Helena von Zweigbergk
Utforska författaren
Utgivning
Om boken
Helena von Zweigbergk och Cilla Ramnek är båda 65 och vet inte hur de ska bete sig, vart de ska ta vägen, hur de ska se ut. Det brukar sägas att 70 är det nya 50, men sanningen är att är man 65 så är man. Att bli äldre idag är dock något helt annat än för generationerna före oss.Idag lever vi i en kultur där betraktandet av vår egen yta sysselsätter oss. Vi gör historier om oss själva på sociala medier. Plastikkirurgi, botox och fillers blir allt vanligare, redan i 30- eller 40-årsåldern börjar man ge akt på minsta ålderstecken. Jagar framåt, ständigt på jakt efter oklara belöningar, och känner att tiden rusar. Vad springer man ifrån? Och vad händer inom en när man trots allt motstånd blir gammal?Författarna har många frågor, med siktet bakåt och framåt. Här och nu delar de med sig av sin vardag, de dejtar, för en strid mot mördarsniglar, funderar över ensamhet, synar sin yrkesroll och relationerna till människor och ting. De vill reda ut misstag och dåliga strategier och lyfta fram det som varit bra. Hur ska man förvalta sin historia, såväl konkret (vad göra av alla minnessaker!) som hur man på bästa sätt mentalt kan härbärgera det som varit. Hur blickar man framåt, tar vara på fördelarna med den nya åldern? Handlar det om den nya tacksamheten?Det blir stort och smått, praktiskt och existentiellt. Det nya gamla är en bok om att våga hantera smärtpunkter och samtidigt undra vad i hela världen man ska ha på sig. Att vara kvinna i en ny tid, inifrån och ut.
Läs mer
Cilla Ramnek, Helena von Zweigbergk
Det nya gamla
Om boken
Ingrid skakar på huvudet. Är det här verkligen något hon vill veta?
”Det finns något trasigt över dig. Något som jag vill hjälpa dig att laga.”
När Ingrid träffar den yngre lärarkollegan Torkel faller hon som en fura. Han är annorlunda än alla de män hon tidigare träffat, öppen, förförisk, omhändertagande och full av 70-talets nya idéer om hur man ska vara och leva. Och Ingrid släpper in honom i sin väl inordnade, självständiga tillvaro som hon har byggt upp under många år efter skilsmässan från Georg. De båda barnen ser på Torkel med stor misstänksamhet. Vem är denne man som stormat in i deras mammas liv och gjort henne så främmande och förändrad? Tom har redan flyttat ut men Johanna, som nyss tagit examen och längtar efter att ta de första stegen in i vuxenlivet, blir påtagligt störd av Torkels enträgna närvaro. Ingrid förstår inte varför Johanna plötsligt är så avig och inbunden.
Torkel borrar sig liksom in i deras liv och verkar tro att han är den som har uppdraget att frigöra dem alla. Och hans krav på öppenhet är både lockande och hotfull.Ingrid vet att det här är en relation som inte kommer bestå, men hon tänker njuta så länge det varar. Varför kan inte barnen unna henne det? Det här är en omvälvande skildring av ett tillstånd som lyckas rubba hela familjen i grunden under sommaren 1979.
Läs mer
Helena von Zweigbergk
1979
Om boken
Så träffar hon Georg, en ung ambitiös journalist, som just flyttat till stan och har stora drömmar om modernitet och ett samhälle som utlovar en bättre framtid för alla.Ingen av dem har egentligen bråttom att binda sig, men när Ingrid blir gravid gör de vad som förväntas av dem, tar sitt ansvar och planerar för en gemensam familj. De delar hopp om gemenskap och kärlek, men hyser också båda en stark längtan efter ett friare sätt att leva. Men hur jämkar man sina förväntningar när man fortfarande lever i en tid av konventioner och traditioner? Och kan de vara lyhörda för sina egna och varandras föreställningar?Helena von Zweigbergks roman levandegör en tid, en stad, och ett par. En kvinna och en man med helt olika bakgrund, som försöker dela sina drömmar om en ljusare framtid och ett modernare sätt att leva och älska.
