Knausgård hyllas: ”Helt enkelt lysande”
Nattens skola, den senaste romanen i Morgonstjärnan-serien, lovordas av den svenska kritikerkåren.
Karl Ove Knausgårds Nattens skola är fortsättningen på romanserien som inleddes med Morgonstjärnan, Vargarna från evighetens skog och Det tredje riket.
Det är en roman om hur konst skapas och om hur lätt ett människoliv kan ödeläggas. Det är en roman om de krafter som omger oss, både de mörka och de ljusa, och om en människas uppgång och fall.
Boken hyllas av de svenska recensenterna.
”Det är en uppfordrande och tankeväckande roman, en säreget läsvärd historia”, skriver Skånska Dagbladets kritiker och fortsätter:
”Knausgård är en mycket skicklig stilist och skriver med smärtsam inlevelse, vilket gör Nattens skola till en roman att ta till sig och att lida med. Han skildrar gärna människornas mörkare sidor, vilket kan kännas obehagligt, men då står orden i hans exakta prosa för ljuset. Denna ytterst effektiva prosa gör hela romanen väldigt laddad och tät. Han har nästan alltid en stark känsla för karaktärer, vilket gör personskildringen extremt tydlig. Noggrannhet och exakthet i återgivningen av detaljer är också ett utmärkande drag. Varje mening är mättad med betydelsebärande innehåll, som känns viktigt för romanen som helhet och skapar en suggestiv atmosfär, som är lätt att förnimma och lätt att minnas. Det är naket och mycket närgånget.”
Landskrona Postens recensent menar att boken är en ”bladvändare, mästerstycke”:
”Nattens skola är så mycket mer än bara ett exempel på lätt beslöjad självrannsakan. Det är framför allt en idéroman, som knyter an till Thomas Manns storverk om konst och demoni, Doktor Faustus. Och liksom Mann vill Knausgård, vågar jag påstå, inte bara utforska en konstnärssjäl utan också borra sig ner till ett samhällstillstånds underjordiska källor. Hans 1980-tal kan förstås som prologen till en samtid där Kristian Hadelands empatilösa egoism och narcissism inte längre kan kännas igen som ondska utan har blivit dygd och norm.
På ett alltigenom organiskt sätt har Knausgård dessutom lyckats kombinera sin idé- och konstnärsroman och sin kulturkritiska undertext med en överraskningsdriven intrig som närmast för tanken, och läslusten, till 1800-talets skräck- och spökromaner. Och samtidigt visar han återigen prov på sin magiska förmåga att göra också det vardagliga och triviala hypnotiskt. Hans skildring av en norsk familjejul bör bli en klassiker.”
”Helt enkelt lysande”, skriver Falu Kuriren:
”Vilka offer krävs egentligen för konsten? Allt varvas med Knausgårds öga för vardagliga detaljer och till synes fritt flödande tankeströmmar som far genom huvudpersonens hjärna.”
”Imponerande, ingående människoporträtt”, skriver Göteborgs-Postens recensent:
”I stora stycken är romanen lika påfrestande för nerverna som Dostojevskijs Brott och straff. Där hans unge mördare, studenten Raskolnikov, representerade sin samtids nihilism, gör Kristian Hadeland detsamma, fast med vår tids narcissism. Knausgård tecknar den med oerhörd konsekvens och stor teknisk skicklighet.
Hela tiden låter han läsaren skymta vad som finns bortom Kristians begränsade perspektiv. Som djupgående psykologisk skildring är Nattens skola värd att skrivas in i litteraturhistorien.”
”En saklig och koncentrerad gestaltning av katastrofen”, skriver Svenska Dagbladets recensent:
”...en roman full av spännande uppslag och motiv, som givetvis knyter an till de teman som redan etablerats i romanserien. Främst handlar det kanske om den död som kärlekslösheten är. Spegeln, och fotografi som spegling, är en av de återkommande bilderna i romanen. Ondskan i vår tid, tycks Knausgård vilja säga, har sitt yttersta ursprung i den narcissiska blick som endast ser sig själv och glömmer den andre. Döden är att vara fånge i sig själv.”
Expressen:
”Det är avigt och magiskt”
”Det är en märklig roman. Briljant. Tålamodsprövande. Svart som natten, men komponerad med Knausgårds meningsskimrande teknik.”
BTJ:
”Helhetsbetyg: 5”
”en oerhört spännande, mörk, tragisk, lysande och vacker betraktelse över livet, konsten, dagliga sysslor och frågan om vad det är vi mest älskar. Staffan Söderblom har gjort en mycket fin översättning.”
Relaterat
Om boken
Året är 1985. Den ambitiöse Kristian Hadeland flyttar till London för att studera fotografi. Hans första tid i staden är fylld av motgångar men med tiden möter han flera personer som får stor inverkan på hans liv. Holländaren Hans är besatt av teknologi, alltifrån fotokonstens och grammofonens tidiga barndom till datorns omvälvande övertagande av verkligheten. Vivian är teaterregissör i färd med att sätta upp Den tragiska historien om doktor Faustus av Christopher Marlowe, vars föreställning hon ber Kristian att fotografera.I romanens andra del möter vi på nytt Kristian, men nu tjugofyra år senare när han är en uppburen och framgångsrik konstnär. Inför en stor retrospektiv utställning i New York ställer han sig frågan om han har nått alla sina drömmars mål — och om det var värt priset.Nattens skola är en roman om hur konst skapas och om hur lätt ett människoliv kan ödeläggas. Det är en roman om de krafter som omger oss, både de mörka och de ljusa, och om en människas uppgång och fall.
Läs mer
Karl Ove Knausgård
Nattens skola
Relaterade artiklar