”Kan inte minnas när en roman berörde mig så på djupet”
Agnes Lidbeck är aktuell med sin tredje roman på lika många år – och precis som de två tidigare böckerna (Finna sig från 2017 och Förlåten från 2018) hyllas den nya boken Gå förlorad av kritikerna.
”… vi har ännu bara sett början på ett författarskap som är stramt, nyanserat och avskalat gripande på ett sätt som gör Agnes Lidbeck till en av den svenska prosans främsta samtidsskildrare”, skriver Expressens Jens Liljestrand och fortsätter:
”Jag kan på rak arm inte minnas när jag sist läste en roman som berörde mig så på djupet, som dröjt sig kvar så länge och som även nu, när jag bläddrar i mitt recensionsexemplar, gjort mig så sorgsen och samtidigt så upprymd över litteraturens möjligheter.”
I Dagens Nyheter skriver Martina Lowden att Gå förlorad präglas av ett större allvar och fler nyanser än Lidbecks tidigare böcker:
”Ser man bortom det utsökta löje som genomsyrar Lidbecks prosa framstår plötsligt hela boken som ett i grunden tragiskt porträtt av en livslögnare, tecknat med breda linjer men lätt hand. Sorgen det rymmer är en blottad egg inför vilken jag ryser.”
”Hon är futtighetens epiker, vars litterära värld inte rymmer några himlar, bara tak”, skriver Lowden.
”Vass, krass, men ändå empatisk. Agnes Lidbeck gestaltar kärnfullt relationer i medelklassen och hon är genrens främsta representant just nu”, skriver Sydsvenskans kritiker.
Sveriges Televisions kritiker Ulrika Milles hyllar boken som hon kallar en ”existentiell skräckroman”. ”Det kunde vara en folksaga, med elden och skorstenen som hot och utväg, eller en samtidssatir med surdegsbak och stekyta på avhåningslistan, men det är något annat, mycket farligare.”
”Hon ville så gärna att boken skulle bli bra. Ja, mycket bra. Bäst av de tre. Det blev den. Bäst.” skriver Lena Kjersén Edman i Västerbottens-Kuriren.
”Agnes Lidbeck har ett fenomenalt öga för vardagens nyanser, fångar exakt det tröstlösa i familjelivets stillastående sörja. Hon har en väl avlyssnad känsla för hur människor fungerar, hur de reagerar.” skriver Jenny Aschenbrenner i Svenska Dagbladet.
”… hon vill inte gulla vare sig med sina gestalter eller med läsaren, hon vill testa hur långt hon kan gå i realism och ändå hålla kvar oss i berättelsens förtrollning, och det är långt”, skriver Borås Tidnings Ingrid Elam.
”Det är skickligt och elegant genomfört, Agnes Lidbeck säger aldrig för mycket och smyger in dramatiska vändningar utan att höja rösten”, skriver Tidningen Härjedalen.
”Romanbygge i mästarklass” skriver Nordvästra Skånes tidningar.
Relaterat
Om boken
För vad skulle hända om han inte gjorde det? Ensamheten är den största skräcken. Och den stora lockelsen - den som är ensam kan inte bli lämnad.
I Gå förlorad undersöker Agnes Lidbeck livets små sanningar och stora lögner, avståndet mellan att vilja vara och att kunna bli, sprängkraften i våra känslomässiga reaktioner och våra rationella förklaringar till varför vi inte kunde mer än vad vi klarade av. Under loppet av tjugo år får vi följa Anders: make, pappa och son. Ett äktenskap som utvecklas, en dotter som växer upp, en mor som åldras. I mitten står en man som betraktar skeendena, ibland lamslagen av skräck, ibland i ett tappert försök att hejda tiden.
Gå förlorad är den avslutande delen i den triptyk som inleddes med Finna sig och Förlåten.
Läs mer
Agnes Lidbeck
Gå förlorad
Relaterade artiklar