Läs mer
Helena von Zweigbergk
1959
Om boken
Jag hade fyllt sextio, ändrat gamla, invanda familjeförhållanden och eldat upp ett hus från grunden. Visserligen litterärt i romanen Totalskada, men ändå. Hur hade jag hamnat där jag är nu? Och var - i mitt numera så långa liv - befinner jag mig? Varför hade jag ofta varit så rädd? Tyckt att mycket med mig varit genant och pinsamt? Vad hade jag lärt mig om att vara en fri, självständig individ och samtidigt våga vara nära och älskande?
Det var helt enkelt dags för en existentiell avstämning."
I Mitt liv som dront letar Helena von Zweigbergk ledtrådar i sådant hon tänkt, skrivit och gjort. Men också i det hon knappt vågat närma sig. Hon beskriver hur hon likt dronten inte kunnat sätta sina egna gränser, utan gått genom livet som en levande vågskål, en vandrande åskledare, emellanåt använd som packåsna och slasktratt för sådant andra inte velat eller förmått bära. Med värme och hög igenkänning skriver hon om det nya åldrandet, om moderskap och eskapism, vardagens pågående maskineri och behovet av andakt.
"Det här är ett försök att göra rent hus med det som är jag. För på något underligt sätt känns det som att allting just har börjat."
Läs mer
Helena von Zweigbergk, Lisa Wirenfeldt
Mitt liv som dront
Om boken
I Grejen med saker undersöker Helena von Zweigbergk vårt förhållande till saker. Ur ett mycket personligt perspektiv frågar hon sig vad vi vill med våra saker. Varför känns de så viktiga att skaffa? Kan de vara besjälade? Hon vänder ut och in på sitt hem och alla dess prylar, reflekterar över vad de kommunicerar, hur de är laddade med historia men också med känslor som skam och tröst. Utforskandet sker i samarbete med konstnären Cilla Ramnek och fotografen Pia Ulin som får fria händer i Helenas hem. Enskilda saker plockas fram, föremål grupperas om och berättar helt plötsligt något annat.
Det liknar en arkeologisk utgrävning som säger mycket om vår tid, våra sociala behov och samlarimpulser. Det handlar om att omvärdera och hålla sitt seende aktivt. Om behovet av att ibland byta scenografi och hur en leksakstax kan bli ett tecken på faderlig kärlek.
Läs mer
Cilla Ramnek, Helena von Zweigbergk
Grejen med saker
Om boken
Grälen och striderna är över. Saker och ting får passera. De har ju ett bra liv, en tillvaro fylld av trygga vanor, och de har utvecklat en ömsesidig tolerans. Men kanske har detta ett pris? För där finns också en bräcklighet mellan dem, som kan bli till en spricka som kan gå på djupet och orsaka stor skada.
Men när katastrofen kommer är det utifrån. Och den ställer hela deras tillvaro och deras förhållande på spel. Det är Agneta som är den skyldiga. Hur ska hon överleva skulden? Och när de förlorat sitt hem, hur hemma är de med varandra, egentligen? Vad är värt att slåss för? Och vad ska man släppa för att kunna gå vidare?
Läs mer
Helena von Zweigbergk
Totalskada
Om boken
Detta blir upptakten till ett omskakande gisslandrama med många oväntade vändningar. Stämningen mellan de flyende blir alltmer infekterad och hotfull för varje timme som går trappas det laddade dramat upp. Rädslan håller Ingrid i ett outhärdligt hårt grepp. När upplösningen nalkas vet ingen vem som kommer att överleva.
I Fly för livet visar Helena von Zweigbergk ännu en gång sin förmåga att med stor psykologisk skärpa bygga upp stämningar och spänning i det som hotar det vardagliga och trygga.
Vad händer med en människa som plötsligt kastas in i ett drama på liv och död? Och vad händer med människor som utsätts för extrema psykiska och fysiska påfrestningar?
Fly för livet, den fjärde boken om fängelseprästen Ingrid, är ett oerhört förtätat och dramatiskt gisslandrama som håller läsaren i ett järngrepp från första till sista sidan.
