Städernas svall
Svenska
2011-03-31
Utgivet av: Norstedts
Läs mer
Beskrivning
Detaljer
Produktdetaljer
ISBN
9789113036250
Böcker av författaren
Om boken
Carl-Henning Wijkmark betraktas som en av de främsta författarna i sin generation, och har genom sina romaner, men även sina pjäser, lyckats skaffa sig såväl en kult- som en klassikerstatus. Flera av hans verk har inte funnits i tryck på länge.
I samband med hans 80-årsdag i november 2014 utges en samlingsutgåva i två band - från debuten 1972 med Jägarna på Karinhall, via 2007 års Augustprisbelönade Stundande natten till och med hans senaste roman Vi ses igen i nästa dröm, från 2013.
Den första volymen innehåller: Jägarna på Karinhall, Dressinen och Sista dagar. Den andra: Dacapo, Du som ej finns, Den svarta väggen, Stundande natten samt Vi ses igen i nästa dröm.
I samband med hans 80-årsdag i november 2014 utges en samlingsutgåva i två band - från debuten 1972 med Jägarna på Karinhall, via 2007 års Augustprisbelönade Stundande natten till och med hans senaste roman Vi ses igen i nästa dröm, från 2013.
Den första volymen innehåller: Jägarna på Karinhall, Dressinen och Sista dagar. Den andra: Dacapo, Du som ej finns, Den svarta väggen, Stundande natten samt Vi ses igen i nästa dröm.
Läs mer
Carl-Henning Wijkmark
Romaner 1994-2013
Om boken
Carl-Henning Wijkmark betraktas som en av de främsta författarna i sin generation, och har genom sina romaner, men även sina pjäser, lyckats skaffa sig såväl en kult- som en klassikerstatus. Flera av hans verk har inte funnits i tryck på länge.
I samband med hans 80-årsdag i november 2014 utges en samlingsutgåva i två band - från debuten 1972 med Jägarna på Karinhall, via 2007 års Augustprisbelönade Stundande natten till och med hans senaste roman Vi ses igen i nästa dröm, från 2013.
Den första volymen innehåller: Jägarna på Karinhall, Dressinen och Sista dagar. Den andra: Dacapo, Du som ej finns, Den svarta väggen, Stundande natten samt Vi ses igen i nästa dröm.
I samband med hans 80-årsdag i november 2014 utges en samlingsutgåva i två band - från debuten 1972 med Jägarna på Karinhall, via 2007 års Augustprisbelönade Stundande natten till och med hans senaste roman Vi ses igen i nästa dröm, från 2013.
Den första volymen innehåller: Jägarna på Karinhall, Dressinen och Sista dagar. Den andra: Dacapo, Du som ej finns, Den svarta väggen, Stundande natten samt Vi ses igen i nästa dröm.
Läs mer
Carl-Henning Wijkmark
Romaner 1972-1986
Om boken
Frank Larson, en svensk universitetslärare som bott och verkat i USA större delen av sitt liv, besöker det gamla landet för att delta i ett akademiskt symposium i sin ungdoms studentstad.
Morgonen efter sin ankomst, trött och jetlaggad efter den långa resan, beger han sig till konferenslokalen, där han ska hålla ett av de inledande anförandena. Salen är välfylld, men ingen av de kolleger han väntat sig är närvarande; i talarstolen står en ung man som börjar föreläsa i ett helt annat ämne för sitt auditorium av slipsförsedda studenter.
Frank går förvirrad därifrån och misstänker att han råkat ut för någon sorts stroke när han inte kan återfinna sitt hotell, bara en obebyggd gårdsplan finns på platsen. Strövtåg genom staden bekräftar att något har hänt som berövat honom hans hem i tiden; han har tappat bort sin epok. Han bestämmer sig för att på försök acceptera förflyttningen till vad som visar sig vara hösten 1924, avstår från att söka läkare av rädsla för att bli omhändertagen som rubbad. Mobil och kreditkort, pass och pengar är värdelösa, bagaget försvunnet med hotellet. Allt han har är sina gångkläder, en klocka och en portfölj med manuskriptet till ett föredrag som han skulle ha hållit nittio år senare, dessutom några ringar och manschettknappar som han omedelbart pantsätter. För pengarna köper han en ny resväska, lite kläder och en biljett till Romexpressen.
