska
Akademiens ledamöter, Sture Allén och Kjell Espmark, skrivit en kortfattad
introduktion till Akademiens arbete med Nobelpriset. I ett första avsnitt
behandlas Alfred Nobels testamente, Nobelstiftelsens stadgar, proceduren vid
valet av pristagare, prismotiveringarna samt prisutdelningen och övriga
Nobelevenemang. Temat för det andra avsnittet är värderingarnas historia,
dvs. hur kriterierna för Akademiens bedömning av kandidaterna har växlat
mellan olika perioder. Boken avslutas med en fullständig
pristagarförteckning, inklusive prismotiveringar.
Utges även på svenska under titeln Nobelpriset i litteratur en introduktion.
Läs mer
Kjell Espmark, Sture Allén
The Nobel Prize in Literature
Om boken
Ett antal människor i skilda åldrar och på skilda platser kommer på kant med verkligheten. En vill arbetskamraterna tvinga att utföra ett barmhärtighetsmord, en annan har förstört sitt liv på restaureringen av en gammal gård, en tredje är en styrelseledamot som dragits in i en finansskandal. Gemensamt för dem alla är att deras livssituation blivit ohållbar - somliga inser det själva, andra tvingas inse det.
Vad gör de? Jo, de tar motvilligt kontakt med en psykiater. Innan behandlingen kan börja vill han att de först berättar om sin "situation".
Dessa berättelser, med olika avsändare men alltså med samma, stumma mottagare, utgör Kjell Espmarks nya prosabok. Det är en novellsamling som till sist läses som en roman, i stil med hans svit om den svenska "glömskan".
Espmark lägger åter kniven mot vårt samhälles strupe för att pressa fram vad som verkligen sker.
Det är om denna verkliga verklighet som människorna i hans bok tvingas berätta. Och frågan Espmark ställer är naturligtvis om vi vill höra.
Läs mer
Kjell Espmark
Motvilliga historier
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
Harry Martinson mästaren
Om boken
Nîmes i södra Frankrike, sommaren 1941. Större delen av landet är ockuperat av nazisterna. En ström av människor, de flesta judar, söker sig mot hamnstäderna för att komma undan i sista stund. En av dem är den ungerske kompositören Béla Bartók. Han har kallat sig själv frivillig jude för att protestera mot tyskarna och deras allierade i hemlandet. Nu är han på flykt till USA för att undgå deras hämnd. Han är övervakad och har all anledning att frukta för sitt liv.
Kjell Espmark finner här utgångspunkten för sin koncentrerade roman om Bartók och kampen mot nazismen. Han tränger in i denne mästares skapande, skildrar hans ambitioner att utforska och förstå den ungerska folkmusiken och han gestaltar Bartóks vånda när han förstår att just denna folklighet kan missförstås och tolkas som ett utslag av samma na-tionalism som den fascisterna hänger sig åt.
Bartók är Ungerns främste kompositör i modern tid. Han föddes 1881 och dog i USA 1945. Först 1988 återfördes hans kvarlevor till Ungern.
Läs mer
Kjell Espmark
Béla Bartók mot Tredje riket
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
Utanför kalendern
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
De levande har inga gravar
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
Litteraturpriset
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
Voltaires resa
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
Glädjen
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
Revanschen
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
Hatet
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
Lojaliteten
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
Föraktet
Om boken
Det är utgångspunkten för detta tidlösa samtal. Vi vet inte hur dialogen i verkligheten utvecklades. Både med hänsyn till den osäkerheten och av önskan att inte binda stycket till just Lagercrantz och Gyllensten har jag gett figurerna nya namn, hämtade från två bifigurer i Hamlet (tidigare utnyttjade i teatersammanhang). Samtalet går dock tillbaka på de idéer och erfarenheter som de båda kontrahenterna i verkligheten var bärare av. Replikerna kunde ha fällts.
Men tanken är att de båda antagonisterna ska företräda ideologier och hållningar utöver deras personliga bakgrund. Deras konfrontation gör anspråk på en vidare giltighet än ett gräl på det privata planet.
Läs mer
Kjell Espmark
Rosencrantz mot Guildenstern
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
Att översätta själen
Om boken
- nio pjäser som söker ett alternativ till den realistiska teatertraditionen.
Läs mer
Kjell Espmark
Marx i London och andra pjäser
Om boken
Läs mer
Kjell Espmark
Resans formler
Recensioner
”ett vackert kalejdoskop av röster”
”Boken presenteras som en sorgesång, men sorgen har framför allt att göra med själva avskedet, inte till åter- eller efterlivet (som inte är synonymt med det kristna paradiset eller liknande, jag läser det snarare som en gestaltning av ännu okända funktioner hos tiden). Det är inte hela världen att vara död, men det är plågsamt att dö.”
”Poeten skriver sig an, lånar sig in, i företrädesvis anonymare historiska figurer, ofta bara halvt identifierbara, även om historiska förlopp känns igen och såväl lärljungar till Linné och diktare som Paul Celan blir uppenbarade. Oförglömligast är de älskande.”
”När framtida ögon en dag blickar tillbaka på vår tids litterära landskap kommer Espmarks trilogi sannolikt betraktas som en ljuspunkt inte bara i det egna författarskapet, utan också i det tidiga 2000-talets svenska diktning i stort.”
”Kjell Espmark är en mästare, en hantverkare som har fullkomlig kontroll över sitt material, och hans dikter glöder med en intensitet som kommer bestå långt in i natten.”