Läs mer
Helena von Zweigbergk
Fly för livet
Om boken
Det är den grymma meningen med mitt liv.
Laura, före detta prostituerad och narkotikakurir, sitter på kvinnofängelset. I ett försök att komma tillrätta med sig själv har hon skrivit en självbiografi om sitt dramatiska och plågsamma liv. Hon ber fängelseprästen Ingrid om hjälp med att få boken publicerad. Ingrid inser att den är rena sprängstoffet. I händerna på fel person kan den få fruktansvärda följder ...
En vårdare på fängelset mördas under grymma och mystiska omständigheter. Har det ett samband med Lauras manus? Och är det på grund av det som Ingrid blir förföljd av en känd våldsman?
Samtidigt som Ingrid och Anders förbereder sitt bröllop blir Ingrid indragen i en härva av svidande svek och iskall utpressning. Människors skamliga hemligheter blottläggs och runt omkring Ingrid finns våldsamma krafter som vill tysta både henne och Laura.
Hon som bar skammen är en spännande och insiktsfull psykologisk thriller där skamligheter avslöjas och kärlek och hat väcks där man minst anar det.
Läs mer
Helena von Zweigbergk
Hon som bar skammen
Om boken
Kan en vuxen mor och dotter komma lika nära som i begynnelsen? Vilka sanningar behöver uttalas och göras upp med? Går det att överbrygga de avstånd som uppstått när barnet inte längre är barn och när en förälder förvandlats till en vanlig vuxen människa, men med alla de brister som barnets skarpa blick avtäcker.
Helena von Zweigbergk ger ut en berättelse i ett nytt format. Lite längre än en novell, lite kortare än en roman.
Läs mer
Helena von Zweigbergk, Jens Fänge
De behövande
Om boken
På kvinnofängelset sitter den unga Tanja, dömd till ett långt straff för narkotikasmuggling ett brott som hon säger sig vara oskyldig till. Hon är förtvivlad och söker hjälp hos fängelseprästen Ingrid. Men bakom hennes oskyldiga yttre anar Ingrid något annat, långt mycket farligare. Är Tanja verkligen den hon utger sig för att vara? Och varför blir Ingrid hotad när hon kontaktar människor i Tanjas omgivning?
Tillvaron ter sig alltmer skrämmande för Ingrid och hon dras in i ett ondskefullt spel som utsätter såväl henne själv som andra människor för livsfara. Och bit för bit blottläggs det psykologiska spelet mellan människor som både älskar och hatar gränslöst.
Kärleken skär djupa sår är både en spännande psykologisk thriller och en kärleksroman med många bottnar.
Läs mer
Helena von Zweigbergk
Kärleken skär djupa sår
Om boken
Gun Johansson på kvinnofängelset har begått ett synnerligen makabert brott. Hon väcker stark fientlighet, till och med hos sina medfångar. Stämningen runt henne blir alltmer hätsk.
Vem är hon? Hur har hon hamnat här? Och hur kan hon fortfarande hävda att hon är oskyldig?
Den enda Gun pratar med är Ingrid, fängelseprästen, som blir besatt av hennes öde. Ingrid måste få klarhet i vad som har hänt. Men sökandet leder henne in i ett mörker som hotar att uppsluka allt som hon håller kärt. Sitt hopp. Sin kärlek. Sin tro.
Läs mer
Helena von Zweigbergk
Det gud inte såg
Om boken
Michaels ankomst är en smärtsam påminnelse om vad som hände den där sommaren på Fårö för snart tjugo år sedan. Då var de också alla samlade, systrarna, deras mamma Ingrid, och Astrid med sin nya lilla familj. Det var den lyckligaste tiden i Astrids liv. Så plötsligt lämnade Michael Astrid ensam med deras nyfödda son.
Och här står de nu alla samlade på en skolgård efter så många år. Snart kommer allt förändras dramatiskt igen. De starka känslorna som uppstår mellan Astrid och Michael ställer allt på spel i Astrids väl uppbyggda tillvaro av trygghet och stabilitet.