Fortsättningen blir en serie överraskningar som smyger sig på läsaren, och färden går bland annat till en arkeologisk utgrävning i Spanien, där jagberättaren också bedriver en inre arkeologi och inspirerad av två kvinnor, den ena mytisk och den andra verklig, stiger ner i sitt personliga ursprung, början före början till sin existens.
Carl-Henning Wijkmark återkommer med Vi ses igen i nästa dröm med sin första roman sedan Augustpriset 2007.
Morgonen efter sin ankomst, trött och jetlaggad efter den långa resan, beger han sig till konferenslokalen, där han ska hålla ett av de inledande anförandena. Salen är välfylld, men ingen av de kolleger han väntat sig är närvarande; i talarstolen står en ung man som börjar föreläsa i ett helt annat ämne för sitt auditorium av slipsförsedda studenter.
Frank går förvirrad därifrån och misstänker att han råkat ut för någon sorts stroke när han inte kan återfinna sitt hotell, bara en obebyggd gårdsplan finns på platsen. Strövtåg genom staden bekräftar att något har hänt som berövat honom hans hem i tiden; han har tappat bort sin epok. Han bestämmer sig för att på försök acceptera förflyttningen till vad som visar sig vara hösten 1924, avstår från att söka läkare av rädsla för att bli omhändertagen som rubbad. Mobil och kreditkort, pass och pengar är värdelösa, bagaget försvunnet med hotellet. Allt han har är sina gångkläder, en klocka och en portfölj med manuskriptet till ett föredrag som han skulle ha hållit nittio år senare, dessutom några ringar och manschettknappar som han omedelbart pantsätter. För pengarna köper han en ny resväska, lite kläder och en biljett till Romexpressen.
Fortsättningen blir en serie överraskningar som smyger sig på läsaren, och färden går bland annat till en arkeologisk utgrävning i Spanien, där jagberättaren också bedriver en inre arkeologi och inspirerad av två kvinnor, den ena mytisk och den andra verklig, stiger ner i sitt personliga ursprung, början före början till sin existens.
Carl-Henning Wijkmark återkommer med Vi ses igen i nästa dröm med sin första roman sedan Augustpriset 2007.
Läs mer
Carl-Henning Wijkmark
Vi ses igen i nästa dröm
Om boken
Två män sida vid sida i 1880-talets Köpenhamn. Den ene är Knud Wiisby, ung språk- och teaterman, upptäckt för eftervärlden via dokument från ett dödsbo. Den andre är August Strindberg som flytt Stockholm efter Giftas-processen, tillbringat fyra år utomlands och vill erövra världsteatern via Danmark.
Allt är i rörelse: tankarna, moralen, köpenskapen, känslolivet. Vi möter författare, skådespelare, fria andar, journalister, ballerinor och tjänstefolk; och Köpenhamn framträder med den stora utställningen 1888 som praktfullt Reserv-Paris, en virvlande metropol, centrum för livets och konstens förändring i Norden.
Strindbergs skugga i Nordens Paris väcker en tid till liv som liknar vår egen. Ulf Peter Hallbergs laddade konstnärsroman är fylld av starka konflikter och känslor, skildringen av teatervärldens Köpenhamn 1887-89 ger nya perspektiv på den tidens händelser, Victoria Benedictsson och gycklaren Fasse, berättarens faster, intar samma parnass som den store dramatikern:
"Strindberg vill mörda publiken, vad är det för fel på det?"
Allt är i rörelse: tankarna, moralen, köpenskapen, känslolivet. Vi möter författare, skådespelare, fria andar, journalister, ballerinor och tjänstefolk; och Köpenhamn framträder med den stora utställningen 1888 som praktfullt Reserv-Paris, en virvlande metropol, centrum för livets och konstens förändring i Norden.
