Filmoptionen till Tone Schunnessons succéroman såld
I Tone Schunnessons roman Dagarna, dagarna, dagarna möter vi Bibbs, en influencer på dekis som lämnas av pojkvännen Baby. För att kunna bo kvar i lägenheten de delar behöver Bibbs få fram 100 000 kronor på en vecka.
Romanen utvecklar sig till en studie i framgång och undergång, beroende och svek, medialitet och osynlighet och var ett av förra årets mest uppmärksammade svenska boksläpp.
Rättigheterna till att filmatisera romanen har nu sålts och för regi står Rojda Sekersöz.
Tone Schunnesson:
– Det är så kul att rättigheterna blivit sålda, eftersom jag tänkte på Dagarna, dagarna, dagarna som en blandning av en hjärtskärande actionrulle och en subversiv romcom när jag skrev! Att det dessutom är en regissör med en sådan egen blick, Rojda Sekersöz, som tagit sig an projektet känns både väldigt spännande och tryggt. Boken är i händerna på någon som jag känner mig övertygad om kan göra sin egen feta grej med den!
Rojda Sekersöz:
– Jag läste Dagarna, dagarna, dagarna och kände att den här karaktären vill jag ge liv åt. Bibbs kändes som en typisk Rojda-karaktär, jag älskar att hata henne och hatar att älska henne. Jag kände också ett direkt släktskap med världen och tonaliteten som Tone skapat så det kändes orimligt att inte agera på min impuls till att vilja filmatisera boken.
Linda Altrov Berg, chef Norstedts Agency:
– Jag tror att vi nu ser den perfekta matchningen: Tone Schunnessons Bibbs och Baby kommer att utvecklas till fantastiskt filmatiserade karaktärer med hjälp av Rojda Sekersöz. Jag är mer än nöjd!
Rojda Sekersöz tilldelades Guldbaggen för årets nykomling 2018 och regisserade 2019 filmatiseringen av Jonas Gardells En komikers uppväxt.
Rojda Sekersöz.
Relaterat
Om boken
Tone Schunnessons nya roman efter den uppmärksammade Tripprapporter (2016) är en studie i framgång och undergång, beroende och svek, medialitet och osynlighet.
Läs mer
Tone Schunnesson, Lincoln Fuentes
Dagarna, dagarna, dagarna
Relaterade artiklar