Lena har just fått besked om att hon har en livshotande cancersjukdom. Sandra och hennes mans dansstudio håller på att gå i konkurs. Och vad hände egentligen den där sommaren då Michael drog? Varför vill Lena inte låta Astrid besöka henne på sjukhuset? Och hur ska Sandra kunna betala skattemyndigheten 50 000 kronor inom två veckor?
Helena von Zweigbergk låter tre systrar berätta utifrån sina helt skilda perspektiv under en sommar i deras liv när plötsligt allting står på spel och de alla står inför stora livsavgörande skeden. Om syskonrelationer, kärleksrelationer, föräldra- och barnrelationer. Ett familjedrama om förälskelser, svek och förluster. Om allt det som står i vägen för förståelse och försoning, och - inte minst - om kärlekens makt.
Läs mer
Helena von Zweigbergk
Än klappar hjärtan
Om boken
Det har gått tre år sedan Anna och Mats äktenskapskris briserade under en semestervecka på Sicilien. Trots alla försök att lappa ihop äktenskapet har de inte lyckats komma vidare. Nu är skilsmässopapperen underskrivna. De har skaffat sig varsin lägenhet och ordnat så att barnen får bo hos den ena och den andra varannan vecka. Men en sexton år gammal relation med två barn - Sebbe har hunnit bli fjorton och Molly tio - är inget man lättvindigt lämnar bakom sig. Det tar tid att hitta fram till något nytt och eget.
För Anna är det tufft ekonomiskt, och för Mats är det svårt att överhuvudtaget förstå hur han hamnat här. Inte blir det enklare när nya partners dyker upp och blandar sig i. Mats har redan kastat sig in i en ny relation med den unga och målmedvetna Johanna som driver saker snabbare än Mats egentligen klarar av. Anna längtar efter kärlek - hoppas på den stora, enda - men har samtidigt svårt att lämna sin ängsliga roll som formades under åren med Mats.
Barnen är viktigast för både Anna och Mats, men de känner sig handfallna som föräldrar utan varandra. Och barnen både ser och förstår mycket mer än de vuxna inser.
Under sex månader får vi följa Anna och Mats resa mot nya självständiga liv. En skilsmässa som skakar om dem båda i grunden på ett sätt som ingen av dem är beredda på. Och Helena von Zweigbergk skildrar det med en realism som skaver och en djup förståelse för sina karaktärer och deras skilda känslor. Det är starkt och inkännande. En berättelse som inte släpper taget om dig.
Läs mer
Helena von Zweigbergk
Anna och Mats bor inte här längre
Om boken
Susanne har tagit en time out. Hon har dragit sig undan livet, alla de vardagliga sammanhangen och kraven. Nu vill hon ha tid bara för sig själv, bara vara med sig själv. Hon har längtat efter det, rofylldheten i stugan, att skapa något som bara är hennes. Hon har lämnat allt. Det hände ganska plötsligt. När hon förlorar sitt chefsjobb och erbjuds ett ettårigt avgångsvederlag bestämmer hon sig för att göra det hon drömt om länge, packar väskan, slänger mobiltelefonen och tar bilen till sitt torp på landet.
Hon lämnar jobb, ett kärlekslöst praktiskt familjeliv med man och tre bonusbarn. Hon har alltid varit den duktiga, den som anpassar sig och inte bråkar. Hon har också varit mycket ensam i sitt tidigare liv. Nu ska hon vara själv på sina egna premisser.
Men fristen från omvärlden blir kortvarig. Hennes syster Louise ringer en tidig morgon. Det kan bara betyda problem. Hennes syster betyder alltid problem. De är varandras motsatser. Som två sidor av ett mynt. Men de är systrar, i ett och samma blodomlopp.
Louise ber Susanne att ta hand om sin femtonårige son Jonas. Hon måste, för de ska vräkas, berättar Louise. Det ska bara handla om en kort tid. Medan Louise får ordning på sina skulder och sitt röriga liv.
Så möts de. Varken Jonas eller Susanne vill ha varandras sällskap, men de har inget val. Jonas är en blek och trulig tonåring. Misstänksam och avståndstagande. Han har inte bett om det här. Det har inte Susanne heller, men hon måste återigen vara den duktiga och ansvarstagande vuxna. Men Susanne är inte längre säker på att hon varken kan eller vill det. Och Jonas var en gång en kär systerson som hon satt barnvakt åt och gullade med. Hur mår han egentligen, och varför går han inte i skolan?