Strindbergs skugga i Nordens Paris väcker en tid till liv som liknar vår egen. Ulf Peter Hallbergs laddade konstnärsroman är fylld av starka konflikter och känslor, skildringen av teatervärldens Köpenhamn 1887-89 ger nya perspektiv på den tidens händelser, Victoria Benedictsson och gycklaren Fasse, berättarens faster, intar samma parnass som den store dramatikern:
"Strindberg vill mörda publiken, vad är det för fel på det?"
Läs mer
Ulf Peter Hallberg
Strindbergs skugga i Nordens Paris
Om boken
I ett antal livfulla samtal möter vi Europas storstäder via de två resenärerna Carl-Henning Wijkmark och Ulf Peter Hallberg, som låter städerna sätta igång en resa inåt, där själens begär och hjärnans hunger blir vägledande.
Städernas svall skildrar via två författartemperament vårt europeiska kulturarv så som man möter det på besök i en stor stad, då allt man känner och uppfattar står i förbindelse med den konkreta upplevelsen av stadens myllrande liv. Städernas atmosfär, praktfulla byggnader och nattliga gators stämningar, deras svall av historiska händelser och gåtfulla människoöden, slår emot de båda resenärerna Carl-Henning Wijkmark och Ulf Peter Hallberg när de under en tioårsperiod på olika platser i Europa fördjupar sig i samtal om storstadskulturen. Överallt söker de båda vännerna i städernas förflutna sig själva; storstaden blir en utmaning. De strövar längs gatorna, går genom parkerna, står stumma på kyrkogårdarna, besöker de gamla nöjesfälten och hänger vid disken på de legendariska barerna. Där söker de i sina samtal kontakt med det förflutna.
Om den egna existensen konfronteras med städernas svall kan en oförliknelig resa anträdas: resan inåt, iscensatt av själens begär och hjärnans hunger. Det är den utmaningen de båda författarna ställer läsaren inför.
Städernas svall skildrar via två författartemperament vårt europeiska kulturarv så som man möter det på besök i en stor stad, då allt man känner och uppfattar står i förbindelse med den konkreta upplevelsen av stadens myllrande liv. Städernas atmosfär, praktfulla byggnader och nattliga gators stämningar, deras svall av historiska händelser och gåtfulla människoöden, slår emot de båda resenärerna Carl-Henning Wijkmark och Ulf Peter Hallberg när de under en tioårsperiod på olika platser i Europa fördjupar sig i samtal om storstadskulturen. Överallt söker de båda vännerna i städernas förflutna sig själva; storstaden blir en utmaning. De strövar längs gatorna, går genom parkerna, står stumma på kyrkogårdarna, besöker de gamla nöjesfälten och hänger vid disken på de legendariska barerna. Där söker de i sina samtal kontakt med det förflutna.
Om den egna existensen konfronteras med städernas svall kan en oförliknelig resa anträdas: resan inåt, iscensatt av själens begär och hjärnans hunger. Det är den utmaningen de båda författarna ställer läsaren inför.
Läs mer
Carl-Henning Wijkmark, Ulf Peter Hallberg
Städernas svall
Om boken
Carl-Henning Wijkmark har tidigare behandlat ämnet döden i den polemiska fantasin Den moderna döden, om en dödshjälpskonferens med en minst sagt radikal dagordning. När han nu återkommer till motivet är det i form av en meditation vid livets slut.
Stundande natten är en roman om människor som möts framför "den svarta dörren", en berättelse om livets slutskede och en meditation över de yttersta frågorna. Sjukdom bortom all tänkbar räddning har fört samman fyra män på Sal 5. Där ligger, dold bakom en skärm, den tigande främlingen från andra sidan jorden; Börje, den ständige spelaren som slår vad om det eviga livet; Harry, uteliggaren, den ende bland läkare och medpatienter som i ett kritiskt ögonblick fyller kraven på en gentleman. Där finns sköterskorna Birgit och Angela, varmt älskade av de dödsmärkta männen, den kloka prästen Anna-Britta och den okänsligt "professionelle" doktor Möller. Och först och sist Hasse, berättaren och huvudfiguren, som när framtiden sviker gör upp med sitt förflutna, dess passioner, försummelser och besvikelser, innan till sist en tyst besökare infinner sig och tar emot hans farväl till livet.