Så småningom börjar Susanne inse att saker och ting inte är vad de verkar vara. Vad händer i Louises liv, egentligen? Är det som Louise säger, eller har hon andra, hemliga planer?
Läs mer
Helena von Zweigbergk
Sånt man bara säger
Om boken
Ändå håller på att förgifta varandra och barnen med surhet och bitterhet. Mats tystnar och Anna förlorar sig i fantasier om Den Andre. De driver varandra till en gräns där de håller på att tappa kontrollen. Ett spänningstillstånd som börjar bli farligt…
Resan skulle bli en början till förändring. Men kan de mötas igen? Och vill de det?
Ur vulkanens mun är ett laddat relationsdrama om konflikter, svek, drömmar och kärlek som fullkomligen tar andan ur läsaren.
Läs mer
Helena von Zweigbergk
Ur vulkanens mun
Om boken
Riktigt så enkelt blir det förstås inte. Och när dottern Greta föds blir det ännu mer komplicerat. För trots att Jessica och Tom älskar varandra, gör de varandra illa. Trots den innerliga kärleken dem emellan, går deras relation vilse i ett virrvarr av svek och otrohet. Samtidigt vet de bägge två att kärleken fortfarande finns där och att den är värd att kämpa för. Men ingen kärlek går att ta för given.
Läs mer
Helena von Zweigbergk
Tusen skärvor tillit
Recensioner
”Det här är romanens stora glädjeämne – närstudien av den vingliga balansgången det innebär att leva modernt utan några gamla ledstänger att hålla sig i.”
Kulturnytt i P1
”Det är svårt att lägga ifrån sig boken /…/ Ser fram mot fortsättningen!”
Expressen
”Det är som att sjunka ner i ett varmt bad att slå upp Helena von Zweigbergks nya roman 1959”
”Helena von Zweigbergk skriver med ett absolut gehör för skiftningar i mänskliga relationer.”
Östersunds-Posten
”Som författare är Helena von Zweigbergk skicklig på att registrera minsta skiftning i känslor och relationer”
”1959 är en välskriven roman. Tiden är fint integrerad i referenser till maträtter, film, mode och språkbruk. Personerna är trovärdiga och levande, och de närgångna skildringarna av händelseförloppen gör att man tydligt ser scenerna framför sig.”
Dagens Nyheter
“Jag vet inte om jag någon gång har blivit så drabbad av en bok som Helenas Mitt liv som dront - en självbiografisk inventering som kommer nu i höst. Den fullständigt utlämnande och ljuvligt privata uppgörelsen med sin destruktiva snällhet, med det krossande åldrandet, med själva livet där hon identifierat sig med dronten, den oformliga fågeln med de små patetiska, helt obrukbara vingarna.” Linda Skugge
”von Zweigbergk har, när hon är som bäst, en enastående förmåga att med bibehållen empati blottlägga nutidsmänniskans fulare tillkortakommanden. Och här är hon som bäst nästan hela tiden.”
”Helena von Zweigbergk är mästerlig på att teckna relationers sammanbrott med små, nästan osynliga medel.”
”Helena von Zweigbergk fångar stora ämnen och visar, till viss del trösterikt och till stor del förträffligt, att livet aldrig är enkelt, och att kärleken – ibland – kan vinna.”
”Med en häpnadsväckande pricksäkerhet lyckas hon i repliker och scener fånga vad som händer i en lång relation när den ena parten helt plötsligt glider undan.”
”Helena von Zweigbergk har i en rad romaner visat sin förmåga att skildra relationer. I Totalskada är hon bättre än någonsin.”
”Helena von Zweigbergk har absolut gehör för det mänskliga samspelet och lyckas med en mästerlig penna fånga både det osagda och det ambivalenta. Personskildringarna är nyanserade och trovärdiga från första stund, inte heller räds von Zweigbergk att stanna upp i tunga känslor som andra författare nervöst hastar förbi.”
Tidningen Vi