"Lidande bekämpas bäst genom att berättas."
Karen Blixen
Stundande natten är en roman om människor som möts framför "den svarta dörren", en berättelse om livets slutskede och en meditation över de yttersta frågorna. Sjukdom bortom all tänkbar räddning har fört samman fyra män på Sal 5. Där ligger, dold bakom en skärm, den tigande främlingen från andra sidan jorden; Börje, den ständige spelaren som slår vad om det eviga livet; Harry, uteliggaren, den ende bland läkare och medpatienter som i ett kritiskt ögonblick fyller kraven på en gentleman. Där finns sköterskorna Birgit och Angela, varmt älskade av de dödsmärkta männen, den kloka prästen Anna-Britta och den okänsligt "professionelle" doktor Möller. Och först och sist Hasse, berättaren och huvudfiguren, som när framtiden sviker gör upp med sitt förflutna, dess passioner, försummelser och besvikelser, innan till sist en tyst besökare infinner sig och tar emot hans farväl till livet.
"Lidande bekämpas bäst genom att berättas."
Karen Blixen
Läs mer
Carl-Henning Wijkmark
Stundande natten
Om boken
Vad händer med ett land som inte längre förstår sig själv eller sin historia? Carl-Henning Wijkmark är sedan decennier en utpräglad och uppskattad kritiker av samtidskulturen, men han stannar inte där, han lyfter i sin nya essäsamling fram alternativen till dagens alltför lättsmälta kost: de klassiska författarskapen, den djupare politiska reflexionen.
Carl-Henning Wijkmark är mest känd och uppskattad som romanförfattare, senast med den prisbelönta romanen Den svarta väggen från 2002. Men han är också essäist och i Samtiden bakom oss har han samlat texter från det senaste decenniet.
Boken har tre delar: den första består av essäer om klassiska författarskap, bl a Thomas Mann, Heidenstam, Spengler och Vilhelm Ekelund. Det handlar både om nyläsningar och omläsningar.
I den andra reflekterar Wijkmark över historia och politik och där står Tysklands respektive Sveriges roll och plats i det nya Europa i centrum. Den tredje delen består av kortare, ofta syrligt vassa, samtidskommentarer.
Wijkmark är en skarp kritiker av tendenser till historielöshet och nationellt sinnad inskränkhet, och den här hållningen, ett slags radikalkonservativ kulturkritik, är genomgående i alla hans texter, oavsett ämne.
Läs mer
Carl-Henning Wijkmark
Samtiden bakom oss
Om boken
I sin nya roman, som skildrar Sverige år 2009, skildrar Carl-Henning Wijkmark landet mot bakgrund av historien. En man återvänder från Amerika efter femtio års bortovaro och tvingas radikalt revidera sin bild av det Sverige som en gång var. En återkomst av Sveriges mest ?europeiske? författare.
Tre avgörande år i den svenska historien bildar bakgrund till Carl-Henning Wijkmarks nya roman: 1709 -nederlaget vid Poltava; 1809 ? förlusten av Finland; 1909 ? storstrejken. I Den svarta väggen skildras Sverige år 2009. En man återvänder efter mer än femtio år i Amerika ?hem? för att ta reda på varför hans far tvingades lämna landet under andra världskriget. Under sitt sökande möter han ett drastiskt förändrat land och stöter också på dolda händelser i sin svenska barndom som skakar grunderna för hans identitet. Han får en ny syn på det Sverige som en gång var.
Carl-Henning Wijkmark tar upp teman från sitt tidigare författarskap: det förflutnas långa skuggor in i nuet, den svenska kulturens förhållande till kontinenten och civilisationens förvandlingar.
Läs mer
Carl-Henning Wijkmark
Den svarta väggen
Nyheter